6 pomysłów na skuteczny fanpage

6_pomyslow_na_skuteczny_fanpage

Podziel się

To pytanie, które zadają sobie wszyscy prowadzący jakiekolwiek działania na Facebooku. Na początku 2017 roku Mark Zuckerberg wywołał trzęsienie ziemi w świecie marketerów, ogłaszając szereg zmian, które planuje wprowadzić w 2018 r. 


Krew zagotowała się w niejednym administratorze facebookowego profilu. Zasięgi spadną nawet do 5%, a w przypadku fanpage’ów, na których liczba fanów przekroczyła 50 000 – jeszcze bardziej. Oczywiste więc, że prowadzenie fanpage’a stanie się trudniejsze, a dotarcie do potencjalnych klientów będzie wymagać dużo większej kreatywności i nakładów finansowych. I chociaż nie istnieje skuteczny przepis na to, jak prowadzić fanpage, Mark i spółka podzielili się z całym światem kilkoma niezwykle istotnymi informacjami. Kolejne wpisy zamieszczane na prywatnym profilu założyciela Facebooka okazały się kluczowe dla planowania strategii na tym serwisie społecznościowym. 


Zacznijmy od tego, że cel zmian był jeden: sprawić, aby użytkownicy (i my, administratorzy, również) spędzali na Facebooku jak najwięcej czasu. Platforma ma być maksymalnie przyjazna i dostarczać jak najlepsze user experience. Co ważne (głównie dla deweloperów), zmiany dotyczą również facebookowych aplikacji, które poddawane są niezwykle rygorystycznej weryfikacji – ale to już temat na oddzielny artykuł. W efekcie zmian Facebook ma być na powrót platformą, która łączy rodzinę, przyjaciół i znajomych, wywołując wśród nich pozytywne emocje.

OK, ale w jaki sposób mamy wywołać pozytywne emocje, prowadząc profil zakładu pogrzebowego lub agencji rekrutującej pracowników do pracy w fabryce śrubek?

1. Pokaż ludzkie oblicze firmy.

Za każdą firmą, sklepem czy restauracją stoją ludzie, którzy stanowią pierwszą linię kontaktu z klientem. Te same osoby powinny pojawiać się na Facebooku. Czyż nie wywoła pozytywnych emocji zdjęcie znajomej sekretarki, które przywita nas na tablicy, albo wpis na temat wesołej sytuacji w restauracji dotyczącej kelnerki, która obsługiwała nasz stolik w miniony weekend?



Jeśli prowadzisz profil facebookowy o zasięgu lokalnym, ale obejmuje on też sprzedaż offline, zastanów się, co przyciąga klientów właśnie do Ciebie, dlaczego to u Ciebie czują się dobrze (w końcu w ten sam sposób mają się czuć, oglądając posty z Twojego fanpage’a). Porozmawiaj ze znajomymi i z rodziną – na pewno wskażą Ci kilka mocnych stron Twojego biznesu.

Teraz zastanów się, w jaki sposób mógłbyś przenieść te atuty na Facebooka. Pamiętaj, aby każdy post zawierał element, z którym Twoi fani będą mogli się zidentyfikować. Jeśli prowadzisz fanpage lokalnej restauracji, zrób zdjęcie widoku z okna, który Twoi bywalcy dokładnie rozpoznają. Zrób zdjęcie sali w sobotni wieczór i podpisz: Jak bardzo chciałbyś/chciałabyś być teraz z nami?. Chcesz zakomunikować fanom, że wprowadziłeś do oferty nowe danie, produkt czy usługę? Zrób zdjęcie lub film, na którym ktoś z Twoich pracowników zaprezentuje to, o czym mowa.

Gwarantujemy Ci, że takie posty będą miały znacznie większy zasięg niż suchy post z ofertą, który mignie na tablicy 5% Twoich fanów, zdobędzie zasięg 100 osób i jedno polubienie od Twojego znajomego.

2. Rób transmisje na żywo.

Facebook Live to usługa pozwalająca na nadawanie relacji wideo w czasie rzeczywistym. Działa to tak samo jak znane z telewizji programy nadawane na żywo. Z tą różnicą, że do transmitowania na Facebooku nie będzie nam potrzebny zaawansowany sprzęt audio-wideo. Wystarczy smartfon.

Usługi Facebook Live po raz pierwszy użyto w 2016 r. i od tego czasu wielu marketerów przekonało się o jej potędze. W zasadzie trudno uwierzyć, że są jeszcze administratorzy, którzy nie wykorzystują potencjału tego narzędzia, aby dotrzeć do swoich odbiorców. Facebook powiadamia większość Twoich fanów o tym, że rozpocząłeś transmisję. Czy trzeba nam więcej?

Ważne, abyś dokładnie zastanowił się nad tym, co będziesz transmitował. Twoim celem powinna być jak największa liczba komentarzy od fanów. Zatem warto chociażby w opisie zachęcić ich do dyskusji.

3. Wydarzenia

41% użytkowników Facebooka co miesiąc bierze udział w wydarzeniach. To wystarczający argument, abyś promował wydarzenia z życia Twojej firmy w ten właśnie sposób. Ważne jest, aby trafnie określić grupę odbiorców, dzięki czemu łatwiej zidentyfikują się oni z jego celem. Wyobraź sobie lokalną piekarnię, która piecze pączki według tradycyjnej domowej receptury, a do wypieków nie dodaje sztucznych ulepszaczy.


Świetnym pomysłem będzie stworzenie wydarzenia na kilka tygodni przed tłustym czwartkiem pod tytułem „W tłusty czwartek nie jem mrożonych pączków z hipermarketu”. Znalezienie zwolenników tego postanowienia nie powinno być trudne, a dodatkowo, tworząc kampanię sponsorowaną, mamy dużą szansę dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców.

Działa tu również ważny element zwany dowodem społecznym – jeśli moi znajomi biorą udział w wydarzeniu (identyfikują się z nim), to zapewne warto się nim zainteresować. Bonusem w tym wypadku jest fakt, że Facebook przypomni o zbliżającym się wydarzeniu, wysyłając do nas powiadomienie.

4. Stories

Jeśli już korzystasz z wideo jako jednego z narzędzi marketingowych na Facebooku, Stories jest kolejnym krokiem do sukcesu. Jeśli wcześniej nie miałeś z nimi do czynienia na Instagramie lub Snapchacie, musisz wiedzieć, że opublikowane materiały znikają w ciągu 24 godzin od ich utworzenia. Na Stories mogą zostać zamienione zarówno zdjęcia, jak i filmy (do 20 sekund). Aby podnieść ich atrakcyjność, mamy do dyspozycji dużą liczbę filtrów oraz nakładek. Warto z nich skorzystać.

Stories poprzez swoją charakterystykę są idealnym medium, aby w nieco mniej formalny sposób przekazywać codzienne informacje dotyczące Twojej firmy. To świetna okazja, aby pokazać ludzką stronę biznesu – dzięki temu stworzysz bliższą relację z fanami. Stories mają często większe zasięgi niż tradycyjne posty. Wynika to z miejsca, które zajmują w aplikacji mobilnej oraz desktopowej. Pewnie już się domyślasz, że są również świetnym sposobem na reklamowanie jednodniowych promocji oraz zniżek.

5. Stwórz grupę.

Na pewno doskonale znasz pojęcie „grupa na Facebooku”. Ba! Zapewne jesteś członkiem co najmniej kilku takich społeczności. Pewnie zastanawiasz się teraz, jak założenie grupy może pomóc w prowadzeniu fanpage’a na Facebooku. Zanim się tego dowiesz, ważne, abyś dobrze poznał swoich fanów i klientów. Ich potrzeby, zainteresowania i problemy będą kluczem do stworzenia dobrej grupy, która pomoże Ci wypromować firmę. 

W przypadku profilu delikatesów spożywczych świetnym pomysłem może się okazać stworzenie społeczności, która będzie się dzielić przepisami kulinarnymi, poradami kuchennymi lub trikami przydatnymi dla każdej pani domu. W tym wypadku, jeśli zauważysz okazję, możesz wspomnieć członkom grupy o aktualnej promocji na produkt, który da się wykorzystać w jednym z przepisów. Możesz również wcielić się w rolę eksperta i sam od czasu do czasu podzielić się ciekawą poradą.

6. Bądź aktywny.

Prowadząc komunikację na Facebooku, nie można dopuścić do sytuacji, w której będzie ona jednostronna. Warto zachęcać fanów do dyskusji, zadawać pytania, prosić o radę lub opinię. Fani powinni wiedzieć, że po drugiej stronie znajduje się osoba, która odpowiada na ich pytania i reaguje na komentarze.

Nie uciekaj przed hejterami. Dobrego administratora poznaje się po tym, jak radzi sobie w obliczu kryzysu, a ten prędzej czy później nadejdzie. Ostrożnie podchodź do różnego rodzaju botów i automatów odpowiadających na komentarze fanów. Co prawda odciążają one administratora profilu, ale w niektórych sytuacjach mogą stać się przyczyną nieporozumień.

Być może uznasz, że nie uda Ci się wykorzystać wszystkich wspomnianych sposobów na prowadzenie fanpage’a. Nic nie szkodzi. Nie wszystkie rozwiązania muszą pasować do Twojej branży. Ważne, aby wybrać odpowiednie i jak najlepiej je wykorzystać. Testuj, eksperymentuj, analizuj zasięgi. Pamiętaj, że zasięgi spadają wszystkim, nie tylko Tobie. To znaczy, że stosując się do opisanych zaleceń (a w zasadzie do zaleceń Marka Zuckerberga), masz spore szanse zyskać przewagę nad konkurencją.

Podobało Ci się? Mam więcej.
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o kolejnych ciekawych artykułach i mieć dostęp do ekskluzywnych treści, zapisz się do newslettera.