pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 9 min
Poziom trudno艣ci:

Jak szybko napisa膰 chwytliwy nag艂贸wek – 7 szablon贸w

Podaj dalej

David Ogilvy, guru copywritingu, powiedzia艂 kiedy艣: 鈥炁歳ednio pi臋膰 razy wi臋cej os贸b czyta nag艂贸wek ni偶 tre艣膰 tekstu鈥.

Te s艂owa pad艂y kilkadziesi膮t lat temu, gdy konkurencja o uwag臋 czytelnika by艂a mniejsza. Zatem dzi艣 tytu艂 tekstu odgrywa jeszcze wi臋ksz膮 rol臋. Dlatego warto nauczy膰 si臋 pisa膰 chwytliwe i skuteczne nag艂贸wki. I o tym w艂a艣nie jest ten artyku艂.

Dowiesz si臋 z niego, jak napisa膰 nag艂贸wek, kt贸ry zwraca uwag臋, intryguje oraz przekonuje do klikni臋cia i przeczytania tekstu. Poza tym poznasz szablony chwytliwych nag艂贸wk贸w.

Zacznijmy jednak od pocz膮tku.

Kiedy napisa膰 nag艂贸wek?

Zanim w og贸le u艂o偶ysz nag艂贸wek, zastan贸w si臋, kiedy warto to zrobi膰 鈥 przed napisaniem w艂a艣ciwego tekstu czy po zako艅czeniu pracy nad nim.

I jedno, i drugie podej艣cie ma pewne wady i zalety. Wyb贸r zale偶y przede wszystkim od Twojego stylu pracy. Dlatego przyjrzymy si臋 obu szko艂om bli偶ej.

Je偶eli decydujesz si臋 najpierw u艂o偶y膰 nag艂贸wek, powiniene艣 wiedzie膰, o czym w og贸le chcesz pisa膰. A to nie zawsze jest oczywiste. Szczeg贸lnie je艣li w trakcie pisania przychodz膮 Ci do g艂owy nowe pomys艂y. Pod ich wp艂ywem cz臋sto zmienia si臋 perspektywa, z kt贸rej przedstawiasz temat.

Je艣li najpierw stworzysz nag艂贸wek, narzucisz sobie pewne ograniczenia. B臋dziesz musia艂 艣ci艣le trzyma膰 si臋 ustalonego wcze艣niej tytu艂u.

Wyb贸r tematu przed pisaniem mo偶e by膰 r贸wnie偶 zalet膮. W贸wczas nag艂贸wek staje si臋 drogowskazem. Pomaga zdecydowa膰, z kt贸rych fragment贸w tekstu zrezygnowa膰.

Za艂贸偶my, 偶e od razu tytu艂ujesz tekst nast臋puj膮co: 鈥10 zalet wczesnego chodzenia spa膰鈥. Dzi臋ki temu wiesz, 偶e powiniene艣 porusza膰 tylko dobre strony wczesnego zasypiania. Dlatego pomijasz wszystkie wady.

Poza tym wiesz, 偶e w tek艣cie wymienisz dok艂adnie 10 argument贸w. W rezultacie skupisz si臋 wy艂膮cznie na tym, co wa偶ne z punktu widzenia tytu艂u. Dlatego pisz膮c, nie zgubisz si臋 w g膮szczu informacji i pomys艂贸w.

Jednak je艣li siadasz do pisania bez sprecyzowanej wizji tekstu, poczekaj z u艂o偶eniem nag艂贸wka do czasu, gdy sko艅czysz pisa膰. Dzi臋ki temu pozwolisz sobie na wi臋ksz膮 swobod臋 i b臋dziesz m贸g艂 skaka膰 mi臋dzy pomys艂ami.

Oczywi艣cie wybieraj膮c t臋 drog臋, ryzykujesz, 偶e sko艅czysz w jakim艣 niespodziewanym miejscu. Na przyk艂ad zamiast o zaletach wczesnego chodzenia spa膰 napiszesz tekst na temat pozytyw贸w wstawania o 5:00. Nie ma w tym nic z艂ego, o ile jeste艣 na to gotowy. Je艣li Ci to nie przeszkadza, 艣mia艂o u艂贸偶 nag艂贸wek dopiero wtedy, gdy sko艅czysz pisa膰.

Bez wzgl臋du na to, kt贸re rozwi膮zanie wybierzesz, pami臋taj: Tw贸j nag艂贸wek ma tylko jedno, ale piekielnie wa偶ne zadanie.

Rola nag艂贸wka

Zanim porozmawiamy o roli nag艂贸wka w tek艣cie, zastan贸wmy si臋 nad tym, w czym nag艂贸wek Ci nie pomo偶e. Niezale偶nie od tego, czy uk艂adasz opis kremu do d艂oni, czy piszesz artyku艂 na blog na temat zalet wczesnego wstawania, starasz si臋 czytelnikowi co艣 sprzeda膰. W pierwszym przypadku jest to produkt, w drugim 鈥 pewna idea. Nie pr贸buj jednak sprzedawa膰 samym nag艂贸wkiem.

呕eby cokolwiek sprzeda膰, potrzeba wi臋cej s艂贸w i argument贸w, ni偶 mie艣ci nag艂贸wek. Dlatego tytu艂 tekstu nigdy nie sprzedaje.

Odgrywa za to inne wa偶ne role: filtruje czytelnik贸w, zwraca uwag臋, zach臋ca do czytania i sk艂ada obietnic臋.

Dobry nag艂贸wek jest jak sito. Zatrzymuje osoby niezainteresowane tekstem i dopuszcza tylko te, kt贸re chc膮 tekst przeczyta膰.

Tytu艂: 鈥濪laczego warto nauczy膰 si臋 malowa膰 akwarelami?鈥 od razu sygnalizuje, 偶e jest przydatny dla os贸b, kt贸re chc膮 zdoby膰 umiej臋tno艣ci w艂a艣nie w tej dziedzinie. Dzi臋ki temu niezainteresowani tematem zignoruj膮 nag艂贸wek i tekst. I bardzo dobrze. Nie chcesz traci膰 czasu na te osoby. Poza tym nie chcesz marnowa膰 czasu tych, kt贸rzy chc膮 nauczy膰 si臋 malowa膰 flamastrami.

Ponadto chwytliwy nag艂贸wek zwraca uwag臋 czytelnika. Co z tego, 偶e napiszesz 艣wietny tekst, je艣li nikt go nie zauwa偶y?

Tytu艂: 鈥濭dzie kucharek sze艣膰, tam nie ma co je艣膰鈥 to przyk艂ad z艂ego nag艂贸wka. To powiedzenie absolutnie nie przykuwa uwagi. Jest oklepane jak niedzielny schabowy. Z kolei tytu艂: 鈥濪laczego w pe艂nej lod贸wce nigdy nie ma co je艣膰?鈥 to ju偶 inna bajka. Intryguje i zach臋ca do czytania. A skoro ju偶 przy tym jeste艣my鈥

Dobry nag艂贸wek pozostawia w g艂owie czytelnika niewiadom膮 鈥 luk臋, kt贸r膮 wype艂ni膰 mo偶e tylko lektura w艂a艣ciwego tekstu. Dlatego zamiast pisa膰: 鈥濸yszne ciasto z jab艂ek鈥, napisz: 鈥濵a艂o znane ciasto z popularnych owoc贸w鈥. W ten spos贸b zaintrygujesz czytelnika i dasz mu pow贸d do czytania.

Jeszcze lepiej, je艣li nag艂贸wek obiecuje czytelnikowi pewn膮 warto艣膰. Ka偶dy z wy偶ej wymienionych tytu艂贸w sk艂ada obietnic臋. Nie zawsze wprost. Czasem w domy艣le.

鈥濪laczego warto nauczy膰 si臋 malowa膰 akwarelami?鈥 鈥 czytelnik dowie si臋