pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 7 min
Poziom trudno艣ci:

5 technik copywritera

Podaj dalej

Podoba艂o Ci si臋? Chcesz wiedzie膰 kiedy pojawi si臋 nowy odcinek? Subskrybuj!

Ludzie s膮dz膮, 偶e z darem do uk艂adania dobrych opis贸w produkt贸w i us艂ug trzeba si臋 urodzi膰. Ludzie s膮dz膮, 偶e pisanie jest trudne. Ludzie s膮dz膮, 偶e copywriting to talent.  Myl膮 si臋. Pisanie to umiej臋tno艣膰, kt贸rej mo偶na si臋 nauczy膰.

Z tego odcinka podcastu dowiesz si臋, jak si臋 do tego zabra膰. Poznasz narz臋dzia, kt贸re u艂atwi膮 Ci uk艂adanie opis贸w. Wreszcie przestaniesz traci膰 czas na pisanie tekst贸w, kt贸re nie przekonuj膮 do zakup贸w. Zacznij uk艂ada膰 idealne opisy swoich produkt贸w i us艂ug.

Pos艂uchaj te偶:
https://www.lukaszhodorowicz.pl/jak-stworzyc-opis-produktu-by-klienci-kupili/
https://lukaszhodorowicz.pl/10-jak-tworzyc-naglowki-ktore-przyciagaja-klientow/

B膮d藕my w kontakcie

FB: https://l.lukaszhodorowicz.pl/facebook
IG: https://l.lukaszhodorowicz.pl/instagram
YT: https://l.lukaszhodorowicz.pl/youtube
LI: https://l.lukaszhodorowicz.pl/linkedin

Podaj dalej

5 technik copywritera

Cze艣膰. Witam Ci臋 w 22 odcinku podcastu 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥. W tym podca艣cie niezmiennie zagl膮damy do g艂贸w Twoich klient贸w i szukamy odpowiedzi na pytanie: jak klienci kupuj膮? Czyli jak klienci podejmuj膮 decyzj臋 o zakupie. Po co to robimy? 呕eby艣 m贸g艂 robi膰 jeszcze lepszy marketing i 偶eby艣 skuteczniej sprzedawa艂 swoje produkty i us艂ugi. Ten podcast nagrywam dla wszystkich marketer贸w, handlowc贸w i dla przedsi臋biorc贸w, czyli dla spos贸b takich, jak Ty, kt贸re chc膮 sprzedawa膰 wi臋cej i chc膮 sprzedawa膰 lepiej.

Ja nazywam si臋 艁ukasz Hodorowicz i na co dzie艅 pomagam firmom takim, jak Twoja sta膰 si臋 firmami wyj膮tkowymi. Jak to robi臋? Tworz膮c skuteczny marketing. Wiedz臋, kt贸ra dziel臋 si臋 z Tob膮 czerpi臋 z bada艅 na temat ekonomii behawioralnej, neuropsychologii oraz 10-letniego marketingowego do艣wiadczenia w pracy z firmami takimi, jak Twoja.

To jest podcast 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥 – 藕r贸d艂o wiedzy dla przedsi臋biorc贸w, handlowc贸w i marketer贸w, czyli dla os贸b, kt贸re chc膮. sprzedawa膰 lepiej i chc膮 sprzedawa膰 wi臋cej. Zaprasza 艁ukasz Hodorowicz.

Dzi艣 porozmawiamy o tym, jak uk艂ada膰 idealne opisy produkt贸w i us艂ug. Idealne opisy, czyli takie, kt贸re prawie za ka偶dym razem przekonuj膮 klienta do zakupu, bo nie wiem, czy zdajesz sobie spraw臋 z tego, ale w Internecie przekonujesz klienta do zakupu w艂a艣nie opisem. Je偶eli nie uda Ci si臋 u艂o偶y膰 przekonuj膮cego opisu produktu albo us艂ugi, najprawdopodobniej zrobi to konkurencja i klient kupi Tw贸j produkt, to co sprzedajesz lub podobny produkt u konkurencji.

Zanim zaczniemy, mam dla Ciebie dwie wiadomo艣ci. Jak to zwykle bywa w takich sytuacjach, jedna z tych wiadomo艣ci jest z艂a, druga jest dobra. Zacznijmy od tej gorszej. Z艂a wiadomo艣膰 jest taka, 偶e nie masz talentu copywritera. Dobra jest taka, 偶e ja r贸wnie偶 go nie mam. Tak naprawd臋, nikt nie ma talentu copywritera, bo nie ma czego艣 takiego, jak talent copywritera. Copywriting czyli uk艂adanie tekst贸w to nie jest co艣 z czym si臋 rodzisz, to jest co艣, czego si臋 uczysz. To umiej臋tno艣膰. I dzisiaj dam Tobie 5 narz臋dzi, kt贸re pomog膮 Ci nauczy膰 si臋 copywritingu, kt贸re pomog膮 Ci uk艂ada膰 skuteczne, przekonuj膮ce opisy Twoich produkt贸w i us艂ug.

Zaczynajmy. Pierwsze narz臋dzie nazywam 鈥瀘powie艣ci膮 o stracie鈥. Wyobra藕 sobie, 偶e jest lato, no chyba 偶e akurat w艂a艣nie jest lato, kiedy s艂uchasz tego odcinka, to nie musisz sobie tego wyobra偶a膰, ale wyobra藕 sobie, 偶e wyci膮gasz z szafy spodenki, kr贸tkie, letnie spodenki, kt贸rych nie nosi艂e艣 od roku. Wk艂adasz r臋k臋 do kieszeni i znajdujesz 100 z艂otych. Domy艣lam si臋, 偶e bardzo si臋 ucieszysz, prawda? A teraz wyobra藕 sobie, 偶e zabierasz to 100 z艂otych ze sob膮 na spacer i w pewnym momencie je gubisz.

Jak si臋 czujesz? To pewnie troch臋 boli, prawda? Okazuje si臋, 偶e nie tylko troch臋 boli, ale boli 2,5 razy bardziej, ani偶eli przed chwil膮 si臋 cieszy艂e艣. To znaczy, z psychologii wiemy, 偶e b贸l po utracie 100 z艂otych jest 2,5 razy silniejszy, ani偶eli rado艣膰, kt贸r膮 odczuwamy, kiedy zarobimy czy wygramy t膮 sam膮 kwot臋. To zjawisko nazywa si臋 鈥瀗iech臋ci膮 do straty鈥 i tak, jak Ci powiedzia艂em, niech臋膰 do straty jest 2,5 razy silniejsza od ch臋ci zysku. Z powodu niech臋ci do straty jeste艣my uwarunkowani do tego, 偶eby straty unika膰. Co to oznacza dla Twojego copywritingu? To oznacza, 偶e raz na jaki艣 czas zamiast m贸wi膰 o korzy艣ciach, kt贸re Tw贸j klient otrzyma wraz z Twoim produktem, zamiast m贸wi膰 o korzy艣ciach, kt贸re klient dostanie, kiedy skorzysta z Twojej us艂ugi, warto czasami powiedzie膰 o tym, co klient traci, kiedy nie korzysta z Twojego produktu.

Opowiem Ci histori臋 mojej znajomej, kt贸ra pracuje w banku. W banku sprzedaje, mi臋dzy innymi, lokaty dla firm. Jak dzia艂a lokata dla firm, ka偶dy wie 鈥 wp艂acasz oszcz臋dno艣ci i pieni膮dze na tej lokacie pracuj膮, to znaczy zarabiasz na lokacie. I teraz moja kole偶anka mia艂a opornego klienta, kt贸rego nie umia艂a przekona膰 do tego, 偶eby klient w艂o偶y艂 swoje oszcz臋dno艣ci w艂a艣nie na tak膮 lokat臋. Moja kole偶anka dzwoni艂a do niego kilka razy w tygodniu i przekonywa艂a go, opowiadaj膮c mu o korzy艣ciach, kt贸re wynikaj膮 w艂a艣nie z takiej lokaty.

Pewnego razu, moja kole偶anka wpad艂a na genialny pomys艂. Pomy艣la艂a sobie, 偶e zamiast opowiada膰 temu klientowi o korzy艣ciach, kt贸re wynikaj膮 z takiej lokaty, opowie mu o tym, co traci, kiedy nie ma pieni臋dzy na lokacie. To znaczy zaczyna艂a ka偶dy od maila, w kt贸rym pisa艂a temu klientowi, ile pieni臋dzy w艂a艣nie straci艂, poniewa偶 jego pieni膮dze jeszcze nie s膮 na tej lokacie. I wyobra藕 sobie, 偶e klient po 7 dniach zadzwoni艂 do mojej kole偶anki i w艂o偶y艂 pieni膮dze na lokat臋.

No w艂a艣nie, niech臋膰 do straty pomaga przekona膰 nam klient贸w do zakupu. Dlatego je偶eli chcesz przekonywa膰 klient贸w do zakup贸w raz na jaki艣 czas wspomnij o tym, co klient traci, nie korzystaj膮c z Twojego produktu albo z Twojej us艂ugi.

Druga technika nazywa si臋 鈥瀢yobra藕 sobie鈥. No w艂a艣nie, i teraz, je偶eli mo偶esz, zamknij oczy, oczywi艣cie pod warunkiem, 偶e nie spowodujesz 偶adnego wypadku, zamknij oczy i wyobra藕 sobie, 偶e stoisz w swojej kuchni. Przed Tob膮 na stole albo na blacie le偶y n贸偶, deska do krojenia i du偶a, 偶贸艂ta, soczysta cytryna. Chwytasz n贸偶 i zaczynasz kroi膰 t膮 cytryn臋 na p贸艂. Cytryna jest tak soczysta, 偶e sok z niej wycieka. Ty chwytasz po艂贸wk臋 cytryny i wyciskasz sobie sok prosto do ust. I teraz, je偶eli wyobrazi艂e艣 sobie to tak, jak Ci opowiedzia艂em, to z du偶ym prawdopodobie艅stwem mog臋 stwierdzi膰, 偶e w Twoich ustach pojawi艂o si臋 nieco wi臋cej 艣liny.

Dlaczego tak si臋 dzieje? Poniewa偶 m贸zg nie odr贸偶nia fantazji od rzeczywisto艣ci. Je偶eli kiedykolwiek obudzi艂e艣 si臋 z p艂aczem albo ze 艣miechem, to w艂a艣nie dlatego, ze co艣 Ci si臋 przy艣ni艂o, a dzieje si臋 tak, bo m贸zg nie potrafi odr贸偶ni膰 marze艅 sennych od rzeczywisto艣ci. I znowu 鈥 jak to wykorzysta膰 z Twoim copywritingu? W艂贸偶 klientowi Tw贸j produkt do r膮k. Popro艣 klienta, aby wyobrazi艂 sobie, jak to jest mie膰 Tw贸j produkt, jak to jest trzyma膰 go, jak to jest korzysta膰 z Twojego produktu. Pozw贸l klientowi wyobrazi膰 sobie, jakie to jest uczucie, kiedy skorzysta z Twojej us艂ugi. Kiedy tak zrobisz, wi臋藕 pomi臋dzy Twoim produktem, Twoj膮 us艂ug膮, a klientem wzmocni si臋. A poniewa偶 wiemy, jak dzia艂a niech臋膰 do straty, klientowi b臋dzie trudno rozsta膰 si臋 z Twoim produktem.

Je偶eli by艂e艣 kiedykolwiek w salonie Apple’a, w iSpocie, to wiesz, 偶e nikt nigdy nie wyrzuci艂 nikogo z iSpota tylko dlatego, 偶e siedzi tam zbyt d艂ugo i ogl膮da takiego iPhone’a. Apple dok艂adnie wie, 偶e z ka偶d膮 minut膮, kiedy ogl膮dasz nowego iPhona, kiedy trzymasz go w d艂oniach, ten iPhone staje si臋 coraz bardziej Tw贸j i ci臋偶ko jest Ci si臋 z nim rozsta膰. Dlatego je偶eli chcesz przekona膰 klienta do tego, 偶eby kupi艂 Tw贸j produkt, najpierw w艂贸偶 klientowi produkt do r膮k. Pozw贸l mu wyobrazi膰 sobie, jak to jest trzyma膰 Tw贸j produkt i wtedy tak samo, jak klient w iSpocie, wyjdzie z Twoim produktem w r臋kach.

Trzecia strategia, to rymy. Rozwa偶 te dwa przys艂owia: 鈥瀊ez ciekawo艣ci nie ma m膮dro艣ci鈥, 鈥瀏dzie przyja藕艅, tam rado艣膰鈥. Kt贸re z tych przys艂贸w wydaje Ci si臋 bardziej odpowiednie? Kt贸re z tych przys艂贸w wydaje Ci si臋 bardziej wiarygodne? Jasne, to, kt贸re ma rymy.

Dlaczego tak si臋 dzieje? Poniewa偶 rymy 艂atwo wchodz膮 nam do g艂owy, a to, co 艂atwo wchodzi nam do g艂owy wydaje nam si臋 bardziej znajome. A to, co wydaje nam si臋 bardziej znajome, wydaje nam si臋 bardziej wiarygodne. Dlatego has艂a reklamowe, takie jak 鈥瀙lanujesz 鈥 inwestujesz 鈥 zyskujesz鈥, 鈥瀦awsze jest pora na lody Coral鈥, 鈥瀓u偶 w porz膮dku m贸j 偶o艂膮dku鈥, zazwyczaj wydaj膮 nam si臋 bardziej wiarygodne. Rym to technika, kt贸ra pozwoli Ci uwiarygodni膰 Tw贸j tekst. A wi臋c je偶eli jest co艣 w Twoim tek艣cie, w Twoim opisie Twojego produktu lub us艂ugi w co chcia艂by艣, aby klient wierzy艂 wyj膮tkowo mocno uwierzy艂 鈥 napisz to za pomoc膮 rym贸w.

Czwart膮 strategi膮 jest piramida korzy艣ci. Piramida korzy艣ci to schemat opowiadania o produktach i us艂ugach. O piramidzie korzy艣ci opowiadali艣my szerzej w 14 odcinku podcastu 鈥濵arketing z g艂ow膮鈥. Link do tego odcinka umieszcz臋 w opisie tego odcinka, kt贸rego w艂a艣nie s艂uchasz. I teraz, piramida korzy艣ci sk艂ada si臋 z 3 warstw i ka偶da z tych warstw odpowiada na jedno pytanie odno艣nie Twojego produktu, odno艣nie Twojej us艂ugi.

Pierwsza warstwa piramidy korzy艣ci odpowiada na pytanie 鈥瀋o to jest?鈥. Na tej warstwie buty s膮 zwyk艂ymi butami w rozmiarze 44, restauracja jest zwyk艂膮 restauracj膮, a salon kosmetyczny jest zwyk艂ym salonem kosmetycznym. Je偶eli ko艅czy opis swego produktu albo swojej us艂ugi na warstwie 鈥瀋o to jest?鈥, to tracisz klienta. Na tej warstwie wszystkie buty, wszystkie restauracje, wszystkie salony kosmetyczne s膮 do siebie podobne.

Je偶eli chcesz wyr贸偶ni膰 sw贸j produkt na tle produkt贸w konkurencji, musisz do艂o偶y膰 do swojego opisu kolejne warstwy, a kolejn膮 warstw膮 jest 鈥瀋o to robi?鈥. I na tej warstwie zwyk艂e buty rozmiar 44 staj膮 si臋 butami, w kt贸rych noga oddycha. Zwyk艂a restauracja na tej warstwie staje si臋 restauracj膮, kt贸ra serwuje najwi臋ksz膮 pizz臋 w mie艣cie, a zwyk艂y salon kosmetyczny staje si臋 salonem, kt贸ry wykonuje zabiegi odm艂adzaj膮ce.

Ale mo偶e si臋 okaza膰, 偶e warstwa 鈥瀋o to robi?鈥, to nadal za ma艂o, 偶eby przekona膰 Twojego klienta do zakupu i dlatego musisz do艂o偶y膰 kolejn膮 warstw臋 鈥瀋o mi to daje?鈥. I na tej warstwie buty staj膮 si臋 butami, w kt贸rych klient wygrywa maraton, restauracja staje si臋 restauracj膮, w kt贸rej jedn膮 pizz膮 naje si臋 ca艂a rodzina, a salon kosmetyczny staje si臋 salonem, kt贸ry upi臋ksza Ci臋 do tego stopnia, 偶e kole偶anki nie mog膮 oderwa膰 od Ciebie wzroku. Trzy warstwy opisu produktu: 鈥瀋o to jest?鈥, 鈥瀋o to robi?鈥, 鈥瀋o mi to daje?鈥, to kompletny schemat opisu produktu. Je偶eli chcesz skutecznie przekonywa膰 klient贸w do zakupu, zawsze opisuj sw贸j produkt odpowiadaj膮c na te 3 pytania.

Ostatnim narz臋dziem s膮 powt贸rzenia. W 1963 roku, niejaki Martin Luther King wyg艂osi艂 mow臋 do 250 000 ludzi. Ta mowa zapocz膮tkowa艂a koniec podzia艂u rasowego w Stanach Zjednoczonych i do dzisiaj jest przywo艂ywana przez najwi臋kszych ekspert贸w persfazji jako najbardziej persfazyjna mowa w historii. Szczeg贸lnie jeden fragment tego przem贸wienia zas艂uguje na szczeg贸ln膮 uwag臋.

W pewnym momencie Martin Luther King m贸wi: 鈥濵ia艂em sen. mia艂em sen, i偶 pewnego dnia ten nar贸d powstanie. Mia艂em sen, 偶e pewnego dnia synowie dawnych niewolnik贸w i synowie dawnych w艂a艣cicieli niewolnik贸w b臋d膮 mogli zasi膮艣膰 razem przy braterskim stole. Mia艂em sen, i偶 pewnego dnia moich czworo dzieci b臋dzie 偶y艂o w艣r贸d narodu, w kt贸rym ludzie nie os膮dzaj膮 si臋 na podstawie koloru sk贸ry鈥. Martin Luther King 3 razy powtarza: mia艂em sen, mia艂em sen, mia艂em sen.

Martin Luther King wie, 偶e powt贸rzenia uwiarygadniaj膮 to, co m贸wisz. Martin Luther King tym przem贸wieniem uwiarygodni艂 swoj膮 ide臋. I Ty r贸wnie偶 mo偶esz skorzysta膰 z tego mechanizmu, Ty r贸wnie偶 mo偶esz skorzysta膰 z tego narz臋dzia, je偶eli b臋dziesz trzy razy powtarza艂 to, co jest istotne w opisie Twojego produktu albo Twojej us艂ugi.

A teraz chcia艂bym, 偶eby艣 przyjrza艂 si臋 swoim opisom produkt贸w i us艂ug i zobaczy艂 czy korzystasz z kt贸rego艣 z tych narz臋dzi, a je偶eli nie to zastan贸w si臋, jak przepisa膰 swoje opisy tak, aby by艂y bardziej przekonuj膮ce, tak, aby korzysta艂y z jednego z tych narz臋dzi, i 偶eby bardziej przekonywa艂y klienta do zakupu.

Na dzisiaj to wszystko. Dzi臋kuj臋 Ci za Twoj膮 uwag臋, dzi臋kuj臋 Ci za to, 偶e s艂uchasz, dzi臋kuj臋 Ci za to, 偶e ogl膮dasz. Zanim si臋 rozstaniemy dzi艣 wyj膮tkowo 5 rzeczy, kt贸re chcia艂bym, aby艣 zapami臋ta艂. A tymi 5 rzeczami s膮 oczywi艣cie narz臋dzia, o kt贸rych przed chwil膮 Tobie powiedzia艂em. A wi臋c, pami臋taj o piramidzie opowie艣ci o produkcie, pami臋taj o piramidzie korzy艣ci, pami臋taj o niech臋ci do straty – czasami warto m贸wi膰 o tym, co klient traci, kiedy nie korzysta z Twojego produktu. Pami臋taj o technice 鈥瀢yobra藕 sobie鈥 – klient nie potrafi odr贸偶ni膰 rzeczywisto艣ci od fantazji. Pami臋taj o powt贸rzeniach, pami臋taj o tym, 偶e powt贸rzenia uwiarygadniaj膮 Tw贸j przekaz tak samo, jak rymy.

Dzi臋kuj臋 Ci za Twoj膮 uwag臋 raz jeszcze. Je偶eli dowiedzia艂e艣 lub dowiedzia艂a艣 si臋 czego艣 nowego, polub ten podcast, wystaw recenzj臋. Dla Ciebie to niewiele, zajmie Ci to tylko chwil臋, a mi pomo偶e dotrze膰 do os贸b podobnych, takich jak Ty, do marketer贸w, do handlowc贸w i do przedsi臋biorc贸w. Tymczasem 偶ycz臋 Ci udanego dnia, udanego tygodnia, wszystkiego dobrego, do zobaczenia, do us艂yszenia. Cze艣膰.

Co powiesz na darmowego
e-booka?

Archimedes powiedzia艂 „Dajcie mi punkt oparcia, a porusz臋 Ziemi臋”. Filozof mia艂 na my艣li d藕wigni臋. Czyli mechanizm, kt贸ry pozwala zamieni膰 ma艂y wysi艂ek w ogromne efekty. 

W ebooku zebra艂em 10 pomys艂贸w na marketingowe d藕wignie.
Chcesz je pozna膰? Zapisz si臋.