5 cech superprzedsi臋biorcy. Sprawd藕, czy je posiadasz. - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
kategoria: Podcast Marketing
Czas czytania: 9 min
Poziom trudno艣ci:

5 cech superprzedsi臋biorcy. Sprawd藕, czy je posiadasz.

Podaj dalej

Podsumowanie: W tym artykule poka偶臋 Ci, jakie cechy powinien mie膰 superprzedsi臋biorca. Ponadto pomog臋 zrozumie膰, co stanowi Twoj膮 przewag臋 nad konkurencj膮. 


Kiedy by艂em m艂odszy, ogl膮da艂em w telewizji bajk臋 pod tytu艂em Kapitan Planeta i planetarianie. Tytu艂owy Kapitan by艂 superbohaterem, kt贸ry dba艂 o ziemi臋. Walczy艂 z korporacjami wycinaj膮cymi lasy lub naukowcami pracuj膮cymi nad gro藕nymi wirusami.

5 cech superprzedsi臋biorcy. Sprawd藕, czy je posiadasz.

Kapitan Planeta r贸偶ni艂 si臋 jednak od innych superbohater贸w, kt贸rych znam. Wi臋kszo艣膰 z nich mia艂a drug膮 to偶samo艣膰. Na przyk艂ad Superman za dnia pracowa艂 jako reporter. Spider-Man by艂 studentem fotografem. Batman, gdy nie t艂uk艂 przest臋pc贸w, by艂 milionerem-filantropem.

A Kapitan Planeta, kiedy nie by艂 potrzebny, po prostu nie istnia艂. Gdy jednak Ziemia go potrzebowa艂a, do 偶ycia powo艂ywa艂o go pi臋膰 pier艣cieni. W pier艣cieniach ukryte by艂y moce przyrody: ziemia, wiatr, woda, ogie艅 oraz mi艂o艣膰. Z ich po艂膮czenia powstawa艂 Kapitan Planeta.

Dlaczego o nim pisz臋?

Kapitan Planeta ma wiele wsp贸lnego z przedsi臋biorc膮. I jeden, i drugi jest po艂膮czeniem pi臋ciu mocy. Moce superprzedsi臋biorcy to pi臋膰 konkretnych cech oraz kompetencji. Dzi艣 porozmawiamy w艂a艣nie o nich.

Stara i nowa ekonomia

Je艣li zapytasz kogokolwiek, jakie cechy powinien mie膰 dobry przedsi臋biorca, us艂yszysz r贸偶ne odpowiedzi. Jedni uznaj膮, 偶e powinien umie膰 kreatywnie rozwi膮zywa膰 problemy. Inni 鈥 偶e musi pewnie podejmowa膰 decyzje. Kto艣 powie, 偶e dobry przedsi臋biorca jest pracowity, komunikatywny i pomys艂owy. Nie zaszkodzi r贸wnie偶, je艣li od czasu do czasu zaryzykuje.

Ta lista oczywi艣cie ci膮gnie si臋 bez ko艅ca. A pod koniec dnia jasne jest, 偶e przedsi臋biorca nie tylko ma wiele wsp贸lnego z superbohaterem, lecz tak偶e rzeczywi艣cie nim jest! Chyba nie musz臋 Ci臋 przekonywa膰, 偶e posiadanie wszystkich tych cech jest po prostu niemo偶liwe. Na szcz臋艣cie taka charakterystyka przedsi臋biorcy jest b艂臋dna. Pochodzi z zamierzch艂ego okresu starej ekonomii czasu, kiedy to przedsi臋biorcy rozliczani byli za czas pracy.

Mechanik, kt贸ry naprawia艂 samoch贸d przez dwa dni, zarabia艂 wi臋cej ni偶 mechanik, kt贸ry to samo zrobi艂 w godzin臋.

Dzi艣 jest inaczej. 呕yjemy w czasach ekonomii wynik贸w. Klienci chc膮 nam p艂aci膰 nie za czas, ale za rezultaty. Jestem gotowy zap艂aci膰 mechanikowi wi臋cej za to, 偶e szybciej naprawi m贸j samoch贸d i wyjad臋 na wakacje w terminie, w kt贸rym planowa艂em.

Razem z ekonomi膮 zmieni艂y si臋 cechy, kt贸re powinien posiada膰 superprzedsi臋biorca. Dzi艣 zamiast wielu nieznacz膮cych musi mie膰 pi臋膰 kluczowych.

Superprzedsi臋biorca nie jest specjalist膮. Jest ekspertem

Jak jest r贸偶nica mi臋dzy specjalist膮 a ekspertem? Specjalista wie wiele, ale tylko na w膮ski temat. Ekspert ma wiedz臋 og贸ln膮 w obr臋bie swojej dziedziny oraz specjalistyczn膮 w obr臋bie niszy.

SWAT to ameryka艅ska policja do zada艅 specjalnych. Policjanci SWAT zamiast kierowa膰 ruchem ulicznym, rozbrajaj膮 bomby i negocjuj膮 z terrorystami.

Mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e w oddziale s艂u偶膮 specjali艣ci: m.in. saperzy, negocjatorzy, snajperzy, czyli ludzie doskonali w tylko jednej rzeczy, kt贸r膮 za to opanowali perfekcyjnie. Tak jednak nie jest.

SWAT zatrudnia ekspert贸w. Snajper doskonale strzela, ale potrafi r贸wnie偶 rozbroi膰 prost膮 bomb臋. Saper zna podstawy psychologii przydatne podczas negocjacji. Z kolei negocjator jest tak偶e 艣wietnym strzelcem.

Dlaczego? Z bardzo prostego powodu. Bokser Mike Tyson powiedzia艂 kiedy艣, 偶e ka偶dy ma plan, dop贸ki nie dostanie w z臋by.

To znaczy, 偶e w 偶yciu mo偶e wydarzy膰 si臋 co艣 niespodziewanego. Doskonale wiedz膮 o tym policjanci z oddzia艂u SWAT. Plan cz臋sto si臋 zmienia, a razem z nim zmieniaj膮 si臋 role, kt贸re odgrywaj膮 policjanci. 

Eksperci potrafi膮 je szybko zmienia膰. Dlatego radz膮 sobie w ka偶dej sytuacji. Saper, gdy zabraknie negocjatora, sam negocjuje z porywaczami. Snajper, gdy saper zostanie ranny, sam rozbroi 艂adunek wybuchowy.

Kompetencje specjalisty s膮 jak litera I 鈥 w膮skie i biegn膮 tylko w jednym kierunku. Kompetencje eksperta s膮 jak litera T 鈥 biegn膮 w dw贸ch kierunkach: w膮sko w obr臋bie niszy i szeroko w obr臋bie dziedziny. 呕eby zosta膰 superprzedsi臋biorc膮, zacznij rozwija膰 kompetencje w kszta艂cie litery T.

5 cech superprzedsi臋biorcy. Sprawd藕, czy je posiadasz.

We藕my np. dw贸ch trener贸w personalnych. Na pierwszy rzut oka obaj s膮 superprzedsi臋biorcami. Dobrze znaj膮 si臋 na treningach. W tej dziedzinie jeden i drugi jest specjalist膮. Na tym jednak podobie艅stwa si臋 ko艅cz膮 鈥 poniewa偶 drugi trener dodatkowo zna si臋 na anatomii, fizjologii, 偶ywieniu, komunikacji, motywacji oraz zarz膮dzaniu czasem.

Wiesz ju偶, kt贸ry trener lepiej przygotuje Ci臋 do sezonu pla偶owego?

Dobry obserwator

Superprzedsi臋biorca jest doskona艂ym obserwatorem. Ale mam na my艣li inny zmys艂 obserwacji ni偶 wzrok. Zaraz Ci to wyja艣ni臋.

Zacznijmy od tego, 偶e ka偶dy, r贸wnie偶 superprzedsi臋biorca, potrzebuje szcz臋艣cia. Wiem. Chcesz wierzy膰, 偶e tylko Ty jeste艣 kowalem swojego losu, a sukces zawdzi臋czasz wy艂膮cznie sobie i swojej pracy. Ale szcz臋艣cie to co艣 wi臋cej ni偶 przypadkowy splot wydarze艅, wygrana w totolotka albo nieoczekiwany spadek po dziadku. Tak naprawd臋 istniej膮 cztery bardzo r贸偶ne rodzaje szcz臋艣cia.

Pierwszy to szcz臋艣cie przypadkowe. Pojawia si臋, gdy znajdujesz na ulicy 100 z艂. Na ten rodzaj szcz臋艣cia nie masz wp艂ywu. To typowe 艣lepe szcz臋艣cie.

Drugi rodzaj to szcz臋艣cie wynikaj膮ce z ruchu, kt贸remu mo偶esz pom贸c, robi膮c krok w jego stron臋. Na przyk艂ad kupuj膮c los na loteri臋. Je艣li wygrasz, to w艂a艣nie dzi臋ki ruchowi, kt贸ry wykona艂e艣.

Trzeci rodzaj szcz臋艣cia wynika z obserwacji. Je艣li uda Ci si臋 okazyjnie kupi膰 samoch贸d, to nie dlatego, 偶e masz 艣lepe szcz臋艣cie. Dzieje si臋 tak, poniewa偶 od jakiego艣 czasu obserwujesz rynek motoryzacyjny, przegl膮dasz og艂oszenia i nauczy艂e艣 si臋 zauwa偶a膰 okazje.

Jest jeszcze czwarte, najbardziej z艂o偶one szcz臋艣cie. Wynika z Twojej unikalno艣ci. W tym wypadku, je艣li jeste艣 wyj膮tkowy, szcz臋艣cie samo Ci臋 odnajdzie.

Zosta艅my jednak przy szcz臋艣ciu wynikaj膮cym z obserwacji. Ono jest dla Ciebie najwa偶niejsze.

Inwestor Warren Buffett zbi艂 fortun臋, kupuj膮c tanie akcje nieznanych firm. Zaskakuj膮ce, jak wiele z tych firm p贸藕niej odnios艂o sukces 鈥 a Buffett razem z nimi.

Wiele os贸b s膮dzi, 偶e gra na gie艂dzie ma wiele wsp贸lnego z gr膮 w totolotka i 艣lepym szcz臋艣ciem. Ale to nieprawda. Tu w gr臋 wchodzi szcz臋艣cie trzeciego rodzaju 鈥 wynikaj膮ce z obserwacji. Buffett dostrzega艂 to, czego inni nie widzieli. Ma艂e firmy z du偶ym potencja艂em. Inwestor wykszta艂ci艂 szczeg贸lny zmys艂 obserwacji. Nauczy艂 si臋 zauwa偶a膰 szanse na szcz臋艣cie. Podobnie jak Spencer Silver, tw贸rca samoprzylepnych 偶贸艂tych karteczek.

M贸wi si臋, 偶e Silver wynalaz艂 s艂ynne karteczki przez przypadek (艣lepe szcz臋艣cie). Jednak ka偶dy, kto zna t臋 histori臋 lepiej, wie, 偶e Spencer po prostu nauczy艂 si臋 zauwa偶a膰 szanse na trzeci rodzaj szcz臋艣cia. Nim 偶贸艂te karteczki sta艂y si臋 hitem, Silver nie potrafi艂 znale藕膰 dla nich zastosowania. Dopiero gdy zauwa偶y艂, 偶e 艣wietnie nadaj膮 si臋 do przekazywania notatek, produkt odni贸s艂 sukces.

Dlatego superprzedsi臋biorca jest uwa偶nym obserwatorem szukaj膮cym szcz臋艣cia. A gdy je zauwa偶a, daje mu szans臋.

Ale Warrena Buffetta, Spencera Silvera i ka偶dego superprzedsi臋biorc臋 艂膮czy co艣 jeszcze.

Cierpliwo艣膰

W ksi膮偶ce Czarny 艂ab臋d藕. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rz膮dz膮 naszym 偶yciem Nassim Taleb opisuje dwa fikcyjne kraje: Przeci臋tnostan i Ekstremistan.

Jak 偶yje si臋 w Przeci臋tnostanie?

W Przeci臋tnostanie wszystko jest przeci臋tne. Ka偶dy zarabia 艣redni膮 pensj臋, osi膮ga przeci臋tne wyniki, jest 艣redniego wzrostu. Na ulicach nie spotkasz ludzi wysokich na trzy metry. Nie spotkasz r贸wnie偶 ludzi, kt贸rzy zarabiaj膮 wyj膮tkowo ma艂o, ani takich, kt贸rzy zarabiaj膮 wyj膮tkowo du偶o. W Przeci臋tnostanie nie ma ekstremalnych warto艣ci.

Wszystko rozk艂ada si臋 wzd艂u偶 wykresu Gaussa, zwanego r贸wnie偶 krzyw膮 dzwonow膮. Po lewej i prawej stronie osi, gdzie jest miejsce na warto艣ci ekstremalne, wykres jest ca艂kowicie p艂aski. Po艣rodku, gdzie znajduj膮 si臋 warto艣ci 艣rednie, wykres ro艣nie.

5 cech superprzedsi臋biorcy. Sprawd藕, czy je posiadasz.

Mo偶na wi臋c powiedzie膰, 偶e Przeci臋tnostan to kraj zwyczajny, przewidywalny i bezpieczny. Mieszka艅cy codziennie chodz膮 do pracy i zarabiaj膮 z g贸ry okre艣lon膮 pensj臋. Za miesi膮c zarobi膮 tyle samo, a i za rok ich pensja b臋dzie podobna.

Barista pracuj膮cy w Starbucksie 偶yje w Przeci臋tnostanie. Wie, ile zarobi dzi艣, i z du偶ym prawdopodobie艅stwem potrafi przewidzie膰, ile zarobi za rok. Jego 偶ycie zawodowe w niczym nie przypomina ekscytuj膮cego filmu przygodowego 鈥 ale przynajmniej jest bezpieczne i przewidywalne. 

A jak 偶yje si臋 w Ekstremistanie?

Ekstremistan to przeciwie艅stwo Przeci臋tnostanu. Kraj jest nieprzewidywalny i zdarzaj膮 si臋 w nim ekstrema. Tu na ulicy mo偶esz spotka膰 mieszka艅c贸w wyj膮tkowo wysokich albo zaskakuj膮co niskich. Jedni ludzie mog膮 zarabia膰 niepor贸wnywalnie wi臋cej od pozosta艂ych.

呕ycie w Ekstremistanie 艣wietnie obrazuje krzywa si艂y, kt贸ra jednocze艣nie doskonale oddaje np. bogactwo. Krzyw膮 si艂y czasem nazywa si臋 krzyw膮 d艂ugiego ogona, poniewa偶 warto艣ci na tym wykresie ci膮gn膮 si臋 p艂asko po osi jak ogon po ziemi. Jednak w pewnym momencie wykres wystrzeliwuje i osi膮ga ekstremalne warto艣ci.

5 cech superprzedsi臋biorcy. Sprawd藕, czy je posiadasz.

Dlatego w Ekstremistanie mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e jedna osoba ma wi臋cej pieni臋dzy ni偶 99% pozosta艂ych ludzi. Je艣li na stadionie zbierzemy 50 tys. os贸b, a w艣r贸d nich znajdzie si臋 Elon Musk, to on sam b臋dzie w tym momencie bogatszy ni偶 wszyscy pozostali razem wzi臋ci.

Ekstremistan to kraj nieprzewidywalny, czasem niebezpieczny, ale daj膮cy ogromne mo偶liwo艣ci. Poniewa偶 tu ograniczenia nie istniej膮.

W Ekstremistanie 偶yj膮 np. piosenkarze. Wi臋kszo艣膰 nieznanych artyst贸w zarabia niewielkie kwoty (d艂ugi ogon). Jednak mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e pewnego dnia za jeden wyst臋p dostan膮 wi臋cej ni偶 Ty i ja przez ca艂e 偶ycie razy 100. Dlatego Beyonc茅 za godzinny koncert w Dubaju zgarn臋艂a 24 mln dol.

Wr贸膰my do naszego baristy. Pewnego dnia postanawia on zacz膮膰 pisa膰 blog, oczywi艣cie na temat metod palenia i parzenia kawy. Co wiecz贸r publikuje jeden artyku艂. Na pocz膮tku ruch na blogu jest ma艂y. Po trzech miesi膮cach barista wstawia setny tekst 鈥 i dalej nic. M臋偶czyzna zastanawia si臋, czy nie da膰 sobie spokoju z tym pisaniem.

Ale pewnego dnia budzi si臋 i zauwa偶a, 偶e jego stary wpis o rytua艂ach parzenia espresso pojawi艂 si臋 na g艂贸wnej stronie Wirtualnej Polski, pisze o nim Onet i m贸wi膮 w TVN-ie. Ruch na blogu baristy wystrzeli艂 w kosmos. Natychmiast pojawi艂y si臋 propozycje wydania ksi膮偶ki na temat sztuki parzenia kawy, a kana艂 Discovery chce nakr臋ci膰 dokument z barist膮 w roli g艂贸wnej. A jest dopiero 10:00.

W kilka chwil jego 偶ycie zmieni艂o si臋 nie do poznania i wszystko wskazuje na to, 偶e to nie koniec sukces贸w. Dlaczego? Poniewa偶 barista wyprowadzi艂 si臋 z Przeci臋tnostanu do Ekstremistanu, gdzie wynik贸w i sukcesu nic nie ogranicza. Problem polega na tym, 偶e Ekstremistan to miejsce nieprzewidywalne. Czasem sukces pojawia si臋 szybko, czasem trzeba na niego d艂ugo czeka膰.

Domy艣lasz si臋 ju偶, gdzie 偶yj膮 przedsi臋biorcy? Zgadza si臋 鈥 w Ekstremistanie. Dlatego ich wyniki cz臋sto s膮 niepewne. Nie ka偶da wys艂ana oferta ko艅czy si臋 wsp贸艂prac膮. Nie ka偶dy opublikowany post w mediach spo艂eczno艣ciowych staje si臋 wiralem. Nie ka偶dy nowy kurs online okazuje si臋 strza艂em w dziesi膮tk臋.

I tu kluczowa okazuje si臋 cierpliwo艣膰. Je艣li przedsi臋biorca cierpliwie pod膮偶a wyznaczon膮 wcze艣niej 艣cie偶k膮 i nie poddaje si臋, ma szans臋 na sukces. Na jego wykresie pojawi si臋 ekstremalny skok, kt贸rego praktycznie nic nie ogranicza.

Musi jednak cechowa膰 si臋 r贸wnie偶 odporno艣ci膮 na niepowodzenia.

Odporny na niepowodzenia

W Ekstremistanie sukces pojawia si臋 znienacka. Niestety tego samego nie mo偶na powiedzie膰 o niepowodzeniach, kt贸rych jest wi臋cej. Ich cz臋stotliwo艣膰 jest wprost proporcjonalna do liczby podejmowanych pr贸b. Czyli im wi臋cej robisz, tym cz臋艣ciej Ci si臋 nie udaje. A pora偶ka boli.

Szczeg贸lnie je艣li niedawno przeprowadzi艂e艣 si臋 z bezpiecznego Przeci臋tnostanu. Dlatego nasz Barista prawie porzuci艂 pisanie bloga. Pora偶ka go zniech臋ci艂a i odebra艂a mu motywacj臋 do dzia艂ania.

Jednak superprzedsi臋biorca musi zrozumie膰, 偶e w Ekstremistanie przesz艂o艣膰 nie okre艣la przysz艂o艣ci. To znaczy, 偶e nawet je艣li wcze艣niej bez przerwy Ci si臋 nie udawa艂o, jutro mo偶e Ci si臋 uda膰. Kiedy zrozumiesz, 偶e pora偶ka jest chwilowa, od razu si臋 na ni膮 uodpornisz. I cho膰 nadal b臋dzie nieprzyjemna, przestanie Ci臋 demotywowa膰 i powstrzymywa膰 przed kolejnymi krokami.

Zmiana kursu na lepszy

Ale odporno艣膰 na niepowodzenia to nie tylko gruba sk贸ra. To r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 zmiany kierunku.

Chi艅czycy to jedni z najbardziej wybrednych konsument贸w. Dlatego ponad po艂owa firm w ci膮gu dw贸ch lat od wej艣cia na chi艅ski rynek wycofuje si臋. To samo spotka艂o w 2009 r. firm臋 Mattel 鈥 producenta lalek Barbie. Kiedy jasne sta艂o si臋, 偶e rodzice w Chinach niech臋tnie kupuj膮 swoim dzieciom lalki, firma zamkn臋艂a wszystkie sklepy.

Jednak Mattel nie wycofa艂a si臋 ca艂kowicie. Zamiast tego zmieni艂a kierunek.

Najpierw przeprowadzi艂a badania i spyta艂a konsument贸w w Chinach, co stanowi problem. Jak si臋 okaza艂o, chi艅scy rodzice obawiali si臋, 偶e ich c贸rki zbytnio uto偶sami膮 si臋 z plastikow膮 blond pi臋kno艣ci膮 o d艂ugich, odkrytych nogach. Zamiast tego woleli, 偶eby ich c贸rki bawi艂y si臋 lalkami skrzypaczkami, weterynarkami albo gimnastyczkami.

Mattel pos艂ucha艂a konsument贸w i ostatecznie odnios艂a sukces na chi艅skim rynku. Co jednak najwa偶niejsze, firma, zamiast ca艂kowicie si臋 wycofa膰, skorygowa艂a kurs i zmieni艂a strategi臋.

Dlatego superprzedsi臋biorca musi rozumie膰, 偶e do celu prowadz膮 r贸偶ne 艣cie偶ki. Je艣li kt贸ra艣 oka偶e si臋 nieprzejezdna, powinien wybra膰 inn膮. Je偶eli i ta b臋dzie zablokowana, niech wybierze nast臋pn膮.

Ale czy to oznacza, 偶e superprzedsi臋biorca ze 艣lepym uporem d膮偶y do celu? Nie. Musi r贸wnie偶 wiedzie膰, kiedy zrezygnowa膰.

Wie, kiedy si臋 podda膰

Ludzie traktuj膮 prac臋, kt贸r膮 wykonuj膮, na r贸wni z to偶samo艣ci膮. Dlatego mechanik zamiast m贸wi膰, 偶e wykonuje prac臋 mechanika, powie, 偶e jest mechanikiem. Podobnie jak fryzjerka, kosmetyczka i dietetyk.

Na og贸艂 nie ma w tym nic z艂ego. Problem stanowi jednak spos贸b, w jaki przedsi臋biorca broni swojej to偶samo艣ci. 

Najpierw zobaczmy, jak robi膮 to nieprzedsi臋biorcy. Je艣li zamkniesz w jednym pokoju sympatyk贸w PIS-u i PO albo kibic贸w Arki Gdynia i Lechii Gda艅sk, jedni i drudzy zaczn膮 broni膰 swojej to偶samo艣ci i b臋d膮 chcieli j膮 wzmocni膰. Czasem za pomoc膮 sensownych lub bezsensowych argument贸w. Innym razem w ruch p贸jd膮 kamienie i sztachety.

Przedsi臋biorcy z kolei, 偶eby wzmocni膰 swoj膮 to偶samo艣膰, jeszcze bardziej anga偶uj膮 si臋 w prac臋. Po艣wi臋caj膮 jej wi臋cej czasu i trudu. Spr贸buj powiedzie膰 komu艣, 偶e projekt, nad kt贸rym sp臋dzi艂 ostatni miesi膮c, zmierza donik膮d. Najpewniej wcale si臋 tym nie przejmie i jeszcze bardziej zatraci si臋 w pracy.

To zjawisko to tzw. efekt utopionych koszt贸w. Powoduje, 偶e przywi膮zujemy si臋 do projekt贸w, w kt贸re sporo zainwestowali艣my. To jednak b艂膮d 鈥 poniewa偶 w ten spos贸b podejmujemy bezsensowne decyzje.

Wyobra藕 sobie, 偶e przez przypadek zarezerwowa艂e艣 dwa wyjazdy nad morze w tym samym terminie. Jeden do 艁eby, drugi do Ustki. Obie wycieczki by艂y w promocji, wi臋c nie mo偶esz ich zwr贸ci膰.

Za pobyt w 艁ebie zap艂aci艂e艣 1500 z艂. Za pobyt w Ustce 鈥 500 z艂. Wiesz, 偶e pogoda w Ustce b臋dzie lepsza, a i pla偶a tam bardziej Ci odpowiada. Gdzie pojedziesz?

Wi臋kszo艣膰 ludzi wybierze dro偶szy wyjazd, nawet je艣li oka偶e si臋 mniej udany. Dlaczego? Poniewa偶 wi臋cej w niego zainwestowali. To oczywi艣cie irracjonalne. Pieni膮dze i tak przepad艂y.

Podobnie cz臋sto post臋puj膮 przedsi臋biorcy. Anga偶uj膮 si臋 w projekty tylko dlatego, 偶e po艣wi臋cili na nie czas i wykonali ju偶 jak膮艣 prac臋. Na przyk艂ad trac膮 pieni膮dze na promocj臋 produktu, kt贸ry okaza艂 si臋 klap膮. Ale poniewa偶 w艂o偶yli w niego ca艂e serce, nie potrafi膮 si臋 wycofa膰. I cho膰 logika podpowiada, 偶e projekt nale偶y porzuci膰, nadal trac膮 czas i pieni膮dze.

Superprzedsi臋biorca post臋puje inaczej. Trze藕wo ocenia sytuacj臋. Rozumie, 偶e trud i czas w艂o偶one w zadanie o niczym nie 艣wiadcz膮. Wie, kt贸re drogi prowadz膮 donik膮d.

Ty te偶 tak r贸b. Dzi臋ki tej i pozosta艂ym cechom staniesz si臋 superprzedsi臋biorc膮 na miar臋 nowej ekonomii efekt贸w. I tego Ci 偶ycz臋. Powodzenia.

Podaj dalej

Co powiesz na darmowego
e-booka?

Archimedes powiedzia艂 „Dajcie mi punkt oparcia, a porusz臋 Ziemi臋”. Filozof mia艂 na my艣li d藕wigni臋. Czyli mechanizm, kt贸ry pozwala zamieni膰 ma艂y wysi艂ek w ogromne efekty. 

W ebooku zebra艂em 10 pomys艂贸w na marketingowe d藕wignie.
Chcesz je pozna膰? Zapisz si臋.