Czego epidemia uczy o marketingu - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 7 min
Poziom trudno艣ci:

Czego epidemia uczy o marketingu

Podaj dalej

Obecna sytuacja na 艣wiecie zmieni艂a nasz spos贸b postrzegania nauki. Lekcje zdalne, kt贸re dzisiaj s膮 codzienno艣ci膮, jeszcze kilka tygodni temu wydawa艂y si臋 czystym science fiction. Dla wielu os贸b czas kwarantanny to okazja, by zdoby膰 nowe umiej臋tno艣ci. Nauczyciele w艂a艣nie odbyli przyspieszony kurs e-learningu, przedsi臋biorcy opanowuj膮 zdalne zarz膮dzanie zespo艂em, a TVP by膰 mo偶e pozna r贸偶nice mi臋dzy promieniem a 艣rednic膮.

Epidemia z ca艂膮 pewno艣ci膮 jest okazj膮 do nauki. Kiedy w ko艅cu minie, oka偶e si臋, 偶e sporo os贸b zdoby艂o nowe, cenne umiej臋tno艣ci. Ty r贸wnie偶 masz szans臋 nauczy膰 si臋 czego艣 o marketingu. I o tym jest dzisiejszy artyku艂. 

Mo偶esz pomy艣le膰: no dobra, ale czego epidemia mo偶e nauczy膰 mnie o marketingu? Okazuje si臋, 偶e ca艂kiem sporo. Skoro wirus zmieni艂 nasze nawyki zakupowe i spowodowa艂 nag艂e zainteresowanie papierem toaletowym, warto przyjrze膰 si臋 nieco bli偶ej temu zjawisku. 

W ci膮gu ostatnich tygodni obserwowali艣my kilka schemat贸w zachowa艅. Puste p贸艂ki w sklepach i wzrost cen niekt贸rych produkt贸w to zaledwie dwa z nich. Sie膰 zala艂a fala fake news贸w, a wiele os贸b wbrew zaleceniom sp臋dza艂o czas na 艣wie偶ym powietrzu. Tym zachowaniom towarzyszy艂y silne emocje i brak logiki. Czy ta mieszanka co艣 Ci przypomina? 

Czego epidemia uczy o marketingu

Za艂o偶臋 si臋, 偶e masz w domu chocia偶 jedn膮 rzecz, kt贸r膮 kupi艂e艣 pod wp艂ywem emocji, a kt贸ra ostatecznie okaza艂a si臋 bezu偶yteczna (to, 偶e 艣wietnie zbiera kurz, nie znaczy, 偶e jest przydatna).

Co wi臋cej, ci臋偶ko Ci si臋 z ni膮 rozsta膰. Brzmi znajomo? Pociesz臋 Ci臋 鈥 nie jeste艣 sam. (Spogl膮dam teraz na rowerek treningowy, kt贸ry rewelacyjnie sprawdza si臋 jako wieszak na ubrania – jutro zaczn臋 膰wiczy膰. Na pewno.).

Schematy zachowa艅, kt贸re obserwujemy podczas zakup贸w i w trakcie epidemii, psycholodzy nazywaj膮 heurystykami.

Heurystyki to inaczej skr贸ty my艣lowe, dzi臋ki kt贸rym podejmujemy szybkie, ale nie zawsze racjonalne decyzje.

Dzisiaj przyjrzymy si臋 niekt贸rym z nich i poka偶臋 Ci, jak mo偶esz z powodzeniem wykorzysta膰 je w marketingu. 

Heurystyka dost臋pno艣ci

Wydarzenia, kt贸re lepiej pami臋tamy (s膮 艂atwiej dost臋pne), wydaj膮 nam si臋 bardziej prawdopodobne. I odwrotnie 鈥 te zdarzenia, kt贸re trudniej przywo艂a膰 z pami臋ci, zdaj膮 si臋 wyst臋powa膰 rzadziej.

Tak najkr贸cej mo偶na wyja艣ni膰 heurystyk臋 dost臋pno艣ci. 

Chocia偶 samolot jest najbezpieczniejszym 艣rodkiem transportu, wiele os贸b umiera ze strachu przed lataniem. Z drugiej strony te same osoby bez wi臋kszych obaw p臋dz膮 samochodem 100 km/h po w膮skiej drodze. Statystyki nie pozostawiaj膮 jednak z艂udze艅: wi臋cej os贸b ginie w wypadkach samochodowych. 

Media nag艂a艣niaj膮 wypadki z udzia艂em samochod贸w rzadziej, przez co trudniej je sobie przypomnie膰. Natomiast informacje o katastrofach lotniczych odbijaj膮 si臋 szerokim echem w prasie, telewizji i w internecie. W efekcie, kiedy tylko wsiadamy do samolotu, mamy przed oczyma z艂owieszcze nag艂贸wki w gazetach.

Poniewa偶 epidemia na tak膮 skal臋 jak dzi艣 zdarza si臋 stosunkowo rzadko, nasuwa si臋 pytanie: czy ulegli艣my heurystyce dost臋pno艣ci i czy mogli艣my lepiej si臋 przygotowa膰? Na to pytanie odpowiemy sobie za jaki艣 czas, jednak z ca艂膮 pewno艣ci膮 wielu ludzi do pewnego momentu bagatelizowa艂o problem 鈥 chocia偶by nie przestrzegaj膮c zalece艅.

Skoro heurystyka dost臋pno艣ci ma tak silny wp艂yw na ludzi, warto skorzysta膰 z niej w marketingu Twojej marki. Klienci kupuj膮 produkt lub korzystaj膮 z us艂ug, aby rozwi膮za膰 konkretny problem.

Znajd藕 go i zwr贸膰 na niego uwag臋 swoich klient贸w (o tym, jak to zrobi膰, przeczytasz tu). Zgodnie z heurystyk膮 dost臋pno艣ci problem wyda si臋 bardziej prawdopodobny.

Gdybym chcia艂 Ci sprzeda膰 oczyszczacz powietrza, m贸g艂bym powiedzie膰, 偶e nie chodzi o to, 偶e wreszcie pozb臋dziesz si臋 kurzu z mieszkania, tylko oto, 偶e smog z ulic przedostaje si臋 do Twojego domu i powoli Ci臋 truje. Od teraz za ka偶dym razem, kiedy spojrzysz na zakurzone meble, zdasz sobie spraw臋 z problemu. Nie ograniczaj si臋 jednak tylko do negatywnych konsekwencji. 

Wska偶 r贸wnie偶 pozytywne rezultaty stosowania Twojego produktu lub us艂ugi. Zobacz, jak robi膮 to organizatorzy loterii. Stale przypominaj膮 nam o szcz臋艣liwych zwyci臋zcach i ich kosmicznych wygranych</