Jak tworzy膰 produkty i us艂ugi, kt贸re klienci pokochaj膮 - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 5 min
Poziom trudno艣ci:

Jak tworzy膰 produkty i us艂ugi, kt贸re klienci pokochaj膮

Podaj dalej

Nie jest tajemnic膮, 偶e klienci zadowoleni z naszych us艂ug lub produkt贸w ch臋tniej do nas wracaj膮. Z drugiej strony liczba produkt贸w dost臋pnych na rynku doprowadzi艂a do tego, 偶e konsument贸w coraz trudniej zadowoli膰. Jak w takim razie w tworzy膰 us艂ugi i produkty, kt贸re klienci pokochaj膮 i po kt贸re b臋d膮 wraca膰?

Odpowied藕 na to pytanie znajdziemy u szwedzkiego producenta mebli. A dok艂adnie 鈥 w efekcie Ikea, o kt贸rym jest dzisiejszy artyku艂. 

Kr贸tka lekcja historii

Jak tworzy膰 produkty i us艂ugi, kt贸re klienci pokochaj膮

W 1950 r. firma General Mills wprowadzi艂a na sklepowe p贸艂ki produkt, kt贸ry mia艂 zrewolucjonizowa膰 rynek: Cake Mix 鈥 ciasto w proszku, kt贸re wystarczy艂o wymiesza膰 z wod膮 i wstawi膰 do piekarnika, aby po 60 minutach delektowa膰 si臋 wy艣mienitym smakiem domowego wypieku. W tamtych czasach brzmia艂o to nieprawdopodobnie. Ka偶dy, bez wzgl臋du na zdolno艣ci kulinarne, m贸g艂 upiec ciasto.

Producent wype艂ni艂 magazyny opakowaniami Cake Mixa i czeka艂 na fal臋 klient贸w, kt贸ra nigdy nie nadesz艂a. Co艣 posz艂o nie tak. I nie chodzi艂o o smak. Ciasto smakowa艂o rewelacyjnie. Problemem okaza艂a si臋 receptura. 

Ernest Dichter, psycholog, kt贸rego poproszono o rozwi膮zanie zagadki, zaproponowa艂, aby producent nieznacznie zmodyfikowa艂 formu艂臋 produktu. Sk艂ad opakowania uszczuplono o kilka sk艂adnik贸w. W efekcie do ciasta nale偶a艂o jeszcze doda膰, opr贸cz wody, mleko i jajka. Ta subtelna zmiana okaza艂a si臋 strza艂em w dziesi膮tk臋. Gospodynie domowe pokocha艂y Cake Mix. Szturmem ruszy艂y do sklep贸w, a produkt znika艂 z p贸艂ek jak 艣wie偶e bu艂ki. 

Spos贸b przygotowania wypieku zmieni艂 si臋 tylko nieznacznie, ale wymaga艂 od 鈥瀔ucharza鈥 wi臋kszego zaanga偶owania. Opr贸cz jajek, mleka i wody autor ciasta doda艂 do niego jeszcze jeden niezwykle wa偶ny sk艂adnik. W艂asn膮 prac臋.

Ludzie kochaj膮 produkty, kt贸re sami tworz膮

Czy kiedykolwiek podczas wizyty w restauracji zam贸wi艂e艣 danie, kt贸re od czasu do czasu sam przyrz膮dzasz? Czy pomy艣la艂e艣 sobie: 鈥濿 sumie dobre, ale moja wersja smakuje mi bardziej鈥? To w艂a艣nie definicja efektu Ikea w najczystszej postaci. Okazuje si臋, 偶e rzeczy, w kt贸re w艂o偶yli艣my wi臋cej pracy, cenimy bardziej. 

Pomy艣l teraz o dowolnym meblu, kt贸ry sam z艂o偶y艂e艣. Przypomnij sobie, jak poci艂e艣 si臋, skr臋caj膮c poszczeg贸lne elementy. Kosztowa艂o to sporo pracy i potu, ale na koniec rozpiera艂a Ci臋 duma. A teraz pomy艣l, ile jest dla Ciebie wart ten mebel. Czy odsprzeda艂by艣 go za mniej, ni偶 wcze艣niej zap艂aci艂e艣? Nie s膮dz臋. 

Jak tworzy膰 produkty i us艂ugi, kt贸re klienci pokochaj膮

A gdybym chcia艂 od Ciebie odkupi膰 telewizor, kt贸ry masz w salonie? Aby go uruchomi膰, niewiele musia艂e艣 robi膰. Mo偶e poza w艂o偶eniem baterii do pilota. Jak wi臋c wyceniasz sw贸j telewizor? 

Widzisz r贸偶nic臋? Postrzegana warto艣膰 produktu ro艣nie wraz z ilo艣ci膮 pracy, kt贸r膮 w niego w艂o偶yli艣my. 

Jak wyceniamy wk艂ad w艂asny

Uwielbiamy mierzy膰 i nadawa膰 zjawiskom warto艣ci. W przypadku efektu Ikea jest tak samo. Behawiorysta Dan Ariely razem z zespo艂em badaczy postanowi艂 sprawdzi膰, o ile wi臋cej s膮 dla nas warte produkty, kt贸re wsp贸艂tworzyli艣my. Przygotowa艂 eksperyment, kt贸ry polega艂 na sk艂adaniu figurek zwierz膮t technik膮 origami. 

Jak tworzy膰 produkty i us艂ugi, kt贸re klienci pokochaj膮
Origami

Badanych podzielono na dwie grupy: sk艂adaj膮cych i oceniaj膮cych. Grupa pierwsza na podstawie instrukcji tworzy艂a skomplikowane figury. Poniewa偶 byli amatorami w tej dziedzinie, efekt ich prac by艂 raczej marny. Kiedy uko艅czyli sk艂adanie figurek, badacze zapytali autor贸w, za ile gotowi s膮 sprzeda膰 swoje 鈥瀌zie艂a鈥. Natomiast cz艂onk贸w grupy oceniaj膮cej zapytano, ile s膮 w stanie zap艂aci膰 za origami, kt贸re stworzy艂a grupa pierwsza. 

Tw贸rcy wyceniali swoje prace 艣rednio 5 razy wy偶ej! Co wi臋cej, s膮dzili, 偶e osoby oceniaj膮ce wyceni膮 ich prace podobnie. Nie tylko wi臋c bardziej cenimy produkty, kt贸re sami tworzyli艣my, ale r贸wnie