Co to perswazja – sta艅 si臋 bardziej przekonuj膮cy - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 8 min
Poziom trudno艣ci:

Co to perswazja – sta艅 si臋 bardziej przekonuj膮cy

Podaj dalej

Co to perswazja? Perswazja – m贸wi膮c kr贸tko – to umiej臋tno艣膰 przekonywania do zmiany. Dzi臋ki perswazji wypowiadasz si臋 i piszesz w spos贸b przekonuj膮cy, co sprawia, 偶e ludzie cz臋艣ciej przyjmuj膮 Twoje stanowisko i ch臋tniej zgadzaj膮 si臋 z Twoim zdaniem. M贸wi膮c wprost: pomo偶e Ci postawi膰 na swoim. 

Co to perswazja – definicja i przyk艂ady

Perswazja sprawdza si臋 tam, gdzie zapadaj膮 decyzje. Dlatego z j臋zyka perswazji ch臋tnie korzystaj膮 politycy, m贸wcy motywacyjni, marketerzy i sprzedawcy. Jednak jest to umiej臋tno艣膰, kt贸rej ka偶dy mo偶e i powinien si臋 nauczy膰.

Perswazja, czy jak kto woli, umiej臋tno艣膰 wywierania wp艂ywu, pomo偶e Ci r贸wnie偶 przekona膰 ludzi do Twoich pomys艂贸w i idei. A te mog膮 by膰 wielkie, takie jak oszcz臋dno艣ci w firmie, kt贸re mog膮 nie spodoba膰 si臋 pracownikom, lub ma艂e, na przyk艂ad wypad na weekend za miasto zamiast leniuchowania w domu.

Co jest celem perswazji?

Perswazja odgrywa w komunikacji dwie role: zwraca uwag臋 i zmienia perspektywy. Pod wp艂ywem perswazyjnej wypowiedzi ludzie s艂uchaj膮 (i czytaj膮) uwa偶niej oraz 艂atwiej przyjmuj膮 perspektyw臋 m贸wcy.

Cele perswazji dziel膮 si臋 na trzy kategorie: zmiana zachowa艅, zmiana postaw oraz zmiana decyzji.

Zmiana zachowa艅

Ten cel najcz臋艣ciej jest wi膮zany z perswazj膮 oraz manipulacj膮. Zmiana zachowania jest najbardziej widocznym efektem wywierania wp艂ywu. Ka偶dy z nas stara si臋 w mniejszym lub wi臋kszym stopniu zmieni膰 czyje艣 zachowanie. 

Szef chce zmotywowa膰 pracownika do cz臋stszego udzia艂u w szkoleniach, Apple przekonuje nas do wymiany obecnego smartfona na nowego iPhone’a, a Ty zach臋casz przyjaciela do rzucenia palenia.

Zmiana postawy

W tym przypadku starasz si臋 przekona膰 ludzi do swoich racji, pomys艂贸w i idei. Do tego celu d膮偶膮 organizacje charytatywne, politycy oraz organizacje pozarz膮dowe.

Gdy t艂umaczysz sceptykowi wp艂yw samochod贸w na zmian臋 klimatu, pr贸bujesz zmieni膰 jego postaw臋 wobec problemu.

Zmiana decyzji

Zmiana decyzji bywa celem najtrudniejszym do osi膮gni臋cia. Zak艂ada ona, 偶e ludzie ju偶 dokonali pewnego wyboru, a raz podj臋t膮 decyzj臋 trudno jest zmieni膰. Je艣li wcze艣niej zdecydowa艂e艣, 偶e na wakacje pojedziesz w g贸ry, Twoja druga po艂贸wka b臋dzie musia艂a si臋 nie藕le nam臋czy膰, aby wyci膮gn膮膰 Ci臋 nad morze. 

Oczywi艣cie, wszystko zale偶y od „ci臋偶ko艣ci” zmiany. Projektant wn臋trz 艂atwiej przekona klienta do zmiany koloru 艣cian z bia艂ego na szary ni偶 do zmiany bia艂ych 艣cian na fioletow膮 tapet臋. Innymi s艂owy, jest 艂atwiej skorygowa膰 wcze艣niej obrany kurs o kilka stopni ni偶 ca艂kowicie go zmieni膰.

Rodzaje perswazji

Poniewa偶 perswazja zwi膮zana jest z komunikacj膮, kojarzy si臋 g艂贸wnie ze s艂owami oraz argumentami. Jednak na si艂臋 perswazji wp艂ywaj膮 r贸wnie偶 inne, pozornie niezwi膮zane z komunikacj膮 elementy. Dlatego wywieranie wp艂ywu zaczyna si臋 zanim m贸wca wypowie pierwsze s艂owo. Aby zrozumie膰, co nadaje wypowiedzi perswazyjn膮 moc, podzielmy perswazj臋 na dwie kategorie: mi臋kk膮 i tward膮.

Perswazja twarda


Perswazja twarda polega na wywieraniu wp艂ywu mi臋dzy innymi poprzez kompetencje, wygl膮d, status, popularno艣膰 czy pewno艣膰 siebie. Pewien siebie lekarz (status) 艂atwiej przekona Ci臋 do zabiegu kolonoskopii ni偶 daleki znajomy. Szczeg贸lnie je艣li lekarz ubierze bia艂y fartuch i zawiesi stetoskop na szyi (wygl膮d). Dlatego w reklamach lek贸w cz臋sto ogl膮dasz w艂a艣nie takich lekarzy (albo aktor贸w).

Czasem jednak wi臋ksza moc perswazji drzemie w popularno艣ci ni偶 w statusie. W 2018 roku piosenkarka Key Tse On-kei stwierdzi艂a, 偶e osoby zaszczepione przeciwko grypie cz臋艣ciej na ni膮 choruj膮. T臋 nieprawd臋 natychmiast zdementowali lekarze, jednak kolejki po szczepionki zmala艂y. Kilka miesi臋cy zaj臋艂o medykom ponowne przekonanie ludzi, 偶e warto si臋 szczepi膰 przeciwko grypie.

Perswazja mi臋kka

Perswazja mi臋kka opiera si臋 na zaufaniu do m贸wcy, jego pokorze, pasji oraz sympatii. Z perswazji mi臋kkiej korzysta艂 mi臋dzy innymi Steve Jobs. Podczas swoich legendarnych prezentacji zawsze wyst臋powa艂 w skromnym golfie i jeansach. W ten spos贸b 艣wiadomie skraca艂 dystans mi臋dzy sob膮 a publiczno艣ci膮. John Sculley, by艂y CEO Apple’a, powiedzia艂 kiedy艣: „(Jobs) by艂 cz艂owiekiem o wielkiej wizji”.

Charyzmatycznymi wizjonerami byli r贸wnie偶 Walt Disney i Martin Luther King. Nic dziwnego, 偶e s艂ynne przem贸wienie Kinga „I have a dream” jest uwa偶ane za jedno z najbardziej perswazyjnych w historii.

Cho膰 oba rodzaje perswazji r贸偶ni膮 si臋 od siebie, 艣wietnie si臋 uzupe艂niaj膮. Dlatego cz臋艣ciej zgadzamy si臋 ze zdaniem os贸b popularnych, kompetentnych i sympatycznych jednocze艣nie.

Oczywi艣cie, cechy charakteru, status, s艂awa czy wizja to elementy, kt贸re u艂atwiaj膮 perswazyjn膮 komunikacj臋, ale nie musz膮 decydowa膰 o wszystkim. Nawet niedo艣wiadczony sprzedawca samochod贸w mo偶e przekona膰 klienta do zakupu dro偶szego modelu auta. Ponadto, nie musisz by膰 dusz膮 towarzystwa i by膰 lubianym przez wi臋kszo艣膰 ludzi, aby „sprzeda膰” swoj膮 wizj臋. Pod warunkiem 偶e potrafisz wstrzykn膮膰 w swoj膮 wypowied藕 tak zwane pierwiastki perswazji.

Czym s膮 te elementy? Niekt贸rzy nazywaj膮 je technikami perswazyjnymi.

Techniki perswazji, czyli perswazyjne pierwiastki

Pierwiastki perswazji to pojedyncze elementy perswazyjnej wypowiedzi lub tekstu. Podobnie jak pierwiastki chemiczne, s膮 one niezauwa偶alne, ale potrafi膮 zmieni膰 nawet najtwardsze „przekonania”NIE” w „TAK”.

Pierwiastki perswazji sprawdzaj膮 si臋 zar贸wno w biznesie, jak i w codziennym 偶yciu. Wplecione w reklam臋, ofert臋 handlow膮 lub zwyk艂膮 pro艣b臋, podnosz膮 perswazyjn膮 moc wypowiedzi. Jednym z pierwiastk贸w perswazji jest „to偶samo艣膰”.

techniki perswazji

Techniki perswazji – to偶samos膰

Na og贸艂, pr贸buj膮c wywrze膰 na kim艣 wp艂yw odwo艂ujemy si臋 do czynno艣ci. Marketerzy przekonuj膮: kup buty do biegania, rodzice pytaj膮: kto pomo偶e posprz膮ta膰 mieszkanie?. Problem polega na tym, 偶e czynno艣膰 (bieganie, sprz膮tanie) jest czym艣, co adresat wypowiedzi musi zrobi膰 czasami wbrew swojej woli. Dlatego klienci nie kupuj膮, a nastolatkowie nie sprz膮taj膮.

Jednak wystarczy zamiast do czynno艣ci odwo艂a膰 si臋 do to偶samo艣ci, aby perswazja okaza艂a si臋 skuteczna. Dlatego marketerzy powinni sprzedawa膰 buty dla sportowc贸w, a rodzice powinni pyta膰, kto chce zosta膰 ich pomocnikiem podczas sprz膮tania mieszkania. Nie ka偶dy chce m臋czy膰 si臋 biegaj膮c, ale ka偶dy chce by膰 sportowcem. 呕aden nastolatek nie chce sprz膮ta膰, ale ka偶dy chce by膰 pomocnikiem.

Techniki perswazji – niedost臋pno艣膰

Zastan贸w si臋, jak bardzo chcesz odkupi膰 ode mnie puszk臋 po Pepsi. Zak艂adam, 偶e wcale. Jednak co je艣li powiem, 偶e puszka pochodzi z limitowanej edycji promuj膮cej 艣wiatowe tourn茅e Madonny z 1989 roku? Zainteresowa艂em Ci臋, prawda? A przekonam Ci臋, gdy dodam, 偶e puszek na ca艂ym 艣wiecie jest tylko kilka.

Pepsi wycofa艂a wszystkie limitowane puszki ze sprzeda偶y, gdy Madonna nagra艂a kontrowersyjny teledysk do utworu „Like a Prayer”. Niekt贸rzy zd膮偶yli jednak kupi膰 owiane skandalem puszki. Co jaki艣 czas rzadkie puszki pojawiaj膮 si臋 na eBay i osi膮gaj膮 warto艣膰 kilkuset dolar贸w. Jak bardzo chcesz t臋 puszk臋?

Tak w艂a艣nie dzia艂a drugi pierwiastek perswazji 鈥 niedost臋pno艣膰. Pod jego wp艂ywem ludzie bardziej pragn膮 produkt贸w, kt贸rych jest ma艂o.

Dlatego, je艣li potrafisz udowodni膰 ludziom, 偶e to, co”oferujesz”, jest ograniczone lub szybko si臋 ko艅czy, wzbudzisz w nich wi臋ksze pragnienie. W rezultacie lepiej przekonasz ich do zakupu. Nawet je艣li „sprzedajesz” idee.

Techniki perswazji – Ekskluzywno艣膰

W XVIII wieku mieszka艅cy Prus umierali z g艂odu. Mro藕ne zimy i upalne lata dziesi膮tkowa艂y plony zb贸偶. Kr贸l Fryderyk Wielki znalaz艂 rozwi膮zanie problemu – nieznane dot膮d w Europie, odporne na mr贸z i s艂o艅ce warzywo – ziemniaki. By艂 jednak pewien problem. 

Podw艂adni nie chcieli je艣膰 dziwnego, rosn膮cego w ziemi i brudnego warzywa. W艂adca pr贸bowa艂 dekretami przymusi膰 ch艂op贸w do sadzenia ziemniak贸w. Jednak ci woleli g艂odowa膰 ni偶 je艣膰 to warzywo. Wtedy Fryderyk Wielki si臋gn膮艂 po pierwiastek perswazji zwany ekskluzywno艣ci膮. 

Zabra艂 ch艂opom sadzonki i obsadzi艂 nimi kr贸lewskie pole, a stra偶om kaza艂 pilnowa膰 uprawy w dzie艅 i w nocy. Naturalnie kr贸lewskie pola by艂y zbyt ma艂e, aby wykarmi膰 ca艂y nar贸d, jednak w艂adca mia艂 inny plan. Ch艂opi szybko zorientowali si臋, 偶e skoro ziemniaki trafiaj膮 na kr贸lewski st贸艂, a stra偶e pilnuj膮 upraw, to nowe warzywo musi by膰 cenne. 

Dlatego w nocy kradli sadzonki i obsadzali nimi swoje pola. W ten spos贸b Fryderyk Wielki przekona艂 podw艂adnych do ziemniak贸w i pokona艂 g艂贸d w Europie. 

Je艣li potrafisz udowodni膰 ludziom, 偶e tw贸j produkt, idea lub pomys艂 s膮 w jakikolwiek spos贸b luksusowe, sprawisz, 偶e ich postrzegana warto艣膰 wzro艣nie. M贸wi膮c inaczej, przekonasz ludzi, 偶e jest to „warto”.

Techniki perswazji od Roberta Cialdiniego

Profesor Robert Cialdini to niekwestionowany ekspert w wywieraniu wp艂ywu. Na ten temat napisa艂 kilka ksi膮偶ek. Najpopularniejsza z nich to „Wywieranie wp艂ywu na ludzi. Teoria i praktyka”.

co to perswazja

Cialdini opisa艂 w ksi膮偶ce sze艣膰 podstawowych zasad perswazji: zaanga偶owanie, wzajemno艣膰, spo艂eczny dow贸d s艂uszno艣ci, autorytet, sympatia oraz niedost臋pno艣膰.

Zaanga偶owanie

Ludzie ch臋tniej zgadzaj膮 si臋 na Twoj膮 pro艣b臋, je艣li wcze艣niej wy艣wiadczyli Ci inn膮 przys艂ug臋. Za艂贸偶my, 偶e chcesz poprosi膰 kogo艣 o po偶yczk臋 w wysoko艣ci 1000 z艂. S膮dzisz jednak, 偶e druga osoba mo偶e odm贸wi膰. 

Dlatego zamiast od razu prosi膰 o du偶膮 kwot臋, po偶ycz najpierw 100 z艂. Dopiero za kilka dni popro艣 o po偶yczk臋 1000 z艂. Dzi臋ki temu szanse na powodzenie wzrosn膮 kilkukrotnie. Dzieje si臋 tak, poniewa偶 ludzie chc膮 uchodzi膰 za konsekwentnych. 

Skoro znajomy wcze艣niej po偶yczy艂 Ci 100 z艂, uwa偶a si臋 za osob臋, kt贸ra jest sk艂onna do tego typu przys艂ug. Dlatego nast臋pnym razem ch臋tniej po偶yczy Ci nawet wi臋ksz膮 kwot臋.

Wzajemno艣膰

Ludzie s膮 bardziej podatni na perswazj臋 tych os贸b, kt贸rym s膮 co艣 winni. Je艣li wy艣wiadczysz komu艣 przys艂ug臋, ludzie poczuj膮 si臋 zobowi膮zani do odwzajemnienia. W my艣l zasady: „ty podrap mnie dzi艣, a jutro podrapi臋 Ciebie”, ch臋tniej zgadzamy si臋 na pro艣by os贸b, kt贸re wcze艣niej nam pomog艂y. 

Dlatego je艣li chcesz poprosi膰 kogo艣 o po偶yczk臋, sam najpierw zaoferuj mu pomoc – niekoniecznie finansow膮. Teraz, gdy o tym czytasz, wydaje si臋 to oczywiste. Jednak nie ka偶dy 艣wiadomie korzysta z tej zasady, aby wywiera膰 wp艂yw na innych. Warto o tym pami臋ta膰.

Spo艂eczny dow贸d s艂uszno艣ci: 

Ludzie kieruj膮 si臋 wyborami innych. Ch臋tniej kupuj膮 popularne produkty i zgadzaj膮 si臋 z popularnymi opiniami. Szczeg贸lnie wtedy, gdy sami s膮 niepewni w kwestiach wybor贸w. Dlatego tym razem, aby przekona膰 znajomego do po偶yczki, udowodnij mu, 偶e po偶yczka to w艣r贸d znajomych norma.

Autorytet

Ludzie bardziej wierz膮 osobom, kt贸re ciesz膮 si臋 autorytetem i og贸lnym zaufaniem spo艂ecznym. Dlatego ch臋tniej kupisz past臋 do z臋b贸w, je艣li zarekomenduje j膮 dentysta ni偶 kolega z pracy. Z tego samego powodu ludzie ch臋tniej po偶yczaj膮 pieni膮dze osobom w uniformie ochroniarza ni偶 przypadkowym przechodniom. Zatem je艣li chcesz po偶yczy膰 od kolegi 1000 z艂, zadbaj o sw贸j autorytet albo… za艂贸偶 str贸j ochroniarza.

Sympatia

Cialdini twierdzi, 偶e ch臋tniej zgadzamy si臋 z lud藕mi, kt贸rych lubimy. Nie spos贸b z tym polemizowa膰. Szanse na po偶yczk臋 pieni臋dzy rosn膮 wraz z poziomem „lubienia”. Innymi s艂owy, 1000 z艂 ch臋tniej po偶yczysz przyjacielowi ni偶 wrogowi.

Niedost臋pno艣膰

T臋 technik臋 om贸wili艣my wy偶ej. Zatem nie b臋dziemy do niej wraca膰. Pami臋taj jednak, 偶e pierwiastek niedost臋pno艣ci mo偶e zdzia艂a膰 cuda w perswazji.

Perswazja a manipulacja

Czym jest manipulacja

Manipulacja to zestaw nieetycznych technik wywierania wp艂ywu. S艂owo „manipulacja” wywodzi si臋 od 艂aci艅skiego „manus pellere”, kt贸re ma dwa znaczenia: „trzyma膰 d艂o艅 w czyjej艣 d艂oni” oraz „mie膰 kogo艣 w gar艣ci” .

Jak si臋 zatem domy艣lasz, jedn膮 z technik manipulacji bywa na przyk艂ad szanta偶. Ale osoba manipuluj膮ca, czyli manipulator, aby osi膮gn膮膰 cel, posuwa si臋 r贸wnie偶 do k艂amstwa, zatajania czy ukrywania fakt贸w. Wykorzystuje te techniki, aby sk艂oni膰 Ci臋 do czynno艣ci, na kt贸re nie masz ochoty. 

Manipulator stara si臋 postawi膰 ludzi w sytuacji, w kt贸rej s膮dz膮, 偶e nie maj膮 innych alternatyw. Przez to odbiera innym swobod臋 wyboru i kieruje ich w stron臋 swojego celu.

Manipulacja a perswazja r贸偶nice.  

Najwi臋ksza r贸偶nica mi臋dzy perswazj膮 a manipulacj膮 le偶y w intencjach. Manipulator dba tylko o siebie. Kieruje si臋 dewiz膮: „po trupach do celu”. Bagatelizuje szkody, kt贸re wyrz膮dza innym i cz臋sto celowo krzywdzi ludzi.

Z drugiej strony, osoba pos艂uguj膮ca si臋 perswazj膮 stara si臋 przekona膰 innych do w艂a艣ciwej decyzji. Zazwyczaj g艂臋boko wierzy w s艂uszno艣膰 swoich racji. Poza tym, perswazja daje wyb贸r, kt贸rego manipulacja zabiera. 

Mog臋 szanta偶em przekona膰 koleg臋 z pracy, aby zosta艂 za mnie po godzinach. Ale mog臋 r贸wnie偶 zasugerowa膰, 偶e w razie potrzeby odwdzi臋cz臋 si臋 i wezm臋 nadgodziny za niego. W pierwszym przypadku pozostawiam go bez wyj艣cia (manipulacja), a w drugim wypadku wskazuj臋 w艂a艣ciw膮 dla nas obu drog臋 (perswazja).

Perswazja polega na wskazaniu ludziom innej – cz臋sto lepszej – drogi. Manipulacja zamyka wszystkie drogi, poza jedn膮 – wygodn膮 dla manipulatora.Zatem czy ka偶dy jest jednakowo podatny na perswazj臋 i manipulacj臋? To zale偶y.

Kto jest podatny na perswazj臋 i manipulacje

Skuteczno艣膰 perswazji i manipulacji zale偶y od dw贸ch element贸w: cech charakteru osoby, kt贸ra poddaje si臋 wp艂ywowi, oraz od okoliczno艣ci. O ile charakter jest na og贸艂 cech膮 sta艂膮 (przynajmniej w kontek艣cie wywierania wp艂ywu), o tyle okoliczno艣ci mog膮 si臋 zmienia膰. Dlatego im przyjrzyjmy si臋 najpierw. 

Jednym z najcz臋艣ciej wykorzystywanych zabieg贸w socjotechnicznych jest wzbudzanie strachu. Pod jego wp艂ywem ludzie szukaj膮 sojuszy i staj膮 si臋 podatni na wp艂yw. 艁atwo zaobserwowa膰 to w polityce. Donald Trump zbudowa艂 swoj膮 autorytet w艂a艣nie na strachu przed imigrantami, kt贸rym zarazi艂 Amerykan贸w. 

Podobne mechanizmy mo偶esz zaobserwowa膰 na scenach politycznych ca艂ego 艣wiata. Scenariusz zawsze jest ten sam: najpierw wzbudzi膰 strach, a p贸藕niej przedstawi膰 siebie (osob臋 b膮d藕 parti臋) jako ratunek przed zagro偶eniem.

Zatem spo艂ecze艅stwo jako og贸艂 w obliczu zagro偶enia jest bardziej podatne na manipulacje i perswazj臋. Natomiast si艂a wp艂ywu rozk艂ada si臋 nier贸wno na poszczeg贸lnych obywateli. W przypadku pojedynczych os贸b wiele zale偶y od ich osobowo艣ci.

Osobowo艣膰 mo偶na podzieli膰 na 5 g艂贸wnych typ贸w: neurotyczno艣膰, ekstrawersj臋, otwarto艣膰 na do艣wiadczenie, ugodowo艣膰 i sumienno艣膰. Wed艂ug bada艅 najbardziej podatne na perswazj臋 s膮 osoby ugodowe. Nie oznacza to jednak, 偶e pozosta艂e typy osobowo艣ci s膮 odporne na manipulacj臋.

Ponadto wp艂yw pierwiastk贸w perswazji (technik) r贸偶ni si臋 w zale偶no艣ci od typu osobowo艣ci. Osoby ugodowe ch臋tniej zgadzaj膮 si臋 na pro艣by os贸b, kt贸re wzbudzaj膮 sympati臋, natomiast osoby sumienne ch臋tniej ulegaj膮 autorytetom.

Cho膰 okoliczno艣ci i charakter maj膮 najwi臋kszy wp艂yw na moc perswazji, warto r贸wnie偶 wspomnie膰 o jeszcze jednym elemencie. Moc perswazji maleje wraz ze wzrostem 艣wiadomo艣ci. Osoby, kt贸re zdaj膮 sobie spraw臋, 偶e wywiera si臋 na nie wp艂yw, stawiaj膮 op贸r. To naturalna reakcja umys艂u, kt贸ry w艂膮cza odr臋bno艣膰 i autonomi臋.

Jak broni膰 si臋 przed manipulacj膮

Jak ju偶 si臋 zapewne domy艣lasz, jednym ze sposob贸w jest czujno艣膰. Osoby 艣wiadome – jak ju偶 wiesz – s膮 mniej podatne na manipulacj臋. Jednak to nie chroni ich ca艂kowicie. 

Najskuteczniejsz膮 obron膮 jest radykalne odci臋cie si臋 od toksycznej osoby. Najlepsze, co mo偶esz zrobi膰, to po prostu zerwa膰 z ni膮 kontakt.

Czasami jest to jednak niemo偶liwe. W tej sytuacji b膮d藕 stanowczy i otwarcie poka偶, na co si臋 zgadzasz i co jest ca艂kowicie niedopuszczalne. Manipulator boi si臋 konfrontacji. Dlatego wywiera wp艂yw nieetycznymi technikami. Gdy 艣mia艂o mu si臋 sprzeciwisz, najprawdopodobniej wycofa si臋 i odpu艣ci.

Na koniec pami臋taj, 偶e wiele os贸b nadal u偶ywa okre艣le艅 „manipulacja” i „perswazja” zamiennie. To b艂膮d. Wierz臋, 偶e Ty ju偶 rozumiesz r贸偶nice mi臋dzy jednym a drugim poj臋ciem. Wiesz r贸wnie偶, kiedy warto si臋gn膮膰 po etyczn膮 perswazj臋 i jak rozpozna膰 oraz broni膰 si臋 przed nieetyczn膮 manipulacj膮.

Podaj dalej

Co powiesz na darmowego
e-booka?

Archimedes powiedzia艂 „Dajcie mi punkt oparcia, a porusz臋 Ziemi臋”. Filozof mia艂 na my艣li d藕wigni臋. Czyli mechanizm, kt贸ry pozwala zamieni膰 ma艂y wysi艂ek w ogromne efekty. 

W ebooku zebra艂em 10 pomys艂贸w na marketingowe d藕wignie.
Chcesz je pozna膰? Zapisz si臋.