pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
kategoria: Podcast
Czas czytania: 5 min
Poziom trudno艣ci:

Jak czyta膰, aby pami臋ta膰 wi臋cej

Podaj dalej

Podoba艂o Ci si臋? Chcesz wiedzie膰 kiedy pojawi si臋 nowy odcinek? Subskrybuj!

Za kilka dni zapomnisz wi臋kszo艣膰 informacji, kt贸re us艂yszysz w tym odcinku podcastu. Wszystkiemu winna jest Krzywa Zapominania. Ta sama krzywa powoduje, 偶e gdy czytasz ostatni膮 stron臋 ksi膮偶ki, zapominasz o czym czyta艂e艣 na pierwszej stronie.

Wobec tego, po co czyta膰 i uczy膰 si臋 nowych rzeczy? A mo偶e Krzyw膮 Zapominania mo偶na pokona膰 i mo偶na lepiej zapami臋tywa膰 ksi膮偶ki, artyku艂y i nowe informacje. Mo偶na! W tym odcinku podcastu Marketing z G艂ow膮 dowiesz si臋 jak.

Badania

Murre JMJ, Dros J (2015) Replication and Analysis of Ebbinghaus鈥 Forgetting Curve. PLoS ONE 10(7): e0120644. doi:10.1371/journal. pone.0120644

Pozosta艂e

Krzywa zapominania
Aplikacja EveryNote
Google Keep

B膮d藕my w kontakcie

FB: https://l.lukaszhodorowicz.pl/facebook
IG: https://l.lukaszhodorowicz.pl/instagram
YT: https://l.lukaszhodorowicz.pl/youtube
LI: https://l.lukaszhodorowicz.pl/linkedin

Podaj dalej

Jak czyta膰, aby pami臋ta膰 wi臋cej

Niemiecki psycholog Hermann Ebbinghaus bada艂 pami臋膰, a dok艂adnie, zastanawia艂 si臋, jak d艂ugo pami臋tamy nowe informacje. W wyniku tych bada艅 opracowa艂 tak zwan膮 鈥瀔rzyw膮 zapomnienia鈥. Krzywa zapomnienia przedstawia zale偶no艣膰 pomi臋dzy czasem, a ilo艣ci膮 przyswojonych informacji. Z wykresu mo偶emy odczyta膰 do艣膰 niepokoj膮c膮 rzecz. A mianowicie, 偶e w ci膮gu zaledwie 5 dni zapominamy a偶 75% informacji.

To znaczy, 偶e zanim sko艅czysz czytasz ksi膮偶k臋, najprawdopodobniej zapomnisz o czym czyta艂e艣 na pocz膮tku. To z艂a wiadomo艣膰, je偶eli tak, jak ja uwa偶asz, 偶e ci膮gle nale偶y si臋 uczy膰 i przyswaja膰 nowe informacje. Bo to oznacza, 偶e 75% Twojej wiedzy wyparowuje ju偶 po kilku dniach. Na szcz臋艣cie w tym odcinku podcastu 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥, dowiesz si臋, jak sobie z tym poradzi膰. Zaczynajmy.

To jest podcast 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥, 藕r贸d艂o wiedzy dla przedsi臋biorc贸w, handlowc贸w i marketer贸w, czyli dla os贸b, kt贸re chc膮 sprzedawa膰 lepiej i chc膮 sprzedawa膰 wi臋cej. Zaprasza 艁ukasz Hodorowicz.

Cze艣膰. To ju偶 24 odcinek podcastu 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥. W tym podca艣cie zagl膮damy do g艂贸w Twoich klient贸w i szukamy odpowiedzi na pytanie 鈥瀓ak klienci podejmuj膮 decyzje?鈥. Szczeg贸lnie interesuj膮 nas te decyzje dotycz膮ce zakup贸w. Po co to robimy? Bo chc臋, aby艣 jeszcze lepiej robi艂 marketing, i 偶eby艣 lepiej sprzedawa艂 swoje produkty i us艂ugi. Wiedz臋, kt贸r膮 dziel臋 si臋 z Tob膮 czerpi臋 z bada艅 na temat ekonomii behawioralnej, neuropsychologii oraz 10-letniego do艣wiadczenia w pracy z firmami takimi, jak Twoja.

Podcast 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥 nagrywam dla przedsi臋biorc贸w, handlowc贸w i dla marketer贸w. Ale uwaga: nie tylko. Ka偶dy, kto podejmuje jakiekolwiek decyzje znajdzie tu co艣 dla siebie. Badania sugeruj膮, 偶e codziennie podejmujemy blisko 35 000 decyzji. Jest wi臋cej ca艂kiem spore prawdopodobie艅stwo, 偶e znajdziesz tu co艣 dla siebie, nawet je艣li z marketingiem masz niewiele wsp贸lnego. A 偶ywym dowodem na to jest Iza. Iza, kt贸ra kilka dni temu wys艂a艂a mi maila. Iza, je偶eli s艂uchasz, to gor膮co Ci臋 pozdrawiam.

Iza zaczyna swoj膮 wiadomo艣膰 od kilku mi艂ych s艂贸w na temat podcastu oraz newslettera 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥. Pisze, mi臋dzy innymi, 偶e z wypiekami na twarzy czeka na kolejne odcinki i na kolejnego maila, kt贸ry w ka偶dym tygodniu wpada do Waszych skrzynek mailowych. Ale zaraz potem dodaje: 鈥濱 teraz uwaga, w og贸le nie zajmuj臋 si臋 marketingiem. Ba, za miesi膮c b臋d臋 si臋 zajmowa艂a jeszcze czym艣 odleglejszym, ale i tak planuj臋 si臋 zapisa膰 do newslettera ponownie, tym razem z prywatnego konta鈥. A wi臋c, 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥 to podcast dla wszystkich, a zw艂aszcza dla os贸b, kt贸re chc膮 podejmowa膰 lepsze decyzje.

A dzi艣 rozmawiamy o tym, jak poradzi膰 sobie z 鈥瀔rzyw膮 zapomnienia鈥, czyli jak lepiej zapami臋tywa膰 wi臋cej z ksi膮偶ek, kt贸re czytamy. Opowiem Ci o czterech strategiach, kt贸re sprawdzi艂em. W moim przypadku najlepiej sprawdzi艂a si臋 ostatnia, czwarta strategia, ale poniewa偶 ka偶da z nich, w pewnym momencie, pomaga艂a mi lepiej przyswaja膰 now膮 wiedz臋, opowiem Ci kr贸tko o ka偶dej z czterech strategii.

Pierwsza strategia polega艂a na przepisywaniu fragment贸w ksi膮偶ek. Gdy trafia艂em na informacj臋, kt贸r膮 chcia艂em zapami臋ta膰, przepisywa艂em j膮 do notatnika. Odr臋cznie, swoimi w艂asnymi s艂owami. W ten spos贸b informacje zostawa艂y ze mn膮 na d艂u偶ej. Ponadto, co jaki艣 czas wraca艂em do notatek i utrwala艂em te informacje. Ta strategia sprawdza艂a si臋 dop贸ki informacje mie艣ci艂y si臋 w jednym notesie. Gdy informacji by艂o zbyt wiele, coraz trudniej by艂o je zapami臋ta膰 i coraz trudniej by艂o nad nimi zapanowa膰. Wtedy zmieni艂em taktyk臋.

Druga strategia polega艂a na zaznaczaniu wa偶nych fragment贸w w ksi膮偶ce przy pomocy zakre艣lacza i karteczek post in. W praktyce wygl膮da艂o to tak, 偶e gdy czyta艂em ksi膮偶k臋 na temat copywritingu i trafi艂em na technik臋, kt贸ra wiedzia艂em, 偶e kiedy艣 mi si臋 przyda, zaznacza艂em j膮 zakre艣laczem, a dodatkowo przykleja艂em na tej stronie 偶贸艂t膮 karteczk臋, kt贸r膮 podpisywa艂em na przyk艂ad 鈥瀙isanie tekst贸w鈥. Karteczk臋 wkleja艂em tak, aby wystawa艂a poza ok艂adk臋. Dzi臋ki temu, gdy chcia艂em wypr贸bowa膰 now膮 technik臋, wiedzia艂em, gdzie jej szuka膰., znowu, ta strategia sprawdza艂a si臋 do pewnego czasu.

P贸藕niej, 偶eby ogarn膮膰 wszystkie informacje, musia艂em t膮 strategi臋 zmodyfikowa膰. I tak narodzi艂a si臋 trzecia strategia, podobna do poprzedniej, przy czym tym razem zamiast zaznacza膰 strony przy pomocy karteczek, zapisywa艂em je do plik贸w excela. Arkuszom nadawa艂em tematyczne tytu艂y: marketing, copywriting, social media, historia, anegdoty, eksperymenty i tak dalej. W ka偶dym arkuszu zapisywa艂em tytu艂 ksi膮偶ki oraz numer strony, na kt贸rej mog艂em znale藕膰 co艣 na dany temat. Ta strategia dzia艂a艂a do czasu. W pewnym momencie uzna艂em, 偶e takie katalogowanie jest nieefektywne. Za ka偶dym razem, gdy chcia艂em wr贸ci膰 do konkretnej informacji, musia艂em otworzy膰 plik excela, wyszuka膰 dane zagadnienie, znale藕膰 ksi膮偶k臋 na p贸艂ce, otworzy膰 j膮 na konkretnej stronie i tak dalej i tak dalej. Przy kilku ksi膮偶kach to 艂atwe. Gorzej, gdy ksi膮偶ek masz kilkaset. I to by艂 ten czas, kiedy strategia trzecia musia艂a ewoluowa膰.

I wtedy narodzi艂a si臋 strategia czwarta, z kt贸rej nadal korzystam. Polega na przenoszeniu ca艂ych fragment贸w ksi膮偶ek do aplikacji Evernote. Evernote to wirtualny notes. Mo偶esz w nim przechowywa膰 dos艂ownie wszystko, od zdj臋膰 poprzez notatki g艂osowe, na linkach do stron internetowych ko艅cz膮c. Informacje grupujesz w kategorie. Dodatkowo, informacje tagujesz. I tak przenios艂em do Evernote arkusze z pliku excela, z kt贸rego korzysta艂em wcze艣niej. A wi臋c mam foldery z historiami, anegdotkami, eksperymentami, cytatami, strategiami, narz臋dziami i tak dalej i tak dalej. Ponadto, ka偶d膮 porcj臋 informacji taguje. Na przyk艂ad: mam cytaty, kt贸re s膮 inspiruj膮ce, motywuj膮ce, albo 艣mieszne. Najlepsze jednak jest to, 偶e aby przenie艣膰 fragment ksi膮偶ki do Evernote wystarczy, 偶e zrobi臋 jej zdj臋cie.

I teraz uwaga: Evernote jak ka偶dy szanuj膮cy si臋 notatnik ma wyszukiwark臋. Mo偶esz szuka膰 po tytule notatki, po kategorii, po tagu, oraz po tre艣ci. Nawet, je艣li zrobi艂e艣 zdj臋cie tekstu, Evernote zamieni zdj臋cie na tekst i znajdzie to, czego szukasz. To, moim zdaniem najlepsza opcja w tej aplikacji, bo nawet je艣li Evernote nie mo偶e znale藕膰 informacji po tytule czy po tagu, znajdzie j膮 po tre艣ci. Evernote mo偶esz 艣ci膮gn膮膰 na komputer oraz na smartofna. Wi臋kszo艣膰 opcji jest darmowa, jednak je偶eli chcesz skorzysta膰 z jej pe艂nej mocy, musisz wykupi膰 wersj臋 premium, kt贸ra w momencie nagrywania tego odcinka podcastu kosztuje zaledwie 11 z艂otych miesi臋cznie. Moim zdaniem 鈥 warto.

A je偶eli Evernote z jakiego艣 powodu nie b臋dzie Ci odpowiada膰, mo偶esz skorzysta膰 z podobnej aplikacji Google Keeper. Sam nie korzystam ale podobno dzia艂a bardzo podobnie. Ok, mamy wi臋c trzy ca艂kiem przyzwoite strategie i jedn膮 kapitaln膮, kt贸re pomog膮 Ci lepiej zapami臋tywa膰 nie tylko ksi膮偶ki, kt贸re czytasz, ale wszystkie informacje, kt贸re uwa偶asz, 偶e warto zapami臋ta膰. Na Twoim miejscu sprawdzi艂bym ka偶d膮 z nich i wybra艂 t膮, kt贸ra odpowiada Ci najbardziej. Do dzie艂a.

Ale zanim zaczniesz, tradycyjnie trzy rzeczy, kt贸re warto zapami臋ta膰: po pierwsze, pami臋taj o 鈥瀔rzywej zapomnienia鈥 i o tym, 偶e 75% informacji zapominasz ju偶 po 5 dniach. Po drugie, pami臋taj, 偶e aby zarz膮dza膰 nowymi informacjami potrzebujesz skutecznej strategii. Po trzecie, pami臋taj, aby stale si臋 uczy膰 i przyswaja膰 nowe informacje, chocia偶by z podcastu 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥.

Na dzisiaj to wszystko. Jak zawsze, je偶eli dowiedzia艂e艣 lub dowiedzia艂a艣 si臋 czego艣 nowego, zasubskrybuj podcast 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥 – dla Ciebie to jedno klikni臋cie, a dzi臋ki temu podcast dotrze do innych os贸b, kt贸rym na pewno si臋 przyda. A je艣li sam znasz kogo艣 takiego, udost臋pnij tej osobie podcast 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥. Dzielmy si臋 wiedz膮. My s艂yszymy si臋 za kilka dni w kolejnym odcinku, a tymczasem 偶ycz臋 Ci udanego dnia, udanego tygodnia. Wszystkiego dobrego. Do us艂yszenia, a je偶eli ogl膮dasz 鈥 do zobaczenia. Cze艣膰.

Co powiesz na darmowego
e-booka?

Archimedes powiedzia艂 „Dajcie mi punkt oparcia, a porusz臋 Ziemi臋”. Filozof mia艂 na my艣li d藕wigni臋. Czyli mechanizm, kt贸ry pozwala zamieni膰 ma艂y wysi艂ek w ogromne efekty. 

W ebooku zebra艂em 10 pomys艂贸w na marketingowe d藕wignie.
Chcesz je pozna膰? Zapisz si臋.