Marketing restauracji – czyli przepis na sukces.

Marketing restauracji – czyli przepis na sukces.

Marketing restauracji

Podziel się

Jak skutecznie reklamować restaurację w internecie, aby odnieść sukces?

promocją restauracji w internecie jest jak z pieczeniem ulubionego ciasta – udany wypiek zapewnią Ci dopracowana receptura oraz właściwe składniki dodawane w odpowiednich ilościach i w odpowiednim momencie…

Oczywiście nawet najdoskonalszy babciny przepis i najlepsze składniki na nic się zdadzą, jeśli zabraknie odpowiednich warunków do pieczenia. To dlatego, zanim zaczniesz reklamować restaurację w internecie, upewnij się, że w Twojej restauracji są smaczne dania, miła obsługa, ciekawy wystrój i niepowtarzalny klimat.

Czy warto reklamować restaurację w Google i na Facebooku?

Odpowiem Ci krótko: Tak. Jeśli nie zadbasz o swoją obecność w internecie, zrobią to za Ciebie Twoi klienci. Bardzo możliwe, że opinie o Twojej restauracji już krążą wśród użytkowników Facebooka lub pojawiają się obok pinezki w mapach Google.


Nawet jeśli uważasz, że Twoi klienci nie trafiają do Ciebie za pomocą mediów społecznościowych, to musisz wiedzieć, że większość ludzi w taki właśnie sposób przekazuje sobie informacje. 

Kilka lat temu pracownicy Domino’s Pizza doszli do wniosku, że świetnym pomysłem będzie nakręcenie filmu, na którym dłubią sobie w nosie, a to, co w nim znajdą, dodadzą jako składnik do pizzy (serio!).


Teraz wyobraź sobie, że jesteś szefem Domino’s Pizza i rano dowiadujesz się z gazet i serwisów internetowych, że w Twojej restauracji pojawił się nowy składnik pizzy. Im szybciej dowiesz się o takim kryzysie, tym lepiej dla Twojej restauracji. Oczywiście to dość ekstremalny przykład, ale wierz mi, jest wielce prawdopodobne, że kryzys z udziałem Twojej restauracji wybuchnie w sieci. I to wcale nie musi być Twoja wina czy Twoich pracowników. 


Tak po prostu się dzieje i będziesz chciał o tym wiedzieć jako pierwszy.

Jak reklamować restaurację na Facebooku i w Google?

Jest wiele skutecznych sposobów na reklamę w internecie. Tylko od Ciebie zależy, czy zaczniesz z nich korzystać.

Nieważne, czy prowadzisz małą restaurację w niewielkiej miejscowości, gdzie konkurencja jest (pozornie, ale o tym później) niewielka, czy też w centrum wielkiego miasta. Musisz pozwolić klientom się znaleźć.

Zacznij więc od założenia profilu restauracji w Google Moja Firma. Po zweryfikowaniu Twojej restauracji przez Google kod weryfikacyjny otrzymasz pocztą. Odtąd będziesz lepiej widoczny na mapach.

Może się zdarzyć, że profil restauracji zostanie założony automatycznie. Nie oznacza to jednak, że nie musisz nic już z nim robić. Profil należy zweryfikować oraz uzupełnić niezbędne informacje. Pamiętaj, aby zrobić to jak najdokładniej. Nie tylko pomoże to internautom poznać Twój biznes, ale również sprawi, że będziesz pojawiał się wyżej na liście obiektów z Twojej branży. Dodaj do profilu jak najwięcej zdjęć i pamiętaj o ich dobrej jakości. W Twojej branży klient kupuje wzrokiem.


Z czasem pod profilem Twojej restauracji w Google zaczną pojawiać się opinie. Opinia na temat Twojej restauracji jest niezwykle ważna dla innych użytkowników. Warto więc o nią odpowiednio zadbać. Dobrym pomysłem będzie zachęcenie gości do podzielenia się swoją (pozytywną ;-)) opinią z innymi. Możesz to zrobić za pomocą humorystycznego wierszyka wydrukowanego na karteczce dołączonej do rachunku lub umieszczając na stole estetyczny stand, który przypomni gościom o możliwości pochwalenia kucharza za pomocą recenzji.

Jak radzić sobie z negatywnymi ocenami na Facebooku i Google.

Sposób, w jaki odpowiesz na negatywną opinię, może okazać się bardzo dobrą reklamą restauracji w internecie.

Pamiętaj, klienci niezadowoleni z obsługi częściej wolą wystawić negatywną opinię w internecie, niż zwrócić Ci uwagę na miejscu. Nie masz możliwości usuwania opinii oraz recenzji. To, jak poradzisz sobie z negatywnymi opinia w internecie, będzie wiele mówił o Twojej restauracji i Twojej marce. 


Nigdy nie działaj pochopnie! Koniecznie przemyśl swoją odpowiedź. Zorientuj się, co było powodem publikacji negatywnego wpisu na temat Twojej restauracji. Porozmawiaj z pracownikami, którzy na pewno rzucą nieco światła na całą sytuację. Każdy kij ma dwa końce – pamiętaj o tym. 



Odradzam odpowiedzi typu: „W ramach przeprosin zapraszamy na darmową kawę i ciasto”. Po chwili w restauracji może pojawić się wielu amatorów aromatycznej kawy i gratisowego ciastka.

Reklama restauracji w Google+

Chociaż Google+ nie cieszy się w Polsce tak dużą popularnością jak Facebook, warto poświęcić kilka minut na założenie profilu również w tym miejscu. Tym bardziej że jest to całkowicie darmowy sposób na reklamę restauracji w internecie. Standardowo uzupełniamy jak najwięcej danych: adres, dane kontaktowe, dobrej jakości zdjęcia, godziny pracy, atrakcyjny opis.

Wirtualny Spacer jako reklama restauracji

Dodatkowo, aby jeszcze lepiej zareklamować restaurację w Google, rozważ wykonanie wirtualnego spaceru w technologii Google Street View. Jeśli Twoja restauracja może się pochwalić atrakcyjnym wnętrzem, dodatkowo zachęcisz tym gości. Wirtualny spacer integruje się z profilem restauracji w Google i jest wyświetlany obok wizytówki w Mapy Google. Zanim zlecisz wykonanie wirtualnego spaceru, zadbaj o nienaganny wygląd restauracji. Nie ma nic gorszego od reklamy w internecie działającej na Twoją niekorzyść.

Google Alerts

Myślisz sobie: „Świetnie! Moja restauracja jest już doskonale widoczna w Google – pojawiam się na mapach, a na Facebooku przybywa zadowolonych fanów. Czas usiąść i wypić lampkę zasłużonego szampana”. Nic bardziej mylnego! Wraz z rosnącym zasięgiem restauracji na Facebooku i w Google będziesz miał coraz więcej pracy. Teraz ważne jest, abyś pilnował, co mówi się o Twojej marce w sieci. 

Przydałaby się dodatkowa para oczu, która zajmie się przeszukiwaniem internetu pod kątem wzmianek o Twojej restauracji, prawda? No ale pomyślisz: „Ile musiałbym takiej osobie zapłacić? Pewnie sporo”. Na szczęście nie będziesz musiał się o tym przekonywać. Jest bowiem narzędzie, które całkowicie za darmo przejmie na siebie to zadanie. Mowa tu o Google Alerts.


Na stronie https://www.google.pl/alerts możesz ustawić, pod kątem jakich słów lub fraz ma być przeszukiwany internet. Najlepiej dodać tu kombinacje nazwy Twojej restauracji oraz zestawienia słów „restauracja” + „nazwa miejscowości”, w której znajduje się lokal. Następnie decydujesz, jak często chcesz otrzymywać powiadomienia o znalezionych informacjach. 


Google Alerts ma jedną podstawową wadę, nie monitoruje Facebooka oraz innych sieci społecznościowych.


Facebook

Na początku chciałbym rozprawić się z mitem, że Facebook jest darmowy. Przynajmniej nie dla firm! Prowadzenie profilu firmowego na Facebooku wymaga poświęcenia czasu – czyli pieniędzy. 


Dodatkowo, jeśli chcesz reklamować restaurację na Facebooku w odpowiedni sposób, musisz poświęcić na to jeszcze więcej czasu – czyli więcej pieniędzy. A jeśli chcesz to robić naprawdę skutecznie, musisz zainwestować w kampanie płatne, co wiąże się z dodatkowym kosztem. 

Jak prowadzić fanpage restauracji na Facebooku?

Oto podstawowa zasada, która pojawiała się już wcześniej: zaopatrz się w dobre zdjęcia dań oraz restauracji. Jeśli nie możesz sam ich zrobić, zleć je profesjonaliście. Zdjęcia publikowane na Facebooku „sprzedają” Twoje dania.

Publikuj tak zwane zdjęcia zza kulis restauracji. Ludzie chętnie dowiedzą się tego, czego na co dzień nie widzą. Uważaj jednak, aby nie zdradzić za dużo. O ile zdjęcie z przyjęcia świeżych produktów do restauracji spotka się z zachwytem, o tyle ujęcia z wieczornego sprzątania – niekoniecznie. No chyba że będziecie sprzątać po Robercie Lewandowskim.


Prowadź transmisję na żywo. Nic tak nie angażuje fanów jak fakt, że mogą uczestniczyć w życiu Twojej restauracji w czasie rzeczywistym. Pomyśl nad cyklem filmów, w trakcie których szef demonstruje sposób przyrządzania wybranego dania. Możesz również podzielić się z fanami pracą nad wystrojem sali przed ważnym przyjęciem. Takie rzeczy naprawdę zbliżają Twoją markę do fanów. Dodatkowo Facebook nagradza transmisje na żywo większym zasięgiem.



Uzupełnij profil jak najdokładniej
. Załącz menu, uzupełnij godziny pracy, podaj numer telefonu i adres strony WWW. Zaoszczędzisz dzięki temu mnóstwo czasu, który straciłbyś, odpowiadając klientom na podstawowe pytania dotyczące restauracji. A jak już ustaliśmy, czas to pieniądz.



Również na Facebooku należy zadbać o jak najlepsze recenzje. 
Wkrótce zostaną zastąpione rekomendacjami (zniknie system oceniania biznesów za pomocą gwiazdek). Ważne, abyś reagował na negatywne recenzje. W dobrym tonie jest również podziękowanie za pochlebną opinię. Pokaż, że trzymasz rękę na pulsie i żadna rekomendacja Ci nie umknie.



Jeśli wiesz, co to chatbot, czyli automat, który możesz zaprogramować, aby odpowiadał na pytania zadawane przez fanów – uruchom go. Znowu zaoszczędzisz sporo czasu, który poświęcisz na inne działania promujące restaurację na Facebooku, a Twoi fani będą niezwykle wdzięczni za szybkie udzielenie im informacji.


Angażuj się w dyskusje. Fani to docenią, będą częściej komentować Twoje posty. Więcej komentarzy oznacza większy zasięg postów. Większy zasięg oznacza więcej fanów. A więcej fanów to więcej klientów.

Aby jeszcze skuteczniej reklamować restaurację w internecie, nie możesz zapomnieć o płatnych reklamach na Facebooku. Serwis od dawna mocno ogranicza zasięgi, tłumacząc to tłokiem stron firmowych. Sposobem na dotarcie do szerszego grona osób są właśnie kampanie płatne. Cóż, Mark Zuckerberg (założyciel Facebooka) też musi coś jeść. Kampanie sponsorowane to temat na oddzielny artykuł. W tym momencie jedyne, o czym musisz pamiętać, to aby nie uruchamiać promocji z poziomu postu, czyli za pomocą przycisku „Promuj post”. Emitując reklamy w ten sposób, tracisz sporo pieniędzy

Przygotuj kalendarz ważnych świąt. Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka – w ciągu roku jest mnóstwo wspaniałych okazji na przygotowanie atrakcyjnej oferty dla Twoich klientów. Pomyśl o tym odpowiednio wcześniej, przygotuj promocję, która będzie wyróżniać się na tle innych restauracji. To również dość obszerny temat, który na pewno opiszę w najbliższym czasie.

Podobało Ci się? Mam więcej.
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o kolejnych ciekawych artykułach i mieć dostęp do ekskluzywnych treści, zapisz się do newslettera.