6 niemarketingowych książek o marketingu - Łukasz Hodorowicz
pozostały min
Trzymam Cię za rękę. Jesteśmy tu: Strona główna Blog Artykuł
kategoria: Podcast Marketing
Czas czytania: 7 min
Poziom trudności:

6 niemarketingowych książek o marketingu

Podaj dalej

Zastanawiasz się, jakie książki czytać, aby jeszcze bardziej zrozumieć swoich klientów, a także więcej i lepiej sprzedawać? Jesteś w dobrym miejscu – zdradzę Ci to w tym artykule. Jednak zamiast o typowych książkach na temat marketingu opowiem Ci o publikacjach, które pozornie mają z nim niewiele wspólnego.

Zanim zaczniemy, kilka słów o tym, skąd taki wybór.

Jakie książki o marketingu czytać?

Szukając wiedzy na temat marketingu i sprzedaży, zazwyczaj najpierw sięgamy po książki, które przynajmniej krążą wokół tej tematyki.

Mam jednak pewien problem z takimi publikacjami. Po lekturze kilkudziesięciu z nich zauważyłem, że informacje w nich zawarte powtarzają się – z każdej kolejnej książki wyciągałem coraz mniej wiedzy. Dlatego w pewnym momencie zacząłem szukać nowych inspiracji marketingowych w książkach, które pozornie z marketingiem związane nie są.

Dziś przychodzę do Ciebie z sześcioma moim zdaniem najlepszymi publikacjami, w których znalazłem najwięcej ciekawych informacji o marketingu i zachowaniach konsumentów.

Krótko opowiem Ci o każdej z nich. Jednak nie traktuj tego tekstu jako streszczenia. To zachęta, abyś sam sięgnął po te pozycje i je przeczytał.

#1 Niemarketingowa książka o marketingu

6 niemarketingowych książek o marketingu


Psychologia pieniędzy. Ponadczasowe lekcje o bogactwie, chciwości i szczęściu

Pierwsza książka to Psychologia pieniędzy. Ponadczasowe lekcje o bogactwie, chciwości i szczęściu. Jej autorem jest Morgan Housel. To stosunkowo krótka pozycja.

Czyta się ją niesamowicie szybko i przyjemnie. Wszystko za sprawą wciągających historii, które opowiada autor. Efektem jest poradnik na temat tego, jak zarabiać pieniądze i jak się z nimi obchodzić.

Morgan Housel przekonuje, że umiejętność obchodzenia się z pieniędzmi ma niewiele wspólnego z tym, co o pieniądzach wiemy. To dobra wiadomość, bo jak przekonasz się po przeczytaniu książki, wiemy o nich niewiele.

W rzeczywistości umiejętność obchodzenia się z pieniędzmi zależy od tego, jaki mamy do nich stosunek. Większość osób sądzi, że pieniądze to czysta matematyka, a inwestowanie opiera się na analizach rynku.

Prawda jest jednak taka, że pieniądze mają więcej wspólnego z psychologią niż z matematyką. O tym, ile mamy pieniędzy i czy te pieniądze się nas trzymają, decydują czynniki indywidualne: wychowanie, doświadczenie (nie tylko to związane z pieniędzmi), emocje, a nawet szczęście.

W publikacji Morgana Housela znalazłem dwie historie, które utkwiły mi w pamięci. Pierwsza dotyczy Billa Gatesa. Druga to opowieść o niemieckim kolekcjonerze dzieł sztuki Heinzu Berggruenie.

Z książki wyciągnąłem trzy lekcje na temat marketingu:

Lekcja 1
W marketingu, tak jak w finansach, trzeba mieć szczęście.

Lekcja 2
Szczęściu można pomóc, stosując rady, którymi dzieli się autor.

Lekcja 3
Zarówno w finansach, jak i w marketingu lepiej podążać sprawdzonymi ścieżkami niż nowymi, nieprzetartymi jeszcze szlakami.

#2 Niemarketingowa książka o marketingu

6 niemarketingowych książek o marketingu


Cultish: The Language of Fanaticism

Druga książka to Cultish: The Language of Fanaticism. Jej autorką jest Amanda Montell, lingwistka badająca wpływ języka na zachowanie ludzi. To jedna z kilku książek w tym zestawieniu, które nie ukazały się w języku polskim. Na 319 stronach autorka mówi o wpływie języka na tworzenie religii i kultów.

Opowiada o tym, jak słowa stają się fundamentem Kościoła, sekty oraz marki. Amanda Montell przytacza przykłady m.in. klubów fitness, które posługując się konkretnym słownictwem, wzmacniają więź między marką a klientami i wzbudzają w nich poczucie przynależności.

Naturalnie konsekwencje członkostwa w kulcie i klubie sportowym są różne, ale budowanie społeczności w obu przypadkach opiera się na tych samych wzorcach językowych.

Trzy lekcje marketingu z książki Cultish: The Language of Fanaticism:

Lekcja 1
Słowa to nie tylko słowa. One nadają znaczenie rzeczywistości. Woda gazowana i krystaliczna woda z górskiego źródła to w gruncie rzeczy ta sama woda. Jednak postrzegamy ją inaczej, w zależności od słów, których używamy, aby o niej opowiadać.

Lekcja 2
Pierwszym krokiem do zbudowania silnej społeczności jest nazwanie jej. To wzmacnia więzi pomiędzy członkami grupy i przywiązuje ich do marki.

Lekcja 3
Są lepsze i gorsze czasy na budowanie społeczności. Mały spoiler: teraz są one wręcz idealne.

#3 Niemarketingowa książka o marketingu

6 niemarketingowych książek o marketingu


Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne

Trzecia książka w naszym zestawieniu to Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne. Jej autorką jest Julie Dirksen. Książka to 296 stron skierowanych głównie do nauczycieli i osób, które przekazują wiedzę innym.

Dirksen uczy, jak projektować lekcje, aby nauka była dla ucznia przyjemniejsza, lżejsza i łatwiejsza. Publikację tę szczególnie powinny docenić osoby, które tworzą kursy internetowe oraz materiały edukacyjne dla swoich społeczności.

Dowiadujemy się z niej m.in., jak dobrze zwracać i utrzymywać uwagę słuchacza, a także jak motywować do nauki.

Trzy lekcje marketingu z książki Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne:

Lekcja 1
Uwagę ucznia i konsumenta przyciąga połączenie rzeczy dobrze znanych i nowych. To podejście świetnie sprawdza się w copywritingu, szczególnie gdy mowa o nagłówkach. Pisząc, że popularna opinia (coś dobrze znanego) nie jest prawdą (coś nowego), zwrócisz uwagę czytelnika. Na przykład: „Chcesz więcej zadowolonych klientów? Każ im czekać”.

Lekcja 2
Do zakupów i do nauki świetnie motywuje społeczny dowód słuszności. Nie ma znaczenia, czy chcesz zmotywować ludzi, żeby przerabiali Twój kurs, czy nakłonić ich do zakupu. W obu przypadkach pokaż, że inne osoby już zapoznały się z materiałem lub kupiły u Ciebie.

Lekcja 3
Nauka to zmiana, tak samo jak zakup nowego produktu. Aby lepiej przekonywać do zmiany, należy mówić do słonia, a nie do jeźdźca. Jeździec to świadoma część umysłu konsumenta, która ma niewielki wpływ na podejmowanie decyzji. Słoń to część nieświadoma, która decyduje o zakupie.

#4 Niemarketingowa książka o marketingu

6 niemarketingowych książek o marketingu


Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction

Czwarta książka to kolejna publikacja, która w naszym kraju ukazała się jedynie w języku angielskim. Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction – czyli w wolnym tłumaczeniu: „Jak powstają hity: nauka o popularności w dobie ciągłego rozpraszania”. Derek Thompson na 300 stronach wyjaśnia, co sprawia, że niektóre piosenki, filmy i produkty stają się hitami.

Według autora o popularności decyduje kilka ściśle określonych czynników, na które mamy wpływ. Te czynniki to m.in.: wyczucie czasu, właściwa mieszanka nowości i popularności oraz odpowiednie osoby, które stanowią katalizator nowych idei.

Trzy lekcje marketingu z książki Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction:

Lekcja 1
Większość ludzi błędnie pojmuje słowo „viral”. Sądzimy, że viralowe treści rozprzestrzeniają się jak wirus. Jedna osoba zaraża inne, a każda z nich – kolejne. W rzeczywistości virale stają się powszechne w grupach skupionych wokół kilku szczególnych osób. Są one jak nadajniki radiowe, które wysyłają informacje do wielu ludzi jednocześnie.

Lekcja 2
Lekcja druga to koncepcja MAYA, czyli „Most Advanced Yet Acceptable”. Według niej, żeby stworzyć hit, należy znaleźć złoty środek między nowatorskim pomysłem a pomysłem, który ludzie są gotowi zaakceptować.

Lekcja 3
Efekt czystej ekspozycji pomaga pomysłom rozprzestrzeniać się. Czysta ekspozycja to częstotliwość kontaktu z daną koncepcją (w tym wypadku z produktem, piosenką czy ideą). Im częściej mamy z czymś do czynienia, tym bardziej to akceptujemy.

#5 Niemarketingowa książka o marketingu

6 niemarketingowych książek o marketingu


Do You Talk Funny? 7 Comedy Habits to Become a Better (and Funnier) Public Speaker

Piąta książka to pozycja najbardziej oderwana od marketingu i sprzedaży. Do You Talk Funny? 7 Comedy Habits to Become a Better (and Funnier) Public Speaker zamiast uczyć, jak sprzedawać, uczy, jak być zabawnym.

Autorem tej krótkiej, 200-stronicowej książki jest komik David Nihill. Pewnie zastanawiasz się, co robi ona w tym zestawieniu. Już tłumaczę. Humor odgrywa kluczową rolę w komunikacji.

Po pierwsze pozwala lepiej skupić uwagę odbiorcy. Po drugie sprawia, że bardziej wierzy on w odbierane treści. Pod wpływem dobrego humoru nasz mózg wchodzi bowiem w stan łatwości poznawczej.

Dwie lekcje marketingu z książki Do You Talk Funny? 7 Comedy Habits to Become a Better (and Funnier) Public Speaker:

Lekcja 1
Tę lekcję już poznałeś. Dobry humor uwiarygadnia Twój przekaz i podnosi prawdopodobieństwo, że klienci zgodzą się na Twoje prośby.

Lekcja 2
Bycia zabawnym możesz się nauczyć. Nawet jeżeli wydaje Ci się, że jesteś osobą skrajnie poważną. Wystarczy, że poznasz 11 filtrów, przez które da się przepuścić każdą reklamę i każdy komunikat, by uczynić je zabawniejszymi. Te filtry to m.in. ironia, hiperbola i gra słów.

#6 Niemarketingowa książka o marketingu

6 niemarketingowych książek o marketingu


The Creative Curve: How to Develop the Right Idea at the Right Time

Ostatnia książka w zestawieniu to The Creative Curve: How to Develop the Right Idea at the Right Time, mówiąca o tym, jak stać się osobą kreatywniejszą. To kolejna pozycja, której niestety nie znalazłem w wersji polskiej.

Jej autorem jest Allen Gannett, który zdradza, jak dzięki precyzyjnemu procesowi wpadać na nieszablonowe pomysły i nietuzinkowe rozwiązania problemów.

Gannett twierdzi, że kreatywność ma więcej wspólnego z planowaniem niż ze spontanicznym olśnieniem. Tym samym zapewnia, że nie jest to kwestia talentu, ale umiejętności. Kreatywności tak jak jazdy na rowerze można się nauczyć.

Na poparcie tej teorii przytacza badania naukowe i przykłady kreatywnych pomysłów, które rodziły się w głowach przedsiębiorców.

Trzy lekcje marketingu z książki The Creative Curve: How to Develop the Right Idea at the Right Time:

Lekcja 1
Przez 20% czasu chodź w butach swojego klienta. Oczywiście nie dosłownie. Jeżeli prowadzisz salon kosmetyczny, spędzaj czas w innych salonach, np. gdy jesteś na wakacjach w obcym mieście. Jeśli przyjmiesz perspektywę konsumenta, do głowy przyjdzie Ci więcej pomysłów na to, jak ulepszyć własny biznes.

Lekcja 2
Kreatywne pomysły rzadko są wynikiem pracy tylko jednej osoby. Warto spędzać czas z ludźmi, których uważasz za kreatywnych albo przynajmniej za ekspertów w interesującej Cię dziedzinie.

Lekcja 3
Pytaj klientów o opinie. Wiem, to wydaje się oczywiste, ale przecież tak często o tym zapominamy. Opinie naszych klientów to ziarna, z których mogą wyrosnąć naprawdę kreatywne pomysły i ciekawe rozwiązania.

Czegoś brakuje?

Książki, które właśnie poznałeś, to naturalnie nie jedyne źródła marketingowych inspiracji. Jednak od nich polecam Ci zacząć. Szczególnie jeśli tak jak ja czujesz, że z popularnych marketingowych publikacji nie nauczysz się już nic nowego.

A jeżeli uważasz, że w tym zestawieniu czegoś brakuje, zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie uzupełnię listę.

📘 Książki wspomniane w odcinku

1. Psychologia pieniędzy. Ponadczasowe lekcje o bogactwie, chciwości i szczęściu
2. Cultish: The Language of Fanaticism
3. Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne.
4. Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction
5. Do You Talk Funny?: 7 Comedy Habits to Become a Better (and Funnier) Public Speaker
6. The Creative Curve: How to Develop the Right Idea, at the Right Time

Podaj dalej

Co powiesz na darmowego
e-booka?

Archimedes powiedział „Dajcie mi punkt oparcia, a poruszę Ziemię”. Filozof miał na myśli dźwignię. Czyli mechanizm, który pozwala zamienić mały wysiłek w ogromne efekty. 

W ebooku zebrałem 10 pomysłów na marketingowe dźwignie.
Chcesz je poznać? Zapisz się.