pozostały min
Trzymam Cię za rękę. Jesteśmy tu: Strona główna Blog Artykuł
Czas czytania: 5 min
Poziom trudności:

Czy warto być na TikToku? A jeśli tak, to czy musisz tańczyć i śpiewać?

Podaj dalej

TikTok rośnie w siłę. Według danych stanowi trzecią siłę wśród mediów społecznościowych. Krótkie filmy, które po raz pierwszy pojawiły się właśnie na TikToku, są już na Facebooku, Instagramie, YouTubie i Pintreście. W związku z tym, czy warto budować społeczność na TikToku? A może to platforma dla dzieci i, o ile nie sprzedajesz lodów Ekipy, nie warto zaprzątać sobie głowy TikTokiem?


Podobało Ci się? Chcesz wiedzieć, kiedy pojawi się nowy odcinek? Subskrybuj!

Podaj dalej

Zanim porozmawiamy o tym, czy Ty i Twoja marka powinniście pojawić się na TikToku, porozmawiajmy trochę o statystykach samej platformy, bo wiele osób nadal wierzy w to, że TikTok jest miejscem głównie dla dzieci. No, ewentualnie dla młodszych nastolatków, którzy chętniej konsumują tzw. luźne treści.

Tak rzeczywiście było w roku 2019, bo jeżeli zajrzymy do badań przeprowadzonych przez agencję OpenMOBI, to przekonamy się, że wtedy większość (bo aż 53%) użytkowników TikToka miała nie więcej niż 13 lat. A tylko 12% użytkowników tej platformy miało wtedy więcej niż 18 lat. Ale uwaga. Już dwa lata później, w 2021 roku, statystyki zmieniły się diametralnie. Wtedy bowiem większość, a mianowicie 60% użytkowników TikToka, miała pomiędzy 18 a 34 lata. Osoby młodsze, w wieku 13-17, stanowiły tylko 34% użytkowników platformy.

Cykl Życia Nowości

Oczywiście TikTok to platforma młoda, która stale się rozwija, zatem i te statystyki w każdej chwili mogą ulec zmianie, ale uwaga ponownie! One zmienią się tylko na korzyść osób starszych. Skąd ta pewność? Otóż tak właśnie wygląda cyklu życia każdej nowości (a TikTok absolutnie taką nowością jest), w którym wyróżnia się kilka etapów, a w każdym z nich są inni użytkownicy.

I tak, na wczesnym etapie wzrostu każdej nowości, pojawiają się innowatorzy i wcześni adaptatorzy. To właśnie te osoby chętniej dają szansę wszelkim nowinkom i są one swoistym paliwem napędzającym rozwój innowacji. Jednak grupa ta stanowi mniejszość wobec osób z kolejnych etapów wzrostu nowości, kiedy to pojawiają się dwie duże grupy: wczesna i późna większość. Na początku podchodzą oni z pewnym dystansem do nowinek. I kiedy innowatorzy i wcześni adaptatorzy dadzą nowince szansę, dopiero wtedy biorą się za nie wczesna i późna większość.

Ten cykl życia to tzw. dyfuzja innowacji i możesz ją zaobserwować w przypadku każdej nowości na rynku. Na TikToku innowatorami i wczesnymi adaptatorami byli nastolatkowie, jednak obecnie stanowią oni mniejszość ustępującą miejsca wczesnej i późnej większości, czyli osobom pełnoletnim, których w kolejnych miesiącach i latach będzie coraz więcej. I to właśnie teraz, kiedy TikTok nie jest jeszcze zatłoczoną platformą, powinniśmy budować tu swoją społeczność.

TikTok jest pociągiem, który może zawieźć Twoją markę do stacji „Sukces”. Ale ten pociąg nie czeka na spóźnialskich, a miejsca w wagonach kończą się powoli. W związku z tym, ja również postanowiłem do niego wsiąść i dać TikTokowi szansę.

Łukasz Hodorowicz na TikToku

Przeprowadziłem krótki, około miesięczny eksperyment z filmami na TikToku. Zanim jednak zacząłem je nagrywać, przyjąłem sobie bardzo prosty miernik wyników, a mianowicie liczbę osób, które trafiają na mojego bloga właśnie z TikToka. Jeżeli uważnie śledzisz podcast Marketing z Głową, to doskonale wiesz, jak ważne jest właściwe mierzenie marketingowych wyników. Tak się składa, że niedawno pisałem właśnie na ten temat. Poczytaj, zapraszam TU.

Wracając do eksperymentu. Otóż po miesięcznych testach okazało się, że spośród wszystkich osób, które trafiają na mojego bloga z sieci społecznościowych, użytkownicy TikToka stanowią aż 40%.

Zatem tym samym TikTok znajduje się na drugim miejscu pod względem źródła ruchu z sieci społecznościowych na moim blogu. Na pierwszym jest Facebook, ale tylko dlatego, że w tym czasie przeprowadzałem kampanię reklamową. Jestem przekonany, że gdyby nie ta kampania, to TikTok znalazłby się na pierwszym miejscu.

W kolejnych tygodniach sprawdzę, jak łatwo przekierować użytkowników obserwujących z TikToka do innych platform społecznościowych; na Facebooka, na Instagrama albo do mojego newslettera, który stanowi główny kanał komunikacji z moją społecznością. Jednak już teraz z całą pewnością mogę powiedzieć że TikTok jest dobrym miejscem dla Ciebie i dla Twojej marki, z trzech, bardzo ważnych powodów:

  1. są tam Twoi klienci,
  2. TikTok nadal nie jest miejscem zatłoczonym,
  3. krótkie filmy, czyli TikToki, zagrasz bardzo szybko.

A skoro przy filmach jesteśmy, to porozmawiajmy chwilę o tym, co nagrywać i jak nagrywać, żeby mieć największe szanse na przebicie się.

O czym nagrywać film na TikToka?

Rzecz jasna o tym, co chcą oglądać użytkownicy TikToka. Zatem znów zajrzyjmy do badań i statystyk. Okazuje się, że aż 35% użytkowników TikToka najchętniej ogląda filmy, na których… autor tańczy i śpiewa. Wiem. To nie jest najlepsza wiadomość, szczególnie jeżeli tak jak ja, tańczysz i śpiewasz równie dobrze, jak nasz Prezydent posługuje się językiem angielskim.

Na szczęście dla wszystkich osób, które mnie obserwują, nie muszę śpiewać ani tańczyć, bo okazuje się, że drugim najchętniej konsumowanym tematem są tutoriale, czyli krótkie poradniki. I tu jest ogromna szansa dla Ciebie, ponieważ z całą pewnością jest coś, co możesz pokazać, czego możesz nauczyć użytkowników TikToka w kontekście Twojej marki. Ważne jednak, żeby to było coś nowego, ciekawego, zaskakującego i najlepiej szokującego. Bo jak doskonale wiesz, rzeczy nudne i te, które dobrze znamy, usypiają mózg i nie pomogą Ci się przebić.

@lukasz_hodorowicz

Zaklinacz ciał #2 #ciekawostka #marketing #psychologia #perswazja #negocjacje #porady #lukaszhodorowicz

♬ dźwięk oryginalny – Łukasz Hodorowicz

Dlatego jeżeli prowadzisz restaurację, nie ma sensu nagrywać makaronu, który gotuje się na wolnym ogniu. Zamiast tego podziel się ze swoją społecznością jakąś mało znaną ciekawostką na temat makaronu. Choćby tym, że w XVIII wieku makaron był towarem luksusowym, a maszynki do jego robienia kosztowały tyle, ile duża willa.

Możesz również śledzić trendy w Twojej branży i jako pierwszy dzielić się informacjami z Twoją społecznością. Jeżeli prowadzisz sklep z obuwiem sportowym, śledź życie sportowych celebrytów i jako pierwszy dziel się nowinkami z ich życia.

Jak widzisz, pomysłów jest naprawdę sporo, a ich nagrywanie nie zajmie Ci więcej, niż 5 minut.

Jak nagrywać filmy na TikToka?

W związku z tym, że mam swój system, który sprawdza się całkiem dobrze, opowiem Ci, jak ja to robię. Zacznijmy od tego, że jestem zwolennikiem pracy blokowej, czyli zamiast siadać i zastanawiać się nad pomysłem na film, by go potem nagrać, a następnie obrabiać, siadam i najpierw zbieram wszystkie pomysły na filmy, nagrywam kilka filmów i te kilka filmów obrabiam. To są te bloki, w których pracuję i dzięki temu wiem, że jestem najbardziej produktywny.

Raz w miesiącu urządzam sobie „burzę mózgu”, czyli zastanawiam się nad tematami, które mogą zainteresować moją społeczność i wypisuję wszystkie, które przyjdą mi do głowy. Na tę czynność poświęcam nie więcej niż godzinę w każdym miesiącu. Oczywiście czasami mogą pojawić się tematy spoza listy, na przykład TikTok o jakichś aktualnych wydarzeniach, ale na szczęście moja lista tematów nie jest zapisana w kamieniu i w każdej chwili mogę je zmienić.

Następnie, gdy mam już listę, raz w tygodniu poświęcam pół godziny na to, żeby wybrać 7 tematów z listy i nagrać za jednym podejściem wszystkie 7 filmów. Innego dnia poświęcam kolejne 30 minut na to, żeby filmy obrobić. Wycinam to, co mi nie pasuje, podkładam dźwięk, podkładam napisy i w ten sposób mam 7 gotowych filmów na najbliższy tydzień.

Zwróć uwagę, że nagrywanie filmów i ich obrabianie zajmuje mi nie więcej niż godzinę w tygodniu, zatem przygotowanie jednego filmu na TikToka to nie więcej niż 5 minut.

Jak widzisz, obecność na TikToku to same zalety. A nagranie krótkiego filmu naprawdę zajmuje niewiele czasu. Tym bardziej, że raz nagrany film, możesz wykorzystać na innych platformach społecznościowych. Rolki, shorty, krótkie filmy podbijają teraz Internet.

Zatem do dzieła!

Zapamiętaj

A teraz czas na trzy najważniejsze rzeczy, które warto wynotować:
– Po pierwsze, pamiętaj, że TikTok to nie jest platforma dla dzieci, a 60% jego użytkowników jest pełnoletnia.
– Po drugie, pamiętaj o tym, że TikTok nadal jest platformą młodą, cały czas się rozwija i to jest właśnie TEN MOMENT, który trzeba wykorzystać, by pojawić się na TikToku.
– I po trzecie, pamiętaj że TikTok to nie tylko wygłupy śmiech i tańce. To również treści merytoryczne, które chętniej oglądają właśnie osoby starsze.

 


Pozostałe

Jak sprawdzić, czy Twój marketing działa?

Bądźmy w kontakcie

FB: https://l.lukaszhodorowicz.pl/facebook
IG: https://l.lukaszhodorowicz.pl/instagram
YT: https://l.lukaszhodorowicz.pl/youtube
LI: https://l.lukaszhodorowicz.pl/linkedin

Co powiesz na darmowego
e-booka?

Archimedes powiedział „Dajcie mi punkt oparcia, a poruszę Ziemię”. Filozof miał na myśli dźwignię. Czyli mechanizm, który pozwala zamienić mały wysiłek w ogromne efekty. 

W ebooku zebrałem 10 pomysłów na marketingowe dźwignie.
Chcesz je poznać? Zapisz się.