Psychologia personalizacji - Łukasz Hodorowicz
pozostały min
Trzymam Cię za rękę. Jesteśmy tu: Strona główna Blog Artykuł
Czas czytania: 4 min
Poziom trudności:

Psychologia personalizacji

Podaj dalej

Chcesz, aby klienci chętniej wybierali Twoje produkty i płacili za nie więcej? Pozwól im je personalizować.

Wiosną 1975 roku Gary Dahl spotkał się w barze z kilkoma przyjaciółmi. Wśród wielu tematów, które tego dnia poruszyli, jeden szczególnie zaintrygował Gary’ego. Znajomi dyskutowali o tym, które zwierzę domowe jest najmniej wymagające. Wtedy w głowie Gary’ego zrodził się pomysł na Pet Rock – zwierzątko, które nie wymagało żadnej uwagi. Pet Rock był zwykłym kamieniem.

Gary zebrał kilkanaście kamieni z plaży w Meksyku. Przykleił im plastikowe oczy, zapakował do kartonu wyścielanego sianem i wycenił zestaw na 3 dolary i 95 centów. W ciągu pół roku nowe domy znalazło 5 milionów kamiennych zwierzaków, a Gary stał się milionerem.

Psychologia personalizacji

Za sukcesem „Pet Rock” stała ciekawość konsumentów oraz pewna doza ekstrawagancji. Jednak ani jedno, ani drugie nie tłumaczy jeszcze większego fenomenu. Pet Rock przetrwał do dziś i ma się całkiem dobrze. Rozwiązanie tajemnicy kryje się w psychologii personalizacji. Kluczową rolę w sukcesie nietypowego produktu odegrały dwa mechanizmy.

Przywiązanie do obiektu

Przywiązanie do obiektu to uczucie, które powoduje, że ludzie tworzą więź z przedmiotem i przypisują mu symboliczne znaczenie. Zjawisko jest szczególnie silne u dzieci. Mój syn do 7 roku życia nie potrafił się rozstać z misiem, Benem, który pod koniec swojego pluszowego życia przypominał raczej szmacianą piłkę niż misia. Moja 9-letnia córka do dziś zasypia z ulubioną maskotką.

Psychologia personalizacji