Silna Marka Lokalna – jak zacz膮膰? - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
kategoria: Marketing
Czas czytania: 4 min
Poziom trudno艣ci:

Silna Marka Lokalna – jak zacz膮膰?

Podaj dalej

Opowiem Ci, jak wygl膮da spos贸b na reklam臋 znakomitej wi臋kszo艣ci w艂a艣cicieli lokalnych biznes贸w, a potem opowiem Ci, co zrobi膰, aby mie膰 wi臋ksz膮 szans臋 na sukces ni偶 pozostali鈥

Stefan otwiera firm臋 (pizzeri臋, sklep z cz臋艣ciami samochodowymi, biuro rachunkowe 鈥 niezale偶nie od rodzaju dzia艂alno艣ci scenariusz z grubsza jest zawsze ten sam), drukuje ulotki, 500 wizyt贸wek, wiesza baner na p艂ocie u s膮siada, uruchamia stron臋 WWW z obszern膮 sekcj膮 鈥濷 nas鈥 i czeka鈥 Czekanie zajmuje Stefanowi wi臋kszo艣膰 czasu. Od czasu do czasu przerywa je klient, ale okazuje si臋, 偶e Stefan nie sprzedaje produktu, kt贸rego szuka klient.

Oczywi艣cie Stefan ma kilku klient贸w, kt贸rzy od czasu do czasu kupuj膮 u niego, ale przychody nie pozwalaj膮 mu utrzyma膰 si臋 na poziomie, jaki wcze艣niej sobie za艂o偶y艂, nie m贸wi膮c ju偶 o rozwijaniu firmy. I Stefan nadal czeka鈥

Ty nie musisz czeka膰!

Cho膰 opowiem Ci histori臋…

呕yjemy w 艣wiecie, w kt贸rym warto艣膰 samego produktu zesz艂a na dalszy plan. Skoro mleko mo偶esz kupi膰 w ka偶dym sklepie, co musi zrobi膰 producent, aby艣 si臋gn膮艂 w艂a艣nie po jego produkt? 

Opowiada Ci histori臋 o miejscu w samym sercu Mazur, kt贸re znalaz艂 po wielu latach poszukiwa艅, gdzie ro艣nie trawa bardziej zielona ni偶 ta, kt贸r膮 pami臋tasz z czas贸w wakacji u babci na wsi. Tu czas si臋 zatrzyma艂, nikt nie s艂ysza艂 o smogu, a nieopodal bezkresnych zielonych 艂膮k szumi strumyk z krystalicznie czyst膮 wod膮, pe艂en pluszcz膮cych ryb. Krowa przez ca艂y s艂oneczny dzie艅 podgryza zielone p臋dy m艂odych traw, skroplonych porann膮 ros膮, i jest najszcz臋艣liwszym zwierz臋ciem na 艣wiecie. A kiedy przychodzi czas dojenia, relaksuje si臋 przy d藕wi臋kach spokojnej muzyki Bacha. Widzisz to?

Po kt贸re mleko teraz si臋gniesz? Po mleko z mleczarni czy mo偶e wolisz zap艂aci膰 nieco wi臋cej za mleko od najszcz臋艣liwszej krowy na 艣wiecie?

Zastan贸w si臋, jak膮 histori臋 o swojej marce lub produkcie mo偶esz opowiedzie膰. Spraw, by by艂y one unikalne i dawa艂y wi臋ksz膮 warto艣膰 dla Twojego klienta.

Wyr贸偶niaj si臋 albo zgi艅…

Kiedy pytam przedsi臋biorc贸w o to, co wyr贸偶nia ich produkt lub us艂ug臋, najcz臋艣ciej s艂ysz臋: 鈥濩ena, u nas jest taniej ni偶 u konkurencji鈥. Pytam wtedy, co zrobi膮 klienci, kiedy na rynku pojawi si臋 kto艣, kto zaoferuje t臋 sam膮 lub ni偶sz膮 kwot臋鈥

Konkurowanie cen膮 nigdy nie jest najlepsz膮 strategi膮. S膮 znacznie lepsze i skuteczniejsze sposoby, aby si臋 wyr贸偶ni膰. Pomy艣l: prowadz膮c pizzeri臋, mo偶esz zaoferowa膰 klientom pizz臋, kt贸rej ka偶dy kawa艂ek b臋dzie mia艂 inne dodatki. Albo specjalne kartonowe opakowanie, na kt贸rym zostan膮 nadrukowane humorystyczne cytaty.

Przygotuj dla nowych klient贸w 鈥瀦estaw powitalny鈥. Nie musi to by膰 nic drogiego, ale je艣li uda Ci si臋 wywo艂a膰 u艣miech na twarzy i mi艂e zaskoczenie 鈥 jeste艣 o krok przed konkurencj膮.

Sposobem na wybicie si臋 marki mo偶e by膰 r贸wnie偶 spos贸b, w jaki obs艂ugujesz klient贸w. Je艣li potrafisz nawi膮za膰 z nimi relacj臋, sprawi膰, 偶e poczuj膮 si臋 u Ciebie mi艂o i komfortowo, mo偶esz by膰 pewny, 偶e zechc膮 zap艂aci膰 za Tw贸j produkt wi臋cej ni偶 u konkurencji.

Pami臋taj…

Czy wiesz, 偶e utrzymanie lojalnego klienta jest oko艂o cztery razy ta艅sze ni偶 pozyskanie nowego? Czy w takiej sytuacji sta膰 Ci臋 na to, aby klienci o Tobie zapomnieli?

Podstawow膮 form膮 takiego 鈥瀙rzypominacza鈥 s膮 gad偶ety firmowe, ale nie powiniene艣 na tym poprzestawa膰. Gromadzisz adresy mailowe lub numery telefon贸w swoich klient贸w? Wykorzystaj je, aby przypomnie膰 o Twojej marce 鈥 e-mail z 偶yczeniami lub SMS z okazji urodzin mog膮 okaza膰 si臋 strza艂em w dziesi膮tk臋. 

Je艣li sprzedajesz produkty lub us艂ugi, po kt贸re ludzie wracaj膮, taka forma reklamy jest niezwykle wa偶na. Klient kupuje wtedy, kiedy jest na to gotowy, a je艣li b臋dzie o Tobie pami臋ta艂, bardzo prawdopodobne, 偶e kupi w艂a艣nie u Ciebie.

Czy znasz swoj膮 konkurencj臋?

Je艣li prowadzisz restauracj臋 i zapytam Ci臋 o konkurencj臋, bez wahania odpowiesz: 鈥瀒nna restauracja w mie艣cie鈥︹. To do艣膰 w膮skie spojrzenie na temat, przez co mocno ograniczasz si臋 w dzia艂aniach reklamowych. Musisz zna膰 odpowied藕 na pytanie: 鈥濩o Twoi klienci kupuj膮 u Ciebie?鈥.

  • Cz臋艣膰 ludzi przyjdzie do Ciebie zje艣膰 鈥 tym, za co p艂ac膮, b臋dzie wi臋c mo偶liwo艣膰 zaspokojenia g艂odu. Im bardziej zr贸偶nicowane menu, tym wi臋cej ludzi przyci膮gniesz. W tym wypadku konkurencj膮 mo偶e by膰 nie tylko inna restauracja, ale te偶 budka z hot dogami za rogiem czy piekarnia sprzedaj膮ca ciep艂e zapiekanki.
  • S膮 ludzie, kt贸rzy chodz膮 do restauracji spotka膰 si臋 ze znajomymi, porozmawia膰, po艣mia膰 si臋, mi艂o sp臋dzi膰 czas 鈥 w贸wczas menu ma drugorz臋dne znacznie. Liczy膰 si臋 b臋d膮 wygodne fotele, du偶e sto艂y, przy kt贸rych pomie艣ci si臋 wi臋ksza grupa os贸b, czy godziny otwarcia. Zauwa偶, 偶e w贸wczas budka z hot dogami przestaje by膰 Twoj膮 konkurencj膮.
  • S膮 te偶 osoby, kt贸re wybieraj膮 restauracj臋 jako miejsce spotka艅 biznesowych. One zwr贸c膮 uwag臋 na wystr贸j, atmosfer臋 panuj膮c膮 w 艣rodku, dost臋pno艣膰 internetu, parkingu oraz na to, jak膮 warto艣膰 presti偶ow膮 ma to miejsce.
  • S膮 w ko艅cu klienci, kt贸rzy przyjd膮 do restauracji na randk臋. Restauracja zawsze stanowi