Efekt halo i efekt aureoli. Czym jest i jak działa - Łukasz Hodorowicz
pozostały min
Trzymam Ci─Ö za r─Ök─Ö. Jeste┼Ťmy tu: Strona g┼é├│wna Blog Artyku┼é
Czas czytania: 7 min
Poziom trudno┼Ťci:

Efekt halo i efekt aureoli. Czym jest i jak działa

Podaj dalej

Podsumowanie: Chcesz zrozumie─ç, jak Twoje decyzje zakupowe s─ů kszta┼étowane przez efekt halo? Odkryj, jak Apple wykorzystuje ten psychologiczny fenomen do zwi─Ökszenia sprzeda┼╝y. Poznaj dwie marketingowe strategie oparte o efekt halo.

W 2002 roku Apple sprzeda┼éo 746 tysi─Öcy komputer├│w stacjonarnych Mac. W 2008 roku gigant z Cupertino sprzeda┼é ich a┼╝ 2,5  miliona. To wzrost sprzeda┼╝y o 230% w ci─ůgu zaledwie sze┼Ťciu lat!  Co wi─Öcej, w tym samym okresie, sprzeda┼╝ laptop├│w MacBook r├│wnie┼╝ znacz─ůco wzros┼éa.

Czy za sukcesem urz─ůdze┼ä Appla sta┼é g┼é├│wnie marketing? Bez w─ůtpienia mia┼é on sw├│j udzia┼é, ale kluczow─ů rol─Ö odegra┼éa tutaj psychologia, a konkretnie efekt halo, nazywany r├│wnie┼╝ efektem aureoli.

Czym jest efekt halo

Efekt halo to jeden z wielu skr├│t├│w my┼Ťlowych, kt├│re wykorzystujemy ka┼╝dego dnia. U┼éatwiaj─ů one podejmowanie decyzji, nawet gdy dysponujemy ograniczon─ů ilo┼Ťci─ů informacji. Tak─ů sytuacj─ů jest wyb├│r restauracji w obcym mie┼Ťcie. 

Rozwa┼╝aj─ůc to obiektywnie, aby mie─ç ca┼ékowit─ů pewno┼Ť─ç swojego wyboru, musia┼éby┼Ť odwiedzi─ç wszystkie restauracje, spr├│bowa─ç ich potraw i je por├│wna─ç. Naturalnie, znaczenia mia┼éoby r├│wnie┼╝ wn─Ötrze, wystr├│j, klimat oraz masa innych cech. Dopiero po ich analizie, zebra┼éby┼Ť wystarczaj─ůco informacji, aby ┼Ťwiadomie wybra─ç miejsce kolejnego obiadu. 

Przypuszczam jednak, ┼╝e nie analizujesz restauracji za pomoc─ů arkusza kalkulacyjnego. Zamiast tego przegl─ůdasz recenzje w Google, zdj─Öcia na Instagramie, lub wybierasz restauracj─Ö na podstawie swojego pierwszego wra┼╝enia.

Tak czy inaczej, decyzj─Ö podejmujesz w sytuacji, gdy nie masz pe┼énej ilo┼Ťci informacji i opierasz j─ů na jednym aspekcie oferty. I cho─ç nawet o tym nie wiesz, w┼éa┼Ťnie pos┼éu┼╝y┼ée┼Ť si─Ö efektem halo.  To on sprawia, ┼╝e oceniamy innych ludzi, przedmioty czy firmy na podstawie jednej dominuj─ůcej cechy. 

Na pewno spotka┼ée┼Ť si─Ö z opini─ů, ┼╝e atrakcyjni ludzie maj─ů w ┼╝yciu ┼éatwiej. I jest w tym du┼╝o prawdy. Dzieje si─Ö tak, poniewa┼╝ efekt aureoli sprawia, ┼╝e atrakcyjni m─Ö┼╝czy┼║ni i kobiety wydaj─ů si─Ö inteligentniejsi i kompetentniejsi. Dzieje si─Ö tak, poniewa┼╝ uroda odgrywa w tym wypadku rol─Ö aureoli i rozlewa sw├│j blask na pozosta┼ée cechy.

Jak działa efekt halo

Efekt aureoli odpowiada za nasze pierwsze wra┼╝enie. M├│zg nieustannie ocenia ┼Ťwiat oraz ludzi. Na podstawie tych ocen, formu┼éuje wnioski. Efekt aureoli pomaga mu w tym, szczeg├│lnie gdy dysponujemy ograniczon─ů ilo┼Ťci─ů informacji. W├│wczas umys┼é skupia si─Ö na jednym, najbardziej wyrazistym atrybucie. W przypadku ludzi, dominuj─ůc─ů cech─ů jest wygl─ůd. Na jego podstawie umys┼é b┼éyskawicznie formu┼éuje wnioski na temat pozosta┼éych cech charakteru.

Efekt aureoli wp┼éywa te┼╝ na nasze pierwsze wra┼╝enie na temat przedmiot├│w. Przyk┼éadowo, je┼Ťli umie┼Ťci┼ébym obok siebie dwa identyczne sportowe samochody, ale w r├│┼╝nych kolorach – kt├│ry z nich wydaje si─Ö szybszy: czerwony czy br─ůzowy? Logika podpowiada Ci, ┼╝e oba samochody powinny by─ç r├│wnie szybkie. Ale intuicja, kierowana efektem aureoli, m├│wi co┼Ť innego: wybierz czerwony samoch├│d.

Jasne jest, ┼╝e pod wp┼éywem efektu aureoli podejmujemy decyzje przynajmniej niedok┼éadne. Jednak na og├│┼é s─ů one wystarczaj─ůco dobre. Poza tym, skr├│ty my┼Ťlowe, podobnie jak skr├│ty w podr├│┼╝y, pozwalaj─ů o