Storytelling to nie bajka - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 5 min
Poziom trudno艣ci:

Storytelling to nie bajka

Podaj dalej

Niemiec p艂aka艂, jak sprzedawa艂…

Ile by艣 zap艂aci艂 za u偶ywanego golfa? Takiego, powiedzmy, sze艣cioletniego? 20 tys. z艂? 40 tys. z艂? A gdybym powiedzia艂 Ci, 偶e taki samoch贸d sprzedano za 800 tys. z艂? 

Storytelling to nie bajka

Benjamin Halbe kupi艂 golfa z 1999 r. za ok. 40 tys. z艂. O tym, kto by艂 poprzednim w艂a艣cicielem pojazdu, dowiedzia艂 si臋 kilka miesi臋cy p贸藕niej. Kiedy Benedykt XVI stan膮艂 na czele Ko艣cio艂a katolickiego, ch艂opak zda艂 sobie spraw臋, kim jest Joseph Ratzinger, kt贸rego nazwisko znajduje si臋 w dokumentacji samochodu. 

Halbe wystawi艂 Golfa na aukcji, na kt贸rej osi膮gn膮艂 cen臋 188 938 euro. Nowemu w艂a艣cicielowi nie przeszkadza艂o, 偶e Benedykt XVI nigdy tym samochodem nie je藕dzi艂 鈥 nie mia艂 prawa jazdy. Chocia偶 w dowodzie rejestracyjnym widnia艂o nazwisko papie偶a, samochodem kierowa艂 sekretarz Benedykta. 

Czy cokolwiek zmieni艂o si臋 w golfie w ci膮gu kilku miesi臋cy? Halbe zd膮偶y艂 wymieni膰 olej w silniku i klocki hamulcowe. Jednak nie to mia艂o wp艂yw na warto艣膰 samochodu. Zmieni艂a si臋 historia. 

Ale czy tylko? Czy co艣 jeszcze si臋 dzieje, kiedy s艂uchamy opowie艣ci? Czy mo偶na ten efekt zmierzy膰? Czy da si臋 policzy膰, ile warte jest opowiadanie historii?

Ile warta jest dobra historia?

W 2009 r. Joshua Glenn i Rob Walker urz膮dzili tourn茅e po sklepach ze starociami i po gara偶owych wyprzeda偶ach. Stworzyli, wart膮 129 dolar贸w, kolekcj臋 najbardziej tandetnych i bezwarto艣ciowych rupieci, jakie widzia艂 艣wiat.
Panowie stali si臋 w艂a艣cicielami 艣wiec膮cej g艂owy konia, wazonu w kszta艂cie kaczki czy dziadka do orzech贸w przypominaj膮cego trolla. 艢rednia cena zakupu jednego przedmiotu wynios艂a nieco ponad 1 dolar. Mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e Glenn i Walker s膮 wyj膮tkowo osobliwymi dekoratorami wn臋trz.
Jednak nie mia艂o to nic wsp贸lnego z kiepskim wyczuciem smaku. 

Od d艂u偶szego czasu zastanawiali si臋, czy mo偶na zmierzy膰 warto艣膰 opowiedzianej historii. W tym celu zwr贸cili si臋 do ludzi, kt贸rzy zarabiaj膮 na 偶ycie pisaniem opowie艣ci. Poprosili blisko 200 pisarzy i dziennikarzy o napisanie fikcyjnych historii do bubli, kt贸re niedawno zakupili.
I tak figurka konia sta艂a si臋 tajemnicz膮 pami膮tk膮 po zmar艂ej c贸rce, a stara poduszka 鈥 symbolem utraconej mi艂o艣ci. Ka偶dy z bezwarto艣ciowych przedmiot贸w nadal by艂 bezwarto艣ciowym przedmiotem, ale z niesamowit膮 histori膮.

Glenn i Walker wystawili przedmioty doprawione opowie艣ciami na licytacj臋 na eBayu. Sprzedali wszystko w ci膮gu 2 tygodni za kwot臋 8000 dolar贸w. Jak to mo偶liwe, 偶e zaledwie kilka zda艅 zmy艣lonych opowie艣ci sprawi艂o, 偶e klienci byli gotowi zap艂aci膰 cen臋 wy偶sz膮 o ponad 6000%? 

呕eby odpowiedzie膰 na to pytanie, musimy zajrze膰 do m贸zgu makak贸w.

Wszystko zacz臋艂o si臋 od ma艂p

Storytelling to nie bajka
Prof. Giacomo Rizzolatti

Na pocz膮tku lat 90. ubieg艂ego wieku Giacomo Rizzolatti, w艂oski neurofizjolog, przez przypadek dokona艂 prze艂omowego odkrycia, kt贸re pomo偶e nam zrozumie膰 fenomen storytellingu. Rizzolatti razem z kolegami bada艂 m贸zg makak贸w, a dok艂adnie 鈥 o艣rodek odpowiedzialny za koordynacj臋 ruchow膮. Przy pomocy specjalnych elektrod uczeni sprawdzili, kt贸re neurony w m贸zgu s膮 aktywne, kiedy ma艂pa chwyta banan lub jab艂ko. 

W trakcie eksperymentu zdarzy艂o si臋 co艣 nieoczekiwanego. Podczas przerwy na drugie 艣niadanie Rizzolatti zapomnia艂 od艂膮czy膰 elektrody, kt贸re bada艂y aktywno艣膰 neuron贸w makak贸w. Nie spodziewa艂 si臋 tego, co zobaczy艂, kiedy si臋gn膮艂 po ulubion膮 kanapk臋 z salami i serem. Zauwa偶y艂, 偶e w m贸zgach ma艂p 鈥瀦apali艂y si臋鈥 dok艂adnie (!) te same obszary, kt贸re by艂y aktywne, kiedy makaki same chwyta艂y po偶ywienie.

Storytelling to nie bajka

Rizzolatti nazwa艂 te neu