Jak tworzyć innowacje? Poznaj MAYA
Podaj dalej
Nie jestem fanem muzyki regionalnej, a rapu to już po prostu nie znoszę. Co więc zrobiłem? To, co zrobiłby każdy normalny człowiek na moim miejscu: wybrałem się na koncert, który łączy elementy obu gatunków muzyki.
Brawo biłem najgłośniej ze wszystkich. Oczywiście na stojąco. Jednym słowem – moje bębenki uszne przeżyły orgazm! Nic dziwnego, że artyści po koncercie otworzyli sprzedaż dodatkowych biletów na kolejny występ, na który też się napaliłem. Jednak zanim doszedłem do samochodu, bilety się wyprzedały.
Jak to możliwe, że dwa gatunki muzyki, które oddzielnie smakują jak gorzkie lekarstwo, po wymieszaniu były jak delikatny sernik oblany belgijską czekoladą?
Za wszystko odpowiada koncept MAYA – Most Advanced, Yet Acceptable.
Ojcem pojęcia jest Raymond Loewy, który uważał, że produkty zbyt nowoczesne lub zbyt pospolite zostaną odrzucone przez rynek jak nieudany przeszczep. Szanse na sukces mają tylko projekty, które są jednocześnie nowoczesne i pospolite.
Weźmy np. iPhone’a. W dniu premiery smartfon z jabłuszkiem był urządzeniem rewolucyjnym. Gigantyczny wyświetlacz, wirtualna klawiatura, tylko jeden fizyczny przycisk. Jednak klienci dobrze rozumieli technologię za nim stojącą. W końcu na rynku były już telefony komórkowe, tablety i był iPod.
Z drugiej strony mamy Google Glass – okulary rozszerzonej rzeczywistości, które miały pełnić funkcję sterowanego głosem smartfona.
Nieźle, prawda? Tyle że w dniu premiery (rok 2012) technologię rozumieli jedynie fani filmu Star Trek. Nic więc dziwnego, że Google zabiło projekt.
Połączenie muzyki rozrywkowej i muzyki regionalnej jest MAYA. To styl z jednej strony nowoczesny, a z drugiej – dobrze znany. Dlatego ta muzyka tak wyśmienicie „smakuje”.
Jak możesz wykorzystać to w swoim biznesie?
Bądź nowoczesny, ale nie za bardzo.
Masz coś nowego do powiedzenia, innowacyjny produkt do sprzedania? Zanim odpalisz fajerwerki, zastanów się, czy nie wyprzedzasz swojej epoki o lata świetlne.
To, że coś jest jasne dla Ciebie, nie oznacza, że jest jasne dla innych. Zdaj sobie z tego sprawę albo skończ jak mrożone lasagne z wołowiną od Colgate – serio byli na tyle szaleni.
Mów to samo, ale inaczej
Kiedy wszyscy mówią to samo i robią to tak samo, stają się pospolici. Dlatego Ty powiedz to samo, ale zrób to inaczej. Gdy każdy mówił, że jego maszynki do golenia są świetne, Dollar Shave Club powiedział, że jego maszynki są KUREWSKO DOBRE.