Psychologia personalizacji
Podaj dalej
Chcesz, aby klienci chętniej wybierali Twoje produkty i płacili za nie więcej? Pozwól im je personalizować.
Wiosną 1975 roku Gary Dahl spotkał się w barze z kilkoma przyjaciółmi. Wśród wielu tematów, które tego dnia poruszyli, jeden szczególnie zaintrygował Gary’ego. Znajomi dyskutowali o tym, które zwierzę domowe jest najmniej wymagające. Wtedy w głowie Gary’ego zrodził się pomysł na Pet Rock – zwierzątko, które nie wymagało żadnej uwagi. Pet Rock był zwykłym kamieniem.
Gary zebrał kilkanaście kamieni z plaży w Meksyku. Przykleił im plastikowe oczy, zapakował do kartonu wyścielanego sianem i wycenił zestaw na 3 dolary i 95 centów. W ciągu pół roku nowe domy znalazło 5 milionów kamiennych zwierzaków, a Gary stał się milionerem.
Za sukcesem „Pet Rock” stała ciekawość konsumentów oraz pewna doza ekstrawagancji. Jednak ani jedno, ani drugie nie tłumaczy jeszcze większego fenomenu. Pet Rock przetrwał do dziś i ma się całkiem dobrze. Rozwiązanie tajemnicy kryje się w psychologii personalizacji. Kluczową rolę w sukcesie nietypowego produktu odegrały dwa mechanizmy.
Przywiązanie do obiektu
Przywiązanie do obiektu to uczucie, które powoduje, że ludzie tworzą więź z przedmiotem i przypisują mu symboliczne znaczenie. Zjawisko jest szczególnie silne u dzieci. Mój syn do 7 roku życia nie potrafił się rozstać z misiem, Benem, który pod koniec swojego pluszowego życia przypominał raczej szmacianą piłkę niż misia. Moja 9-letnia córka do dziś zasypia z ulubioną maskotką.