Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki? - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 7 min
Poziom trudno艣ci:

Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki?

Podaj dalej

Streszczenie: czy nagrywanie rolek, tiktok贸w oraz szort贸w si臋 op艂aca? Znikn膮艂em na dwa miesi膮ce z medi贸w spo艂eczno艣ciowych, 偶eby to sprawdzi膰.

Rolki a content marketing

Jedn膮 z zalet content marketingu jest kumulacja tre艣ci. Artyku艂y na blogu, odcinki podcastu, filmy na YouTubie nigdy nie umieraj膮. Od momentu publikacji bez przerwy dla Ciebie pracuj膮. Teksty pn膮 si臋 na li艣cie wynik贸w Google鈥檃. Filmy na YouTubie zdobywaj膮 kolejne wy艣wietlenia. A wraz z kolejnymi odcinkami podcastu przybywa Ci subskrybent贸w i odtworze艅.

Jednym s艂owem 鈥 content marketing jest jak kula 艣nie偶na. Toczy si臋 i ro艣nie, a偶 w pewnym momencie nie mo偶na jej zatrzyma膰. Problem polega na tym, 偶e marketing oparty na tre艣ciach to inwestycja z d艂ugim terminem zwrotu. Na wyniki trzeba czeka膰 miesi膮cami, a czasem d艂u偶ej.

Inaczej jest w przypadku rolek, tiktok贸w i szort贸w. Kr贸tkie i dynamiczne filmy mog膮 natychmiast dotrze膰 do milion贸w os贸b. Ekspresowa nagroda w postaci wy艣wietle艅, polubie艅 i udost臋pnie艅 sprawia, 偶e filmy te s膮 kusz膮c膮 alternatyw膮 dla content marketingu. Czy jednak rzeczywi艣cie?

Problem z rolkami i tiktokami

Czy razem z wy艣wietlaniami id膮 w parze statystyki, kt贸re realnie wp艂ywaj膮 na rozw贸j firmy? Na przyk艂ad wej艣cia na stron臋, zam贸wienia newslettera, zapytania o wsp贸艂prac臋, zakupy.

Poza tym czy moc kr贸tkich film贸w, podobnie jak w przypadku content marketingu, kumuluje si臋? Czy raczej umieraj膮 one kilka dni po publikacji i jeste艣my skazani na to, by praktycznie bez ko艅ca tworzy膰 nowe?

Te my艣li ostatnio nie dawa艂y mi spokoju. Chcia艂em przekona膰 si臋 na w艂asnej sk贸rze, jak to jest z tymi kr贸tkimi filmami. Czy rzeczywi艣cie jest o co robi膰 tyle ha艂asu? Dlatego na dwa miesi膮ce znikn膮艂em z medi贸w spo艂eczno艣ciowych i przesta艂em publikowa膰 rolki. Kilka dni temu wr贸ci艂em. Sprawdzi艂em, co dzia艂o si臋 pod moj膮 nieobecno艣膰 i jak wp艂yn臋艂o to na moje wyniki. Rezultaty s膮 co najmniej zaskakuj膮ce.

Zacznijmy jednak od pocz膮tku.

Eksperyment

M贸j eksperyment trwa艂 od pocz膮tku kwietnia do ko艅ca maja 2023 r. Obejmowa艂 Instagrama i TikToka. Na obu platformach do kwietnia publikowa艂em z wi臋ksz膮 lub mniejsz膮 regularno艣ci膮.

Szorty umieszcza艂em r贸wnie偶 na YouTubie. Jednak ten serwis wy艂膮czy艂em z eksperymentu, poniewa偶 co tydzie艅 publikuj臋 w nim nowy odcinek podcastu.

Zasi臋gi na Instagramie i TikToku

Do kwietnia na Instagramie i TikToku zebra艂em sporo rolek. Cz臋艣膰 sta艂a si臋 viralami. Na przyk艂ad rolka o symbolizmie fonetycznym dotar艂a do blisko 140 tys. os贸b, a rolka o zachowaniach konsument贸w 鈥 do 120 tys. Na TikToku kilka film贸w przekroczy艂o granic臋 miliona wy艣wietle艅.

Obserwuj膮cy

Pod wp艂ywem viralowych rolek moje konto na Instagramie w kilka dni uros艂o o 25%. Na TikToku ka偶dego dnia przybywa艂o ok. 200 obserwuj膮cych. Pod filmami co kilka sekund pojawia艂y si臋 nowe polubienia, reakcje i komentarze. W jednej i drugiej aplikacji musia艂em wy艂膮czy膰 powiadomienia, bo zasypywa艂y mnie w dzie艅 i w nocy. Oba profile by艂y jak jasno 艣wiec膮ce lampy zasilane kr贸tkimi filmami.

To by艂 najlepszy moment, 偶eby sprawdzi膰, czy przestan膮 艣wieci膰, gdy odetn臋 im dop艂yw energii.

Moja hipoteza brzmia艂a: tak. Kiedy przestan臋 publikowa膰 rolki i tiktoki, zasi臋gi spadn膮 do zera, ludzie przestan膮 odwiedza膰 m贸j profil, licznik obserwuj膮cych zatrzyma si臋, ruch na blogu z TikToka i Instagrama umrze.

Jednak je艣li si臋 myl臋, to oba profile dalej b臋d膮 偶y艂y. A to b臋dzie oznacza艂o, 偶e wcze艣niej opublikowane filmy bez przerwy dostarczaj膮 im energii.

Wska藕niki pomiaru

呕eby to sprawdzi膰, najpierw przyj膮艂em konkretne wska藕niki pomiaru. Podzieli艂em je na dwie grupy pod wzgl臋dem zaanga偶owania odbiorc贸w: pasywne i aktywne.

Wska藕nikami pasywnymi mierzy艂em biern膮 konsumpcj臋. Wymaga艂y one od odbiorcy niewielkiego zaanga偶owania. Je艣li kto艣 po prostu obejrza艂 rolk臋, to stawa艂 si臋 jej biernym widzem.

Wska藕niki pasywne to:

  • zasi臋g film贸w,
  • wy艣wietlenia film贸w.

Wska藕nikami aktywnymi mierzy艂em dzia艂ania, kt贸re wymaga艂y od odbiorc贸w wi臋kszego zaanga偶owania. Na przyk艂ad wej艣cie na stron臋 pod wp艂ywem obejrzanego filmu.

Wska藕niki aktywne to:

  • wy艣wietlenia profilu,
  • polubienia profilu,
  • wej艣cia na m贸j blog,
  • subskrypcje newslettera
Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki?

Dodatkowo wytypowa艂em wska藕niki po艣rednie, kt贸re mierzy艂em tylko w przypadku TikToka:

  • polubienia filmu,
  • komentarze,
  • udost臋pnienia.

Zaanga偶owanie na TikToku

Wska藕niki po艣rednie nie wp艂ywa艂y na wyniki eksperymentu. Pomog艂y jednak sformu艂owa膰 pewne wnioski.

Te wska藕niki zdaj膮 si臋 wymaga膰 od odbiorcy zaanga偶owania. Ale w rzeczywisto艣ci u偶ytkownicy TikToka i Instagrama zostawiaj膮 polubienie pod filmem lub udost臋pniaj膮 go jednym ruchem kciuka. Obie platformy sprawi艂y, 偶e te czynno艣ci wymagaj膮 praktycznie zerowego zaanga偶owania.

Z kolei zaanga偶owanie w komentarzach trudno zmierzy膰. To b艂膮d stawia膰 na r贸wni komentarz o tre艣ci 鈥瀞uper鈥 i taki, w kt贸rym pojawia si臋 konstruktywna opinia. Poza tym musia艂bym czyta膰 wszystkie, a to by艂o niemo偶liwe. Dlatego postanowi艂em potraktowa膰 liczb臋 komentarzy jako wska藕nik po艣redni.

Kolejno艣膰 wska藕nik贸w jest nieprzypadkowa.

Lejek marketingowy

Najwa偶niejsza dla mnie jest liczba zam贸wie艅 mojego newslettera. Nast臋pnie odwiedziny na blogu, polubienia profilu, wej艣cia na profil, odtworzenia filmu, a na ko艅cu zasi臋g filmu. Zatem wska藕niki doskonale oddaj膮 klasyczny lejek marketingowy.

Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki?

Statystyki rolek i tiktok贸w

Gdy ustali艂em wska藕niki, pozosta艂o jedynie por贸wna膰 dane z obu okres贸w: od 1 lutego do 31 marca oraz od 1 kwietnia do 31 maja 2023 r.

Jak wygl膮da艂y liczby przed rozpocz臋ciem eksperymentu?

Zacznijmy od Instagrama:

Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki?

Zasi臋gi film贸w wygl膮da艂y interesuj膮co. Szczeg贸lnie 偶e najwi臋cej wy艣wietle艅 przypada艂o na ostatnie dni marca. To w艂a艣nie wtedy cz臋艣膰 film贸w 鈥瀋hwyta艂a鈥 i nabiera艂a tempa 鈥 co, swoj膮 drog膮, jeszcze bardziej utwierdzi艂o mnie w przekonaniu, 偶e to dobry moment na eksperyment. Bo je艣li filmy stan膮 si臋 viralami, to ciekawe, jak d艂ugo b臋d膮 kr膮偶y艂y w mediach spo艂eczno艣ciowych, zanim ca艂kowicie si臋 wypal膮.

Nie wybiegajmy jednak w przysz艂o艣膰. Zerknijmy na cyferki dotycz膮ce TikToka za ten sam okres.

Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki?

R贸偶nica mi臋dzy Instagramem a TikTokiem

Wyra藕nie wida膰 r贸偶nice mi臋dzy statystykami obu platform. Na Instagramie zasi臋g film贸w by艂 trzykrotnie wi臋kszy ni偶 na TikToku. Poza tym na TikToku zdoby艂em zalewie jednego subskrybenta newslettera. Jednak obie platformy nale偶y rozpatrywa膰 oddzielnie.

Statystyki na TikToku w lutym i w marcu by艂y przeci臋tne. Takie wyniki osi膮ga艂em w ka偶dym zwyczajnym miesi膮cu, kiedy 偶aden film nie zosta艂 viralem.Co innego na Instagramie. Tu przynajmniej trzy filmy, kt贸re na TikToku osi膮ga艂y zwyczajne zasi臋gi, sta艂y si臋 viralami.

Poza tym zwr贸膰 uwag臋, 偶e stosunek wy艣wietle艅 profilu do nowych obserwuj膮cych na obu platformach jest inny. Na Instagramie m贸j profil odwiedzi艂o prawie 1500 os贸b. Z tego 742 osoby zaobserwowa艂y konto. Konwersja w tym wypadku wynios艂a 49%.

Z kolei na TikToku profil odwiedzi艂o zaledwie 1300 os贸b. Ale przyby艂o mi a偶 9328 nowych obserwuj膮cych. Konwersja w tym wypadku wynios艂a 717%.

R贸偶nica wynika ze specyfikacji obu platform. Wsp贸艂czynnik zaanga偶owania na TikToku wynosi 4,25%. Na Instagramie zaanga偶owanie jest ni偶sze o ponad po艂ow臋. Wynosi tylko 1,95%. Dlatego nie por贸wnuj wynik贸w Instagrama do wynik贸w TikToka.

Por贸wnanie

No dobrze, a teraz to, na co czekasz najbardziej. Jak wygl膮da艂y statystyki na obu platformach, gdy odci膮艂em dop艂yw energii 鈥 czyli gdy przesta艂em publikowa膰 rolki?

Zacznijmy od Instagrama.

Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki?

Od razu wida膰, 偶e statystyki spad艂y. Zam贸wienia newslettera o 100%, wej艣cia na stron臋 o 98%, polubienia profilu o 80%, wy艣wietlenia profilu o 78%, a zasi臋g i wy艣wietlenia film贸w o 97%.

A jak wygl膮da艂y statystyki na TikToku w tym samym okresie?

Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki?

Czy publikowanie rolek si臋 op艂aca? Wnioski

Spadki zasi臋g贸w

I tym razem prawie wszystkie statystyki spad艂y. Wy艣wietlenia profilu o 33%, wy艣wietlenia film贸w o 90%, polubienia o 95%, komentarze o 88%, a udost臋pnienia o 89%. Co ciekawe, obserwuj膮cych mam jeszcze mniej ni偶 w kwietniu. Straci艂em 577 followers贸w. Jedynie wej艣膰 na stron臋 jest wi臋cej o 20%, ale szampana, z oczywistych powod贸w, nie otwieram.

Tyle, je艣li chodzi o twarde dane. Gdyby TikTok i Instagram by艂y g艂贸wnym 藕r贸d艂em ruchu na moim blogu i najwa偶niejszym kana艂em komunikacji z moj膮 spo艂eczno艣ci膮, to pope艂ni艂bym marketingowe samob贸jstwo. Jednym s艂owem 鈥 dane wygl膮daj膮 co najmniej katastrofalnie. Jednak czy rzeczywi艣cie tak jest? Sp贸jrzmy na to wszystko z innej perspektywy.

Ruch na stronie internetowej

Przez ostatnie dwa miesi膮ce mia艂em sporo dodatkowego czasu. Sieciom spo艂eczno艣ciowym nie po艣wi臋ca艂em uwagi. Zamiast tego skupi艂em si臋 na moim blogu i jego pozycji w Google鈥檜. To w艂a艣nie z wyszukiwarki trafia do mnie najwi臋cej os贸b i najwi臋cej subskrybent贸w newslettera.

W tym czasie napisa艂em 5 d艂ugich artyku艂贸w i opublikowa艂em 15 kr贸tszych tekst贸w. Poza tym pracowa艂em nad pozycjonowaniem strony. W rezultacie ruch na stronie jest wi臋kszy, a m贸j newsletter ro艣nie szybciej.

Czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki?

Jak d艂ugo 偶yje viral?

Jednocze艣nie na Instagramie dotar艂em do prawie 20 tys. os贸b i przyby艂o mi 145 nowych obserwuj膮cych. Z kolei na TikToku dotar艂em do 23 tys. os贸b. To dobry wynik, bior膮c pod uwag臋, 偶e nic mnie to nie kosztowa艂o.

Poza tym jasne sta艂o si臋, 偶e tiktoki i rolki 偶yj膮 d艂u偶ej ni偶 kilka dni po publikacji. Od dw贸ch miesi臋cy nic nie publikuj臋, a nadal musz臋 mie膰 wyciszone powiadomienia. Telefon co kilka minut daje zna膰, 偶e kto艣 polubi艂 lub udost臋pni艂 m贸j film.

Czy w takim razie nagrywanie i publikowanie rolek, tiktok贸w oraz szort贸w si臋 op艂aca? Kr贸tka odpowied藕 brzmi: tak. D艂uga 鈥 to zale偶y.

Czy publikowanie rolek ma sens?

Publikowanie kr贸tkich film贸w ma sens, je艣li wiesz, co robisz.

Po pierwsze tego typu tre艣ci musz膮 by膰 elementem szerszej strategii. Publikowanie dla zasi臋g贸w sprawdza si臋 tylko w przypadku influencer贸w.

Po drugie nale偶y skrupulatnie mierzy膰 rezultaty. I tym razem zasi臋gi i odtworzenia s膮 kiepskimi wyznacznikami sukcesu. Ostatecznie wszystkie drogi powinny prowadzi膰 na Twoj膮 stron臋 internetow膮 lub do Twojego sklepu. Czy kr贸tkie filmy w tym pomagaj膮?

Po trzecie stw贸rz plan B. Instagram i TikTok to czyje艣 podw贸rko. W kt贸rym艣 momencie w艂a艣ciciel mo偶e przyj艣膰 i zabra膰 Ci zabawki. Je艣li opierasz sw贸j marketing na kr贸tkich filmach, to co zrobisz, gdy kt贸ra艣 z platform zablokuje Ci konto? Poza tym pami臋taj, 偶e w mediach spo艂eczno艣ciowych jeste艣 zdany na 艂ask臋 algorytm贸w.

Mam nadziej臋, 偶e ten artyku艂 pomo偶e Ci podj膮膰 decyzj臋 na temat tego, czy warto publikowa膰 rolki i tiktoki. Powodzenia.

Podaj dalej

Co powiesz na darmowego
e-booka?

Archimedes powiedzia艂 „Dajcie mi punkt oparcia, a porusz臋 Ziemi臋”. Filozof mia艂 na my艣li d藕wigni臋. Czyli mechanizm, kt贸ry pozwala zamieni膰 ma艂y wysi艂ek w ogromne efekty. 

W ebooku zebra艂em 10 pomys艂贸w na marketingowe d藕wignie.
Chcesz je pozna膰? Zapisz si臋.