Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki? - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 7 min
Poziom trudno艣ci:

Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki?

Podaj dalej

Streszczenie: czy nagrywanie rolek, tiktok贸w oraz szort贸w si臋 op艂aca? Znikn膮艂em na dwa miesi膮ce z medi贸w spo艂eczno艣ciowych, 偶eby to sprawdzi膰.

Rolki a content marketing

Jedn膮 z zalet content marketingu jest kumulacja tre艣ci. Artyku艂y na blogu, odcinki podcastu, filmy na YouTubie nigdy nie umieraj膮. Od momentu publikacji bez przerwy dla Ciebie pracuj膮. Teksty pn膮 si臋 na li艣cie wynik贸w Google鈥檃. Filmy na YouTubie zdobywaj膮 kolejne wy艣wietlenia. A wraz z kolejnymi odcinkami podcastu przybywa Ci subskrybent贸w i odtworze艅.

Jednym s艂owem 鈥 content marketing jest jak kula 艣nie偶na. Toczy si臋 i ro艣nie, a偶 w pewnym momencie nie mo偶na jej zatrzyma膰. Problem polega na tym, 偶e marketing oparty na tre艣ciach to inwestycja z d艂ugim terminem zwrotu. Na wyniki trzeba czeka膰 miesi膮cami, a czasem d艂u偶ej.

Inaczej jest w przypadku rolek, tiktok贸w i szort贸w. Kr贸tkie i dynamiczne filmy mog膮 natychmiast dotrze膰 do milion贸w os贸b. Ekspresowa nagroda w postaci wy艣wietle艅, polubie艅 i udost臋pnie艅 sprawia, 偶e filmy te s膮 kusz膮c膮 alternatyw膮 dla content marketingu. Czy jednak rzeczywi艣cie?

Problem z rolkami i tiktokami

Czy razem z wy艣wietlaniami id膮 w parze statystyki, kt贸re realnie wp艂ywaj膮 na rozw贸j firmy? Na przyk艂ad wej艣cia na stron臋, zam贸wienia newslettera, zapytania o wsp贸艂prac臋, zakupy.

Poza tym czy moc kr贸tkich film贸w, podobnie jak w przypadku content marketingu, kumuluje si臋? Czy raczej umieraj膮 one kilka dni po publikacji i jeste艣my skazani na to, by praktycznie bez ko艅ca tworzy膰 nowe?

Te my艣li ostatnio nie dawa艂y mi spokoju. Chcia艂em przekona膰 si臋 na w艂asnej sk贸rze, jak to jest z tymi kr贸tkimi filmami. Czy rzeczywi艣cie jest o co robi膰 tyle ha艂asu? Dlatego na dwa miesi膮ce znikn膮艂em z medi贸w spo艂eczno艣ciowych i przesta艂em publikowa膰 rolki. Kilka dni temu wr贸ci艂em. Sprawdzi艂em, co dzia艂o si臋 pod moj膮 nieobecno艣膰 i jak wp艂yn臋艂o to na moje wyniki. Rezultaty s膮 co najmniej zaskakuj膮ce.

Zacznijmy jednak od pocz膮tku.

Eksperyment

M贸j eksperyment trwa艂 od pocz膮tku kwietnia do ko艅ca maja 2023 r. Obejmowa艂 Instagrama i TikToka. Na obu platformach do kwietnia publikowa艂em z wi臋ksz膮 lub mniejsz膮 regularno艣ci膮.

Szorty umieszcza艂em r贸wnie偶 na YouTubie. Jednak ten serwis wy艂膮czy艂em z eksperymentu, poniewa偶 co tydzie艅 publikuj臋 w nim nowy odcinek podcastu.

Zasi臋gi na Instagramie i TikToku

Do kwietnia na Instagramie i TikToku zebra艂em sporo rolek. Cz臋艣膰 sta艂a si臋 viralami. Na przyk艂ad rolka o symbolizmie fonetycznym dotar艂a do blisko 140 tys. os贸b, a rolka o zachowaniach konsument贸w 鈥 do 120 tys. Na TikToku kilka film贸w przekroczy艂o granic臋 miliona wy艣wietle艅.

Obserwuj膮cy

Pod wp艂ywem viralowych rolek moje konto na Instagramie w kilka dni uros艂o o 25%. Na TikToku ka偶dego dnia przybywa艂o ok. 200 obserwuj膮cych. Pod filmami co kilka sekund pojawia艂y si臋 nowe polubienia, reakcje i komentarze. W jednej i drugiej aplikacji musia艂em wy艂膮czy膰 powiadomienia, bo zasypywa艂y mnie w dzie艅 i w nocy. Oba profile by艂y jak jasno 艣wiec膮ce lampy zasilane kr贸tkimi filmami.

To by艂 najlepszy moment, 偶eby sprawdzi膰, czy przestan膮 艣wieci膰, gdy odetn臋 im dop艂yw energii.

Moja hipoteza brzmia艂a: tak. Kiedy przestan臋 publikowa膰 rolki i tiktoki, zasi臋gi spadn膮 do zera, ludzie przestan膮 odwiedza膰 m贸j profil, licznik obserwuj膮cych zatrzyma si臋, ruch na blogu z TikToka i Instagrama umrze.

Jednak je艣li si臋 myl臋, to oba profile dalej b臋d膮 偶y艂y. A to b臋dzie oznacza艂o, 偶e wcze艣niej opublikowane filmy bez przerwy dostarczaj膮 im energii.

Wska藕niki pomiaru

呕eby to sprawdzi膰, najpierw przyj膮艂em konkretne wska藕niki pomiaru. Podzieli艂em je na dwie grupy pod wzgl臋dem zaanga偶owania odbiorc贸w: pasywne i aktywne.

Wska藕nikami pasywnymi mierzy艂em biern膮 konsumpcj臋. Wymaga艂y one od odbiorcy niewielkiego zaanga偶owania. Je艣li kto艣 po prostu obejrza艂 rolk臋, to stawa艂 si臋 jej biernym widzem.

Wska藕niki pasywne to:

  • zasi臋g film贸w,
  • wy艣wietlenia film贸w.

Wska藕nikami aktywnymi mierzy艂em dzia艂ania, kt贸re wymaga艂y od odbiorc贸w wi臋kszego zaanga偶owania. Na przyk艂ad wej艣cie na stron臋 pod wp艂ywem obejrzanego filmu.

Wska藕niki aktywne to:

  • wy艣wietlenia profilu,
  • polubienia profilu,
  • wej艣cia na m贸j blog,
  • subskrypcje newslettera
Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki?

Dodatkowo wytypowa艂em wska藕niki po艣rednie, kt贸re mierzy艂em tylko w przypadku TikToka:

  • polubienia filmu,
  • komentarze,
  • udost臋pnienia.