pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 7 min
Poziom trudno艣ci:

Jak tworzy膰 strony internetowe, kt贸re zdobywaj膮 klient贸w

Podaj dalej

Co robi膰, gdy przez formularz kontaktowy na stronie internetowej nie sp艂ywaj膮 nowe zapytania, a klienci nie dzwoni膮, chocia偶 w zak艂adce 鈥瀔ontakt鈥 poda艂a艣 numer do biura? Dzi艣 porozmawiamy, jak to zmieni膰.

S艂owo 鈥瀙erswazja鈥 pochodzi od 艂aci艅skiego 鈥瀙ersuasio鈥 i znaczy 鈥榥ak艂ania膰, m贸wi膰 lub przekonywa膰鈥. Je艣li wi臋c Twoja strona firmowa nie przekonuje klient贸w do kontaktu lub zakupu, to masz zaledwie internetow膮 ulotk臋. Ona po prostu widnieje w internecie 鈥 i nic poza tym. By膰 mo偶e przewija si臋 przez ni膮 wiele os贸b, ale tylko nieliczni zostaj膮 Twoimi klientami.

Masz stron臋 czy internetow膮 ulotk臋?

To, co odr贸偶nia internetowe ulotki od skutecznych stron internetowych, to perswazja. Sp贸jrz na moment na stron臋 www.booking.com. Ona a偶 kipi od perswazyjnych komunikat贸w. Czy momentami s膮 irytuj膮ce? Mo偶liwe. Czy dzia艂aj膮? Z pewno艣ci膮!

Zanim opowiem, jak mo偶esz odczarowa膰 swoj膮 stron臋 firmow膮, musz臋 Ci臋 uprzedzi膰: w tym artykule nie znajdziesz technicznego 偶argonu i niezrozumia艂ych dla zwyk艂ego 艣miertelnika formu艂ek. Tym razem spojrzymy na strony internetowe z perspektywy psychologii.

Bo czy tego chcesz, czy nie, ka偶dy element Twojej witryny ma wp艂yw na klienta. Kolory, zdj臋cia, uk艂ad menu, a nawet czcionki mog膮 mie膰 perswazyjn膮 moc, ale r贸wnie dobrze mog膮 pchn膮膰 klient贸w prosto w ramiona konkurencji. A tego nie chcesz, prawda? Musisz zatem sprawi膰, aby Twoja strona odpowiedzia艂a na jedno, wa偶ne pytanie klienta鈥

O co klient pyta?

Wr贸膰my do pocz膮tku, czyli do chwili, gdy klient po raz pierwszy trafia na Twoj膮 stron臋. Przychodzi z konkretnym problemem, kt贸ry chce rozwi膮za膰. To, mam nadziej臋, ju偶 wiesz.聽聽Ale by膰 mo偶e nie zdajesz sobie sprawy, 偶e gdy ogl膮da Twoj膮 stron臋, zadaje sobie pytanie: 鈥Czy ta firma pomo偶e mi rozwi膮za膰 m贸j problem?鈥. Na to pytanie nie potrafi sobie odpowiedzie膰. Um贸wmy si臋: na razie jeszcze nic nie wie o Twojej firmie 鈥 lub wie bardzo ma艂o.

W tym momencie w g艂owie klienta uruchamia si臋 jeden z dw贸ch mechanizm贸w psychologicznych. Zacznijmy od przyjrzenia si臋 pierwszemu z nich. 

Substytucj臋, inaczej zast臋powanie, naj艂atwiej wyja艣ni膰 na przyk艂adzie. Za艂贸偶my, 偶e pewnego dnia hamulce w Twoim samochodzie odmawiaj膮 pos艂usze艅stwa. Pech chcia艂, 偶e awaria wydarzy艂a si臋 na wakacjach. Jeste艣 w obcym mie艣cie, w Internecie szukasz warsztatu. Nie byle jakiego, tylko takiego, kt贸ry szybko i niedrogo pomo偶e Ci rozwi膮za膰 problem. Trafiasz na stron臋 firmy Auto-fix i zadajesz sobie pytanie: 鈥濩zy tu szybko i niedrogo naprawi膮 hamulce w moim samochodzie?鈥.

Na to pytanie, z logicznego punktu widzenia, nie umiesz odpowiedzie膰. Nie wiesz nic o tym warsztacie, nie masz poj臋cia, czy znaj膮 si臋 na swojej robocie i czy nie zawy偶aj膮 cen. Potrafisz jednak odpowiedzie膰 na inne, 艂atwiejsze pytanie: 鈥濩zy strona internetowa warsztatu budzi zaufanie?鈥. Je艣li tak, to warsztat zyska艂 nowego klienta. Je艣li nie, szukasz dalej.

Substytucja zast臋puje pytanie, na kt贸re nie znamy odpowiedzi (鈥濩zy pomog膮 mi szybko i niedrogo?鈥), pytaniem 艂atwiejszym (鈥濩zy ta strona budzi zaufanie?鈥). Nast臋pnie odpowiadamy na pierwsze, trudniejsze pytanie odpowiedzi膮 z drugiego, 艂atwiejszego pytania.

Drugi mechanizm, kt贸ry musisz pozna膰, to efekt aureoli. Sprawia, 偶e oceniamy ludzi oraz firmy przez pryzmat jednej pozytywnej lub negatywnej cechy. Na pewno s艂ysza艂a艣, 偶e atrakcyjne osoby maj膮 艂atwiej w 偶yciu. Cho膰 brzmi to niedorzecznie, atrakcyjni ludzi postrzegani s膮 jako inteligentniejsi.

Efekt aureoli dzia艂a r贸wnie偶 w biznesie. Po sukcesie iPoda komputery Apple鈥檃 zacz臋艂y sprzedawa膰 si臋 o 25% lepiej. Popularno艣膰 iPoda, niczym 艣wiat艂o aureoli, o艣wietli艂a pozosta艂e produkty.

Co to oznacza dla Ciebie? Firmowa strona dzia艂a jak aureola. Pierwsze wra偶enie, kt贸re wywo艂a, wp艂ywa na Twoj膮 mark臋. Chcesz, aby klienci postrzegali Twoj膮 firm臋 jako solidn膮 i godn膮 zaufania, prawda? O wygl膮d strony internetowej powinna艣 wi臋c zadba膰 na ko艅cu. Dlaczego? Ju偶 t艂umacz臋.

Dwie piramidy potrzeb

By膰 mo偶e s艂ysza艂a艣 o ameryka艅skim psychologu Abrahamie Maslowie. Maslow za pomoc膮 piramidy przedstawi艂 hierarch臋 potrzeb cz艂owieka. Na samym dole umie艣ci艂 potrzeby fizjologiczne, takie jak jedzenie oraz sen, a na kolejnych 鈥 pozosta艂e potrzeby: bezpiecze艅stwa, przynale偶no艣ci, szacunku i rozwoju. Zanim zaspokoimy potrzeby wy偶szego rz臋du, musimy zadba膰 o potrzeby znajduj膮ce si臋 ni偶ej w hierarchii. Nie b臋dziesz my艣la艂a o awansie w pracy, je艣li od kilku dni nie jad艂a艣.

W 2010 r. Steven Bradley w ksi膮偶ce 鈥濪esign Fundamentals鈥 prze艂o偶y艂 hierarchi臋 potrzeb Maslowa na potrzeby u偶ytkownik贸w stron internetowych. Piramida Hierarchy Design of Needs opisuje potrzeby u偶ytkownik贸w, kt贸re powinna zaspokaja膰 strona internetowa. Podobnie jak w przypadku piramidy Maslowa, oczekiwania nale偶y spe艂nia膰 po kolei, od do艂u do g贸ry. Zanim wi臋c zajmiesz si臋 upi臋kszaniem strony, upewnij si臋, 偶e dzia艂a ona bez zarzut贸w. Przyjrzyjmy si臋 bli偶ej wszystkim poziomom piramidy Bradleya.

Jak tworzy膰 strony internetowe, kt贸re zdobywaj膮 klient贸w

Pierwsz膮 rzecz膮, o kt贸r膮 powinna艣 zadba膰, jest funkcjonalno艣膰. Innymi s艂owy: strona musi dzia艂a膰. Je艣li na smartfonach menu