Co to jest grywalizacja [przyk艂ady i pomys艂y] - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 7 min
Poziom trudno艣ci:

Co to jest grywalizacja [przyk艂ady i pomys艂y]

Podaj dalej

Czym jest grywalizacja

Grywalizacja polega na w艂膮czeniu element贸w gry do czynno艣ci, kt贸re z gr膮 maj膮 niewiele wsp贸lnego. Jednym z tych element贸w jest – jak wskazuje sama nazwa – rywalizacja. Dzi臋ki temu nawet nudne czynno艣ci, takie jak odkurzanie mieszkania, staj膮 si臋 ekscytuj膮c膮 rozgrywk膮, w kt贸rej rywalizujesz z innym „graczem” lub samym sob膮.

Dlaczego grywalizacja dzia艂a

Gry s膮 uzale偶niaj膮ce. Wiemy to od dawna. Nic dziwnego, 偶e wed艂ug analityk贸w Newzoo rynek gier komputerowych na 艣wiecie w 2021 by艂 wart 192,7 miliarda dolar贸w, czyli o 7,6% wi臋cej ni偶 rok wcze艣niej. Ten dynamiczny wzrost to nie przypadek.

Gry komputerowe s膮 projektowane tak, aby艣my w nie grali. Cz臋sto i d艂ugo. Przeci臋tny gracz sp臋dza tygodniowo 8,5 godziny w wirtualnym 艣wiecie. Najbardziej anga偶uj膮ce gry, takie jak World of Warcraft, potrafi膮 wci膮gn膮膰 graczy nawet na 30 godzin w tygodniu. Kumuluj膮c czas sp臋dzony przez wszystkich graczy w 艣wiecie World of Warcraft, wychodzi 5,7 miliona lat. Rekord nale偶y jednak do gry Fortnite. Gracze razem sp臋dzili w jej 艣wiecie 10 milion贸w lat.

To w艂a艣nie 艣wiat przedstawiony w grze uzale偶nia od rozgrywki. I nie mam tu na my艣li kolorowych postaci, dom贸w czy statk贸w kosmicznych. Chodzi o elementy, kt贸re sprawiaj膮, 偶e zabawa staje si臋 rywalizacj膮, w kt贸rej szala zwyci臋stwa bez przerwy si臋 waha. Przyjrzyjmy si臋 im bli偶ej.

Elementy Grywalizacji

Cel gry

Ka偶da gra musi mie膰 cel. Czasem jest nim obrona galaktyki, czasem uko艅czenie wy艣cigu, innym razem ratunek ksi臋偶niczki. Je艣li pozbawisz gr臋 celu, ludzie przestan膮 si臋 anga偶owa膰.

W 2013 roku jeden z brytyjskich szpitali poprosi艂 2500 ochotnik贸w o pomoc. Zadanie polega艂o na oznaczaniu podejrzanych obiekt贸w na zdj臋ciach medycznych. Co艣 w stylu „znajd藕 i wska偶 r贸偶nice”. Za ka偶de opisane zdj臋cie uczestnicy otrzymywali kilka funt贸w. Im wi臋cej zdj臋膰 „przemielili”, tym wy偶sze wynagrodzenie otrzymywali. 

Po艂owa ochotnik贸w nie zna艂a celu zadania, pozostali s膮dzili, 偶e pomagaj膮 wykry膰 kom贸rki rakowe u pacjent贸w szpitala. Ci pierwsi opisali wi臋cej zdj臋膰, ale zrobili to niedbale. Drudzy opisali mniej zdj臋膰, ale zrobili to dok艂adniej. Jednym s艂owem, cz艂onkowie drugiej grupy bardziej zaanga偶owali si臋 w zadanie, poniewa偶 znali jego cel.

Dlatego ka偶da rozgrywka musi posiada膰 przynajmniej prosty scenariusz, w kt贸rym centralnym punktem jest cel.

Rywalizacja

Na pocz膮tku artyku艂u wspomnia艂em o dw贸ch grach. Co je 艂膮czy? W obu gracze rywalizuj膮 mi臋dzy sob膮. W grze Fortnite rywalizuje nawet do 100 graczy, a w World of Warcraft ka偶dego dnia loguje si臋 ponad milion graczy! Zawodnicy (nie b贸jmy si臋 tego okre艣lenia) 艣cieraj膮 si臋 na wielu p艂aszczyznach. Licz膮 si臋 zdobyte punkty, zebrane bronie, czas uko艅czenia misji itd. Je艣li cel gry jest met膮, to rywalizacja jest paliwem, kt贸re nap臋dza wy艣cig.

Rywalizacja nie musi jednak rozgrywa膰 si臋 tylko mi臋dzy graczami. „艢ciga膰 si臋” mo偶na r贸wnie偶 z samym sob膮. Zanim graczy z ca艂ego 艣wiata po艂膮czy艂 internet, ludzie starali si臋 pobi膰 w艂asne rekordy. Celem gry by艂o nie tylko samo zwyci臋stwo, ale r贸wnie偶 pokonanie samego siebie.

Jednak, aby rywalizacja mia