Co to perswazja – sta艅 si臋 bardziej przekonuj膮cy - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 8 min
Poziom trudno艣ci:

Co to perswazja – sta艅 si臋 bardziej przekonuj膮cy

Podaj dalej

Co to perswazja? Perswazja – m贸wi膮c kr贸tko – to umiej臋tno艣膰 przekonywania do zmiany. Dzi臋ki perswazji wypowiadasz si臋 i piszesz w spos贸b przekonuj膮cy, co sprawia, 偶e ludzie cz臋艣ciej przyjmuj膮 Twoje stanowisko i ch臋tniej zgadzaj膮 si臋 z Twoim zdaniem. M贸wi膮c wprost: pomo偶e Ci postawi膰 na swoim. 

Co to perswazja – definicja i przyk艂ady

Perswazja sprawdza si臋 tam, gdzie zapadaj膮 decyzje. Dlatego z j臋zyka perswazji ch臋tnie korzystaj膮 politycy, m贸wcy motywacyjni, marketerzy i sprzedawcy. Jednak jest to umiej臋tno艣膰, kt贸rej ka偶dy mo偶e i powinien si臋 nauczy膰.

Perswazja, czy jak kto woli, umiej臋tno艣膰 wywierania wp艂ywu, pomo偶e Ci r贸wnie偶 przekona膰 ludzi do Twoich pomys艂贸w i idei. A te mog膮 by膰 wielkie, takie jak oszcz臋dno艣ci w firmie, kt贸re mog膮 nie spodoba膰 si臋 pracownikom, lub ma艂e, na przyk艂ad wypad na weekend za miasto zamiast leniuchowania w domu.

Co jest celem perswazji?

Perswazja odgrywa w komunikacji dwie role: zwraca uwag臋 i zmienia perspektywy. Pod wp艂ywem perswazyjnej wypowiedzi ludzie s艂uchaj膮 (i czytaj膮) uwa偶niej oraz 艂atwiej przyjmuj膮 perspektyw臋 m贸wcy.

Cele perswazji dziel膮 si臋 na trzy kategorie: zmiana zachowa艅, zmiana postaw oraz zmiana decyzji.

Zmiana zachowa艅

Ten cel najcz臋艣ciej jest wi膮zany z perswazj膮 oraz manipulacj膮. Zmiana zachowania jest najbardziej widocznym efektem wywierania wp艂ywu. Ka偶dy z nas stara si臋 w mniejszym lub wi臋kszym stopniu zmieni膰 czyje艣 zachowanie. 

Szef chce zmotywowa膰 pracownika do cz臋stszego udzia艂u w szkoleniach, Apple przekonuje nas do wymiany obecnego smartfona na nowego iPhone’a, a Ty zach臋casz przyjaciela do rzucenia palenia.

Zmiana postawy

W tym przypadku starasz si臋 przekona膰 ludzi do swoich racji, pomys艂贸w i idei. Do tego celu d膮偶膮 organizacje charytatywne, politycy oraz organizacje pozarz膮dowe.

Gdy t艂umaczysz sceptykowi wp艂yw samochod贸w na zmian臋 klimatu, pr贸bujesz zmieni膰 jego postaw臋 wobec problemu.

Zmiana decyzji

Zmiana decyzji bywa celem najtrudniejszym do osi膮gni臋cia. Zak艂ada ona, 偶e ludzie ju偶 dokonali pewnego wyboru, a raz podj臋t膮 decyzj臋 trudno jest zmieni膰. Je艣li wcze艣niej zdecydowa艂e艣, 偶e na wakacje pojedziesz w g贸ry, Twoja druga po艂贸wka b臋dzie musia艂a si臋 nie藕le nam臋czy膰, aby wyci膮gn膮膰 Ci臋 nad morze. 

Oczywi艣cie, wszystko zale偶y od „ci臋偶ko艣ci” zmiany. Projektant wn臋trz 艂atwiej przekona klienta do zmiany koloru 艣cian z bia艂ego na szary ni偶 do zmiany bia艂ych 艣cian na fioletow膮 tapet臋. Innymi s艂owy, jest 艂atwiej skorygowa膰 wcze艣niej obrany kurs o kilka stopni ni偶 ca艂kowicie go zmieni膰.

Rodzaje perswazji

Poniewa偶 perswazja zwi膮zana jest z komunikacj膮, kojarzy si臋 g艂贸wnie ze s艂owami oraz argumentami. Jednak na si艂臋 perswazji wp艂ywaj膮 r贸wnie偶 inne, pozornie niezwi膮zane z komunikacj膮 elementy. Dlatego wywieranie wp艂ywu zaczyna si臋 zanim m贸wca wypowie pierwsze s艂owo. Aby zrozumie膰, co nadaje wypowiedzi perswazyjn膮 moc, podzielmy perswazj臋 na dwie kategorie: mi臋kk膮 i tward膮.

Perswazja twarda


Perswazja twarda polega na wywieraniu wp艂ywu mi臋dzy innymi poprzez kompeten