pozostały min
Trzymam Cię za rękę. Jesteśmy tu: Strona główna Blog Artykuł
Czas czytania: 9 min
Poziom trudności:

Jak szybko napisać chwytliwy nagłówek – 7 szablonów

Podaj dalej

David Ogilvy, guru copywritingu, powiedział kiedyś: „Średnio pięć razy więcej osób czyta nagłówek niż treść tekstu”.

Te słowa padły kilkadziesiąt lat temu, gdy konkurencja o uwagę czytelnika była mniejsza. Zatem dziś tytuł tekstu odgrywa jeszcze większą rolę. Dlatego warto nauczyć się pisać chwytliwe i skuteczne nagłówki. I o tym właśnie jest ten artykuł.

Dowiesz się z niego, jak napisać nagłówek, który zwraca uwagę, intryguje oraz przekonuje do kliknięcia i przeczytania tekstu. Poza tym poznasz szablony chwytliwych nagłówków.

Zacznijmy jednak od początku.

Kiedy napisać nagłówek?

Zanim w ogóle ułożysz nagłówek, zastanów się, kiedy warto to zrobić – przed napisaniem właściwego tekstu czy po zakończeniu pracy nad nim.

I jedno, i drugie podejście ma pewne wady i zalety. Wybór zależy przede wszystkim od Twojego stylu pracy. Dlatego przyjrzymy się obu szkołom bliżej.

Jeżeli decydujesz się najpierw ułożyć nagłówek, powinieneś wiedzieć, o czym w ogóle chcesz pisać. A to nie zawsze jest oczywiste. Szczególnie jeśli w trakcie pisania przychodzą Ci do głowy nowe pomysły. Pod ich wpływem często zmienia się perspektywa, z której przedstawiasz temat.

Jeśli najpierw stworzysz nagłówek, narzucisz sobie pewne ograniczenia. Będziesz musiał ściśle trzymać się ustalonego wcześniej tytułu.

Wybór tematu przed pisaniem może być również zaletą. Wówczas nagłówek staje się drogowskazem. Pomaga zdecydować, z których fragmentów tekstu zrezygnować.

Załóżmy, że od razu tytułujesz tekst następująco: „10 zalet wczesnego chodzenia spać”. Dzięki temu wiesz, że powinieneś poruszać tylko dobre strony wczesnego zasypiania. Dlatego pomijasz wszystkie wady.

Poza tym wiesz, że w tekście wymienisz dokładnie 10 argumentów. W rezultacie skupisz się wyłącznie na tym, co ważne z punktu widzenia tytułu. Dlatego pisząc, nie zgubisz się w gąszczu informacji i pomysłów.

Jednak jeśli siadasz do pisania bez sprecyzowanej wizji tekstu, poczekaj z ułożeniem nagłówka do czasu, gdy skończysz pisać. Dzięki temu pozwolisz sobie na większą swobodę i będziesz mógł skakać między pomysłami.

Oczywiście wybierając tę drogę, ryzykujesz, że skończysz w jakimś niespodziewanym miejscu. Na przykład zamiast o zaletach wczesnego chodzenia spać napiszesz tekst na temat pozytywów wstawania o 5:00. Nie ma w tym nic złego, o ile jesteś na to gotowy. Jeśli Ci to nie przeszkadza, śmiało ułóż nagłówek dopiero wtedy, gdy skończysz pisać.

Bez względu na to, które rozwiązanie wybierzesz, pamiętaj: Twój nagłówek ma tylko jedno, ale piekielnie ważne zadanie.

Rola nagłówka

Zanim porozmawiamy o roli nagłówka w tekście, zastanówmy się nad tym, w czym nagłówek Ci nie pomoże. Niezależnie od tego, czy układasz opis kremu do dłoni, czy piszesz artykuł na blog na temat zalet wczesnego wstawania, starasz się czytelnikowi coś sprzedać. W pierwszym przypadku jest to produkt, w drugim – pewna idea. Nie próbuj jednak sprzedawać samym nagłówkiem.

Żeby cokolwiek sprzedać, potrzeba więcej słów i argumentów, niż mieści nagłówek. Dlatego tytuł tekstu nigdy nie sprzedaje.

Odgrywa za to inne ważne role: filtruje czytelników, zwraca uwagę, zachęca do czytania i składa obietnicę.

Dobry nagłówek jest jak sito. Zatrzymuje osoby niezainteresowane tekstem i dopuszcza tylko te, które chcą tekst przeczytać.

Tytuł: „Dlaczego warto nauczyć się malować akwarelami?” od razu sygnalizuje, że jest przydatny dla osób, które chcą zdobyć umiejętności właśnie w tej dziedzinie. Dzięki temu niezainteresowani tematem zignorują nagłówek i tekst. I bardzo dobrze. Nie chcesz tracić czasu na te osoby. Poza tym nie chcesz marnować czasu tych, którzy chcą nauczyć się malować flamastrami.

Ponadto chwytliwy nagłówek zwraca uwagę czytelnika. Co z tego, że napiszesz świetny tekst, jeśli nikt go nie zauważy?

Tytuł: „Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść” to przykład złego nagłówka. To powiedzenie absolutnie nie przykuwa uwagi. Jest oklepane jak niedzielny schabowy. Z kolei tytuł: „Dlaczego w pełnej lodówce nigdy nie ma co jeść?” to już inna bajka. Intryguje i zachęca do czytania. A skoro już przy tym jesteśmy…

Dobry nagłówek pozostawia w głowie czytelnika niewiadomą – lukę, którą wypełnić może tylko lektura właściwego tekstu. Dlatego zamiast pisać: „Pyszne ciasto z jabłek”, napisz: „Mało znane ciasto z popularnych owoców”. W ten sposób zaintrygujesz czytelnika i dasz mu powód do czytania.

Jeszcze lepiej, jeśli nagłówek obiecuje czytelnikowi pewną wartość. Każdy z wyżej wymienionych tytułów składa obietnicę. Nie zawsze wprost. Czasem w domyśle.

„Dlaczego warto nauczyć się malować akwarelami?” – czytelnik dowie się czegoś nowego.

„Dlaczego w pełnej lodówce nigdy nie ma co jeść?” – czytelnik pozna odpowiedź na nurtujące pytanie.

„Mało znane ciasto z popularnych owoców” – czytelnik pozna przepis na nowy wypiek.

Dobry nagłówek obiecuje, że tekst wzbogaci odbiorcę. Dlatego ten chętniej klika lub czyta.

Być może sądzisz, że jeden nagłówek nie może odgrywać wszystkich czterech ról, że to trudne zadanie. Nic bardziej mylnego, to proste. Ale żeby napisać taki tytuł, musisz najpierw poznać cechy dobrego nagłówka.

Jak napisać chwytliwy nagłówek – 10 cech

Dobry nagłówek:

  1. Jest prosty.
    Dobry tytuł nie komplikuje czytelnikowi życia. Ludzie mają wystarczająco dużo codziennych problemów. Twój nagłówek nie powinien być jednym z nich.
  1. Jest zrozumiały.
    Czytelnik to leniwe stworzenie. Przeczyta Twój tekst (i nagłówek), jeśli od razu zrozumie, co chcesz mu powiedzieć. Jeżeli ułożysz niejasny tytuł, czytelnik go zignoruje.
  1. Jest osobisty.
    Czyli odnosi się bezpośrednio do czytelnika. Nikt nie chce czytać tekstów na tematy, które dotyczą kogoś innego.
  1. Zaskakuje.
    Nudne i banalne nagłówki sprawdzały się w szkole. W marketingu i blogosferze czytelnika trzeba zaskakiwać, żeby zwrócić jego uwagę.
  1. Sygnalizuje coś nowego.
    Czytelnik przeczyta Twój tekst, jeśli uzna, że dowie się z niego czegoś, o czym wcześniej nie wiedział.
  1. Wzbudza ciekawość.
    Ciekawość to paliwo napędzające internetową rakietę. Zaciekawieni ludzie klikają w linki, aby dowiedzieć się, co znajdą po drugiej stronie.
  1. Oferuje korzyści.
    Twój czytelnik jest egoistą. Kliknie nagłówek lub przeczyta tekst tylko wtedy, gdy uzna, że na tym skorzysta.
  1. Opowiada historię.
    Historie wzbudzają naszą ciekawość. Nie umiemy ich zignorować. Jeśli potrafisz wpleść w nagłówek opowieść, zwrócisz uwagę czytelnika.
  1. Stanowi esencję tekstu.
    Czy Twój nagłówek jasno sygnalizuje, o czym jest właściwy tekst? Powinien. Czytelnik chce wiedzieć, w co inwestuje swój czas i swoją uwagę.
  1. Szokuje.
    Na koniec zostawiłem cechę, z którą powinieneś obchodzić się ostrożnie. Czytelnika łatwo zaszokować, trudniej zrobić to ze smakiem.

    Kiedyś boleśnie przekonała się o tym marka Tiger. Producent niegdyś popularnego napoju pojechał po bandzie – a klienci pojechali po napoju.
Jak szybko napisać chwytliwy nagłówek - 7 szablonów

Przykłady chwytliwych nagłówków

A teraz spójrz na przykłady chwytliwych nagłówków i tytułów. Posiadają one jedną lub więcej z wyżej wspomnianych cech.

Jak szybko napisać chwytliwy nagłówek - 7 szablonów

„Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” – tytuł, który jest jednocześnie nagłówkiem. Prosty, zrozumiały, oferuje korzyść i stanowi esencję tekstu.

Jak szybko napisać chwytliwy nagłówek - 7 szablonów

„Do You Make These Mistakes in English?”, czyli: „Czy popełniasz te błędy w języku angielskim?” – ten nagłówek jest:

  • osobisty – „czy ja popełniam błędy?”;
  • zaskakujący – „czyli mogę popełniać jakieś błędy?”;
  • wzbudza ciekawość – „ciekawe, czy popełniam te błędy”;
  • oferuje korzyści – „dowiem się, jakie to błędy, i przestanę je popełniać”.
Jak szybko napisać chwytliwy nagłówek - 7 szablonów

„They Laughed When I Sat Down At the Piano. But When I Started to Play!”, czyli: „Śmiali się, gdy usiadałem do pianina, ale gdy zacząłem grać!” – ten nagłówek:

  • opowiada historię – najpierw się śmiali, a później coś się wydarzyło;
  • wzbudza ciekawość – zastanawiamy się, co się wydarzyło.

Jak widzisz, skuteczność dobrego nagłówka zależy właśnie od tego, ile wspomnianych cech w nim przemycisz.

Może wydawać się to trudne. Szczególnie że tytuły zazwyczaj są po prostu krótkie. Jednak zaraz przekonasz się, że wstrzykiwanie dobrych cech w nagłówki jest łatwe. Wszystko dzięki szablonom dobrych nagłówków.

Szablony chwytliwych nagłówków

Ludzie sądzą, że copywriting to umiejętność kreatywnego pisania. Jednak mylą się. Copywriting składa się w 20% z kreatywności, a w 80% – ze sprawdzonych formuł.

To samo tyczy się nagłówków. Dobry nagłówek oparty jest na sprawdzonym i skutecznym schemacie. Przyjrzyjmy się kilku z nich.

Nagłówek opisowy

To najprostszy rodzaj nagłówka. Po prostu opisuje, o czym jest tekst. Na przykład: „Nauka gry na gitarze dla początkujących”.

Tego typu nagłówki są ultraproste, zrozumiałe, ale nie zawsze przekonują czytelników do zapoznania się z tekstem. Szczególnie jeśli odbiorcom brakuje motywacji do czytania.

Nagłówek „jak”

Tego rodzaju tytuł obiecuje czytelnikowi wartość – odpowiedź na pytanie lub sposób na rozwiązanie problemu.

Na przykład: „Jak krok po kroku nauczyć się gry na gitarze?”.

Nagłówek „jak” idealnie nadaje się do tekstów, które pomagają rozstrzygnąć pewien problem. Poza tym dzięki swojej strukturze ułatwia pozycjonowanie tekstu. Internauci, szukając informacji w Google, wpisują pytania zaczynające się właśnie od słowa „jak”. Na przykład: „Jak naprawić cieknący kran?”.

Nagłówek obiecujący wartość

Ten rodzaj nagłówka od razu przechodzi do rzeczy – składa czytelnikowi obietnicę. Po prostu mówi, co czytelnik otrzyma lub czego się dowie, klikając w link.

Jak szybko napisać chwytliwy nagłówek - 7 szablonów

Nagłówek zaskakujący

Ten nagłówek przyciąga czytelnika, szokując go. Najczęściej zestawia dwie niezwiązane ze sobą idee.

Na przykład lodówka, komputer i kot mają niewiele wspólnego. Dlatego poniższa reklama skutecznie zwraca uwagę.

Jak szybko napisać chwytliwy nagłówek - 7 szablonów

Pytanie pozorne

Ten szablon nagłówka stosuj, żeby odfiltrować czytelników zainteresowanych Twoim tekstem od tych niezainteresowanych nim.

Pytanie pozorne to pytanie, na które czytelnik musi sobie odpowiedzieć, aby czytać dalej. Przy czym właściwa odpowiedź jest tylko jedna – TAK.

Na przykład zamiast pisać:
„Wielkimi krokami zbliżają się nowe trendy w projektowaniu wnętrz”,

napisz:
„Czy nie byłoby świetnie poznać nowe trendy w projektowaniu wnętrz?”.

W ten sposób trafisz tylko do osób zainteresowanych tematem. Dodatkowo gdy czytelnik odpowie sobie „tak”, zmotywuje się do czytania.

Lista

To nagłówek, który od razu sygnalizuje czytelnikowi liczbę informacji w tekście. Ludzie czują się bezpiecznie, widząc tytuł: „8 kroków do lepszej gry na gitarze”. Jasne jest, że w tekście znajduje się nie więcej i nie mniej niż 8 kroków. Dzięki temu czytelnik wie, ile czasu musi zarezerwować sobie na lekturę.

Nagłówek porównujący wartość i cenę

To tytuł, który zachęca czytelnika do przeczytania oferty. Znajdują się w nim jej dwa najważniejsze elementy: wartość oraz cena.

Ten nagłówek (jak wcześniej ustaliliśmy) nie sprzedaje. Ale dzięki interesującej strukturze wzbudza ciekawość i zachęca do czytania.

Przykład: „67-calowy [korzyść] telewizor w cenie smartfona [cena]”.

Jak szybko ułożyć chwytliwy nagłówek?

Szablony szablonami. Co jednak, jeśli nadal nie masz pomysłu na własny chwytliwy – taki, który zachęci czytelników do przeczytania Twojej oferty – nagłówek?

Wedy wykorzystaj prosty trik, który nazywa się: „W razie problemów zbij szybkę”.

Technika składa się z pięciu kroków.

Krok #1. Uzupełnij zdanie: „Mój produkt pomaga klientom, ponieważ…”.
Przykład: „Mój produkt pomaga klientom, ponieważ pozwala im zgubić zbędne kilogramy”. (W przypadku konsultacji dietetycznych).

Krok #2. Usuń wszystko aż do słowa „ponieważ” włącznie.
Przykład: „Pozwala im zgubić zbędne kilogramy”.

Krok #3. Zamień „im” na „Ci”.
Przykład: „Pozwala Ci zgubić zbędne kilogramy”.

Krok #4. Dodaj na początku: „Prosty sposób, który”.
Przykład: „Prosty sposób, który pozwoli Ci zgubić zbędne kilogramy”.

Krok #5 (opcjonalny). Dodaj na końcu: „w X miesięcy/tygodni/dni”.
Przykład: „Prosty sposób, który pozwoli Ci zgubić zbędne kilogramy w miesiąc”.

Voilà. Nagłówek gotowy. Może nie jest idealny, ale i tak lepszy od 90% nagłówków, które znajdziesz w internecie.

Chwytliwy nagłówek – na co uważać?

Układając tytuł, uważaj, żeby nie powołać do życia clickbaita, czyli zdeformowanego brata bliźniaka dobrego nagłówka.

Clickbait to podstępny twór, który żeruje na ciekawości czytelników. Okrada ich z uwagi, nie dając nic w zamian. To znaczy, że clickbaitowy nagłówek zapowiada korzyść, jednak obietnicy nie dotrzymuje.

Bardzo możliwe, że sam kiedyś padłeś jego ofiarą. Na przykład kliknąłeś w tytuł, który brzmiał podobnie do tego: „Błędy, jakie popełniamy podczas śniadania”. Jednak z artykułu dowiedziałeś się, że najpoważniejszym błędem podczas śniadania jest… pomijanie śniadania.

Pamiętasz, co wtedy czułeś? Czułeś się oszukany i zły. Poza tym do dziś omijasz tę stronę szerokim łukiem.

Dlatego układając nagłówki, pamiętaj, że za ich pomocą zaciągasz kredyt zaufania u czytelnika. Upewnij się, że Twój tekst ten kredyt spłaci.

Nagłówki SEO

Większość nagłówków będziesz układać z zamiarem zwrócenia uwagi czytelnika. Jednak czasem będziesz pisał tekst, żeby wypozycjonować go w wyszukiwarce.

Wtedy pracuj z myślą o robotach internetowych. To one analizują nagłówki. Na podstawie słów w nich zawartych decydują, na której pozycji pokazać Twój artykuł.

Im bliżej lewej strony nagłówka umieścisz słowo kluczowe, tym lepiej roboty zrozumieją, na jaki temat piszesz. Tym samym masz większą szansę zająć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Załóżmy, że celujesz we frazę „jak nauczyć się grać na gitarze”. W tej sytuacji nagłówek: „Poradnik dla początkujących gitarzystów” nic Ci nie da. Lepiej zatytułuj swój tekst następująco: „Jak nauczyć się gry na gitarze? Poradnik dla początkujących”.

Pamiętaj jednak, że Google w zaleceniach dla specjalistów od pozycjonowania radzi: „W pierwszej kolejności pisz dla ludzi, dopiero potem dla robotów”.

Dlatego nawet jeśli Twoim celem jest ułożenie nagłówka dla internetowych robotów, na pierwszym miejscu i tak stawiaj czytelnika.

Jak ułożyć chwytliwy nagłówek. Podsumowanie.

  1. Nagłówek możesz wymyślić przed napisaniem właściwego tekstu lub po zakończeniu pracy nad nim. Wszystko zależy od Twojego stylu pisania.
  2. Dobry nagłówek filtruje, zwraca uwagę, zachęca do czytania i składa obietnicę.
  3. Dobry nagłówek posiada przynajmniej jedną z następujących cech (ale im więcej, tym lepiej): jest prosty, zrozumiały, osobisty, zaskakujący, sygnalizuje nowość, wzbudza ciekawość, oferuje korzyści, opowiada historię, stanowi esencję tekstu, szokuje.
  4. Dobry nagłówek opiera się na sprawdzonych schematach.
  5. Gry brakuje Ci pomysłów, skorzystaj z techniki: „W razie problemów zbij szybkę”.
  6. Unikaj clickbaitów.
  7. Pamiętaj o SEO, ale na pierwszym miejscu stawiaj czytelnika.

Jeśli zastosujesz się do rad z tego artykułu, już nigdy więcej nie stworzysz kiepskiego nagłówka. I tego gorąco Ci życzę.

Podaj dalej

Co powiesz na darmowego
e-booka?

Archimedes powiedział „Dajcie mi punkt oparcia, a poruszę Ziemię”. Filozof miał na myśli dźwignię. Czyli mechanizm, który pozwala zamienić mały wysiłek w ogromne efekty. 

W ebooku zebrałem 10 pomysłów na marketingowe dźwignie.
Chcesz je poznać? Zapisz się.