6 niemarketingowych ksi膮偶ek o marketingu - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
kategoria: Podcast Marketing
Czas czytania: 7 min
Poziom trudno艣ci:

6 niemarketingowych ksi膮偶ek o marketingu

Podaj dalej

Zastanawiasz si臋, jakie ksi膮偶ki czyta膰, aby jeszcze bardziej zrozumie膰 swoich klient贸w, a tak偶e wi臋cej i lepiej sprzedawa膰? Jeste艣 w dobrym miejscu 鈥 zdradz臋 Ci to w tym artykule. Jednak zamiast o typowych ksi膮偶kach na temat marketingu opowiem Ci o publikacjach, kt贸re pozornie maj膮 z nim niewiele wsp贸lnego.

Zanim zaczniemy, kilka s艂贸w o tym, sk膮d taki wyb贸r.

Jakie ksi膮偶ki o marketingu czyta膰?

Szukaj膮c wiedzy na temat marketingu i sprzeda偶y, zazwyczaj najpierw si臋gamy po ksi膮偶ki, kt贸re przynajmniej kr膮偶膮 wok贸艂 tej tematyki.

Mam jednak pewien problem z takimi publikacjami. Po lekturze kilkudziesi臋ciu z nich zauwa偶y艂em, 偶e informacje w nich zawarte powtarzaj膮 si臋 鈥 z ka偶dej kolejnej ksi膮偶ki wyci膮ga艂em coraz mniej wiedzy. Dlatego w pewnym momencie zacz膮艂em szuka膰 nowych inspiracji marketingowych w ksi膮偶kach, kt贸re pozornie z marketingiem zwi膮zane nie s膮.

Dzi艣 przychodz臋 do Ciebie z sze艣cioma moim zdaniem najlepszymi publikacjami, w kt贸rych znalaz艂em najwi臋cej ciekawych informacji o marketingu i zachowaniach konsument贸w.

Kr贸tko opowiem Ci o ka偶dej z nich. Jednak nie traktuj tego tekstu jako streszczenia. To zach臋ta, aby艣 sam si臋gn膮艂 po te pozycje i je przeczyta艂.

#1 Niemarketingowa ksi膮偶ka o marketingu

6 niemarketingowych ksi膮偶ek o marketingu


Psychologia pieni臋dzy. Ponadczasowe lekcje o bogactwie, chciwo艣ci i szcz臋艣ciu

Pierwsza ksi膮偶ka to Psychologia pieni臋dzy. Ponadczasowe lekcje o bogactwie, chciwo艣ci i szcz臋艣ciu. Jej autorem jest Morgan Housel. To stosunkowo kr贸tka pozycja.

Czyta si臋 j膮 niesamowicie szybko i przyjemnie. Wszystko za spraw膮 wci膮gaj膮cych historii, kt贸re opowiada autor. Efektem jest poradnik na temat tego, jak zarabia膰 pieni膮dze i jak si臋 z nimi obchodzi膰.

Morgan Housel przekonuje, 偶e umiej臋tno艣膰 obchodzenia si臋 z pieni臋dzmi ma niewiele wsp贸lnego z tym, co o pieni膮dzach wiemy. To dobra wiadomo艣膰, bo jak przekonasz si臋 po przeczytaniu ksi膮偶ki, wiemy o nich niewiele.

W rzeczywisto艣ci umiej臋tno艣膰 obchodzenia si臋 z pieni臋dzmi zale偶y od tego, jaki mamy do nich stosunek. Wi臋kszo艣膰 os贸b s膮dzi, 偶e pieni膮dze to czysta matematyka, a inwestowanie opiera si臋 na analizach rynku.

Prawda jest jednak taka, 偶e pieni膮dze maj膮 wi臋cej wsp贸lnego z psychologi膮 ni偶 z matematyk膮. O tym, ile mamy pieni臋dzy i czy te pieni膮dze si臋 nas trzymaj膮, decyduj膮 czynniki indywidualne: wychowanie, do艣wiadczenie (nie tylko to zwi膮zane z pieni臋dzmi), emocje, a nawet szcz臋艣cie.

W publikacji Morgana Housela znalaz艂em dwie historie, kt贸re utkwi艂y mi w pami臋ci. Pierwsza dotyczy Billa Gatesa. Druga to opowie艣膰 o niemieckim kolekcjonerze dzie艂 sztuki Heinzu Berggruenie.

Z ksi膮偶ki wyci膮gn膮艂em trzy lekcje na temat marketingu:

Lekcja 1
W marketingu, tak jak w finansach, trzeba mie膰 szcz臋艣cie.

Lekcja 2
Szcz臋艣ciu mo偶na pom贸c, stosuj膮c rady, kt贸rymi dzieli si臋 autor.

Lekcja 3
Zar贸wno w finansach, jak i w marketingu lepiej pod膮偶a膰 sprawdzonymi 艣cie偶kami ni偶 nowymi, nieprzetartymi jeszcze szlakami.

#2 Niemarketingowa ksi膮偶ka o marketingu

6 niemarketingowych ksi膮偶ek o marketingu


Cultish: The Language of Fanaticism

Druga ksi膮偶ka to Cultish: The Language of Fanaticism. Jej autork膮 jest Amanda Montell, lingwistka badaj膮ca wp艂yw j臋zyka na zachowanie ludzi. To jedna z kilku ksi膮偶ek w tym zestawieniu, kt贸re nie ukaza艂y si臋 w j臋zyku polskim. Na 319 stronach autorka m贸wi o wp艂ywie j臋zyka na tworzenie religii i kult贸w.

Opowiada o tym, jak s艂owa staj膮 si臋 fundamentem Ko艣cio艂a, sekty oraz marki. Amanda Montell przytacza przyk艂ady m.in. klub贸w fitness, kt贸re pos艂uguj膮c si臋 konkretnym s艂ownictwem, wzmacniaj膮 wi臋藕 mi臋dzy mark膮 a klientami i wzbudzaj膮 w nich poczucie przynale偶no艣ci.

Naturalnie konsekwencje cz艂onkostwa w kulcie i klubie sportowym s膮 r贸偶ne, ale budowanie spo艂eczno艣ci w obu przypadkach opiera si臋 na tych samych wzorcach j臋zykowych.

Trzy lekcje marketingu z ksi膮偶ki Cultish: The Language of Fanaticism:

Lekcja 1
S艂owa to nie tylko s艂owa. One nadaj膮 znaczenie rzeczywisto艣ci. Woda gazowana i krystaliczna woda z g贸rskiego 藕r贸d艂a to w gruncie rzeczy ta sama woda. Jednak postrzegamy j膮 inaczej, w zale偶no艣ci od s艂贸w, kt贸rych u偶ywamy, aby o niej opowiada膰.

Lekcja 2
Pierwszym krokiem do zbudowania silnej spo艂eczno艣ci jest nazwanie jej. To wzmacnia wi臋zi pomi臋dzy cz艂onkami grupy i przywi膮zuje ich do marki.

Lekcja 3
S膮 lepsze i gorsze czasy na budowanie spo艂eczno艣ci. Ma艂y spoiler: teraz s膮 one wr臋cz idealne.

#3 Niemarketingowa ksi膮偶ka o marketingu

6 niemarketingowych ksi膮偶ek o marketingu


Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne

Trzecia ksi膮偶ka w naszym zestawieniu to Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne. Jej autork膮 jest Julie Dirksen. Ksi膮偶ka to 296 stron skierowanych g艂贸wnie do nauczycieli i os贸b, kt贸re przekazuj膮 wiedz臋 innym.

Dirksen uczy, jak projektowa膰 lekcje, aby nauka by艂a dla ucznia przyjemniejsza, l偶ejsza i 艂atwiejsza. Publikacj臋 t臋 szczeg贸lnie powinny doceni膰 osoby, kt贸re tworz膮 kursy internetowe oraz materia艂y edukacyjne dla swoich spo艂eczno艣ci.

Dowiadujemy si臋 z niej m.in., jak dobrze zwraca膰 i utrzymywa膰 uwag臋 s艂uchacza, a tak偶e jak motywowa膰 do nauki.

Trzy lekcje marketingu z ksi膮偶ki Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne:

Lekcja 1
Uwag臋 ucznia i konsumenta przyci膮ga po艂膮czenie rzeczy dobrze znanych i nowych. To podej艣cie 艣wietnie sprawdza si臋 w copywritingu, szczeg贸lnie gdy mowa o nag艂贸wkach. Pisz膮c, 偶e popularna opinia (co艣 dobrze znanego) nie jest prawd膮 (co艣 nowego), zwr贸cisz uwag臋 czytelnika. Na przyk艂ad: 鈥濩hcesz wi臋cej zadowolonych klient贸w? Ka偶 im czeka膰鈥.

Lekcja 2
Do zakup贸w i do nauki 艣wietnie motywuje spo艂eczny dow贸d s艂uszno艣ci. Nie ma znaczenia, czy chcesz zmotywowa膰 ludzi, 偶eby przerabiali Tw贸j kurs, czy nak艂oni膰 ich do zakupu. W obu przypadkach poka偶, 偶e inne osoby ju偶 zapozna艂y si臋 z materia艂em lub kupi艂y u Ciebie.

Lekcja 3
Nauka to zmiana, tak samo jak zakup nowego produktu. Aby lepiej przekonywa膰 do zmiany, nale偶y m贸wi膰 do s艂onia, a nie do je藕d藕ca. Je藕dziec to 艣wiadoma cz臋艣膰 umys艂u konsumenta, kt贸ra ma niewielki wp艂yw na podejmowanie decyzji. S艂o艅 to cz臋艣膰 nie艣wiadoma, kt贸ra decyduje o zakupie.

#4 Niemarketingowa ksi膮偶ka o marketingu

6 niemarketingowych ksi膮偶ek o marketingu


Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction

Czwarta ksi膮偶ka to kolejna publikacja, kt贸ra w naszym kraju ukaza艂a si臋 jedynie w j臋zyku angielskim. Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction 鈥 czyli w wolnym t艂umaczeniu: 鈥濲ak powstaj膮 hity: nauka o popularno艣ci w dobie ci膮g艂ego rozpraszania鈥. Derek Thompson na 300 stronach wyja艣nia, co sprawia, 偶e niekt贸re piosenki, filmy i produkty staj膮 si臋 hitami.

Wed艂ug autora o popularno艣ci decyduje kilka 艣ci艣le okre艣lonych czynnik贸w, na kt贸re mamy wp艂yw. Te czynniki to m.in.: wyczucie czasu, w艂a艣ciwa mieszanka nowo艣ci i popularno艣ci oraz odpowiednie osoby, kt贸re stanowi膮 katalizator nowych idei.

Trzy lekcje marketingu z ksi膮偶ki Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction:

Lekcja 1
Wi臋kszo艣膰 ludzi b艂臋dnie pojmuje s艂owo 鈥瀡iral鈥. S膮dzimy, 偶e viralowe tre艣ci rozprzestrzeniaj膮 si臋 jak wirus. Jedna osoba zara偶a inne, a ka偶da z nich 鈥 kolejne. W rzeczywisto艣ci virale staj膮 si臋 powszechne w grupach skupionych wok贸艂 kilku szczeg贸lnych os贸b. S膮 one jak nadajniki radiowe, kt贸re wysy艂aj膮 informacje do wielu ludzi jednocze艣nie.

Lekcja 2
Lekcja druga to koncepcja MAYA, czyli 鈥濵ost Advanced Yet Acceptable鈥. Wed艂ug niej, 偶eby stworzy膰 hit, nale偶y znale藕膰 z艂oty 艣rodek mi臋dzy nowatorskim pomys艂em a pomys艂em, kt贸ry ludzie s膮 gotowi zaakceptowa膰.

Lekcja 3
Efekt czystej ekspozycji pomaga pomys艂om rozprzestrzenia膰 si臋. Czysta ekspozycja to cz臋stotliwo艣膰 kontaktu z dan膮 koncepcj膮 (w tym wypadku z produktem, piosenk膮 czy ide膮). Im cz臋艣ciej mamy z czym艣 do czynienia, tym bardziej to akceptujemy.

#5 Niemarketingowa ksi膮偶ka o marketingu

6 niemarketingowych ksi膮偶ek o marketingu


Do You Talk Funny? 7 Comedy Habits to Become a Better (and Funnier) Public Speaker

Pi膮ta ksi膮偶ka to pozycja najbardziej oderwana od marketingu i sprzeda偶y. Do You Talk Funny? 7 Comedy Habits to Become a Better (and Funnier) Public Speaker zamiast uczy膰, jak sprzedawa膰, uczy, jak by膰 zabawnym.

Autorem tej kr贸tkiej, 200-stronicowej ksi膮偶ki jest komik David Nihill. Pewnie zastanawiasz si臋, co robi ona w tym zestawieniu. Ju偶 t艂umacz臋. Humor odgrywa kluczow膮 rol臋 w komunikacji.

Po pierwsze pozwala lepiej skupi膰 uwag臋 odbiorcy. Po drugie sprawia, 偶e bardziej wierzy on w odbierane tre艣ci. Pod wp艂ywem dobrego humoru nasz m贸zg wchodzi bowiem w stan 艂atwo艣ci poznawczej.

Dwie lekcje marketingu z ksi膮偶ki Do You Talk Funny? 7 Comedy Habits to Become a Better (and Funnier) Public Speaker:

Lekcja 1
T臋 lekcj臋 ju偶 pozna艂e艣. Dobry humor uwiarygadnia Tw贸j przekaz i podnosi prawdopodobie艅stwo, 偶e klienci zgodz膮 si臋 na Twoje pro艣by.

Lekcja 2
Bycia zabawnym mo偶esz si臋 nauczy膰. Nawet je偶eli wydaje Ci si臋, 偶e jeste艣 osob膮 skrajnie powa偶n膮. Wystarczy, 偶e poznasz 11 filtr贸w, przez kt贸re da si臋 przepu艣ci膰 ka偶d膮 reklam臋 i ka偶dy komunikat, by uczyni膰 je zabawniejszymi. Te filtry to m.in. ironia, hiperbola i gra s艂贸w.

#6 Niemarketingowa ksi膮偶ka o marketingu

6 niemarketingowych ksi膮偶ek o marketingu


The Creative Curve: How to Develop the Right Idea at the Right Time

Ostatnia ksi膮偶ka w zestawieniu to The Creative Curve: How to Develop the Right Idea at the Right Time, m贸wi膮ca o tym, jak sta膰 si臋 osob膮 kreatywniejsz膮. To kolejna pozycja, kt贸rej niestety nie znalaz艂em w wersji polskiej.

Jej autorem jest Allen Gannett, kt贸ry zdradza, jak dzi臋ki precyzyjnemu procesowi wpada膰 na nieszablonowe pomys艂y i nietuzinkowe rozwi膮zania problem贸w.

Gannett twierdzi, 偶e kreatywno艣膰 ma wi臋cej wsp贸lnego z planowaniem ni偶 ze spontanicznym ol艣nieniem. Tym samym zapewnia, 偶e nie jest to kwestia talentu, ale umiej臋tno艣ci. Kreatywno艣ci tak jak jazdy na rowerze mo偶na si臋 nauczy膰.

Na poparcie tej teorii przytacza badania naukowe i przyk艂ady kreatywnych pomys艂贸w, kt贸re rodzi艂y si臋 w g艂owach przedsi臋biorc贸w.

Trzy lekcje marketingu z ksi膮偶ki The Creative Curve: How to Develop the Right Idea at the Right Time:

Lekcja 1
Przez 20% czasu chod藕 w butach swojego klienta. Oczywi艣cie nie dos艂ownie. Je偶eli prowadzisz salon kosmetyczny, sp臋dzaj czas w innych salonach, np. gdy jeste艣 na wakacjach w obcym mie艣cie. Je艣li przyjmiesz perspektyw臋 konsumenta, do g艂owy przyjdzie Ci wi臋cej pomys艂贸w na to, jak ulepszy膰 w艂asny biznes.

Lekcja 2
Kreatywne pomys艂y rzadko s膮 wynikiem pracy tylko jednej osoby. Warto sp臋dza膰 czas z lud藕mi, kt贸rych uwa偶asz za kreatywnych albo przynajmniej za ekspert贸w w interesuj膮cej Ci臋 dziedzinie.

Lekcja 3
Pytaj klient贸w o opinie. Wiem, to wydaje si臋 oczywiste, ale przecie偶 tak cz臋sto o tym zapominamy. Opinie naszych klient贸w to ziarna, z kt贸rych mog膮 wyrosn膮膰 naprawd臋 kreatywne pomys艂y i ciekawe rozwi膮zania.

Czego艣 brakuje?

Ksi膮偶ki, kt贸re w艂a艣nie pozna艂e艣, to naturalnie nie jedyne 藕r贸d艂a marketingowych inspiracji. Jednak od nich polecam Ci zacz膮膰. Szczeg贸lnie je艣li tak jak ja czujesz, 偶e z popularnych marketingowych publikacji nie nauczysz si臋 ju偶 nic nowego.

A je偶eli uwa偶asz, 偶e w tym zestawieniu czego艣 brakuje, zostaw komentarz pod artyku艂em. Ch臋tnie uzupe艂ni臋 list臋.

馃摌 Ksi膮偶ki wspomniane w odcinku

1. Psychologia pieni臋dzy. Ponadczasowe lekcje o bogactwie, chciwo艣ci i szcz臋艣ciu
2. Cultish: The Language of Fanaticism
3. Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne.
4. Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distraction
5. Do You Talk Funny?: 7 Comedy Habits to Become a Better (and Funnier) Public Speaker
6. The Creative Curve: How to Develop the Right Idea, at the Right Time

Podaj dalej

Co powiesz na darmowego
e-booka?

Archimedes powiedzia艂 „Dajcie mi punkt oparcia, a porusz臋 Ziemi臋”. Filozof mia艂 na my艣li d藕wigni臋. Czyli mechanizm, kt贸ry pozwala zamieni膰 ma艂y wysi艂ek w ogromne efekty. 

W ebooku zebra艂em 10 pomys艂贸w na marketingowe d藕wignie.
Chcesz je pozna膰? Zapisz si臋.