Psychologia personalizacji - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 4 min
Poziom trudno艣ci:

Psychologia personalizacji

Podaj dalej

Chcesz, aby klienci ch臋tniej wybierali Twoje produkty i p艂acili za nie wi臋cej? Pozw贸l im je personalizowa膰.

Wiosn膮 1975 roku Gary Dahl spotka艂 si臋 w barze z kilkoma przyjaci贸艂mi. W艣r贸d wielu temat贸w, kt贸re tego dnia poruszyli, jeden szczeg贸lnie zaintrygowa艂 Gary’ego. Znajomi dyskutowali o tym, kt贸re zwierz臋 domowe jest najmniej wymagaj膮ce. Wtedy w g艂owie Gary’ego zrodzi艂 si臋 pomys艂 na Pet Rock – zwierz膮tko, kt贸re nie wymaga艂o 偶adnej uwagi. Pet Rock by艂 zwyk艂ym kamieniem.

Gary zebra艂 kilkana艣cie kamieni z pla偶y w Meksyku. Przyklei艂 im plastikowe oczy, zapakowa艂 do kartonu wy艣cielanego sianem i wyceni艂 zestaw na 3 dolary i 95 cent贸w. W ci膮gu p贸艂 roku nowe domy znalaz艂o 5 milion贸w kamiennych zwierzak贸w, a Gary sta艂 si臋 milionerem.

Psychologia personalizacji

Za sukcesem „Pet Rock” sta艂a ciekawo艣膰 konsument贸w oraz pewna doza ekstrawagancji. Jednak ani jedno, ani drugie nie t艂umaczy jeszcze wi臋kszego fenomenu. Pet Rock przetrwa艂 do dzi艣 i ma si臋 ca艂kiem dobrze. Rozwi膮zanie tajemnicy kryje si臋 w psychologii personalizacji. Kluczow膮 rol臋 w sukcesie nietypowego produktu odegra艂y dwa mechanizmy.

Przywi膮zanie do obiektu

Przywi膮zanie do obiektu to uczucie, kt贸re powoduje, 偶e ludzie tworz膮 wi臋藕 z przedmiotem i przypisuj膮 mu symboliczne znaczenie. Zjawisko jest szczeg贸lnie silne u dzieci. M贸j syn do 7 roku 偶ycia nie potrafi艂 si臋 rozsta膰 z misiem, Benem, kt贸ry pod koniec swojego pluszowego 偶ycia przypomina艂 raczej szmacian膮 pi艂k臋 ni偶 misia. Moja 9-letnia c贸rka do dzi艣 zasypia z ulubion膮 maskotk膮.