Iluzja pracy - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 3 min
Poziom trudno艣ci:

Iluzja pracy

Podaj dalej

Wyobra藕 sobie, 偶e wychodz膮c z domu, zatrzasn膮艂e艣 drzwi, a klucze zostawi艂e艣 w 艣rodku. Jedyny ratunek w 艣lusarzu, kt贸ry pomo偶e Ci si臋 w艂ama膰 do w艂asnego domu. Wyci膮gasz telefon i dzwonisz. Po kilku minutach na miejscu zjawia si臋 specjalista.

艢lusarz najpierw pr贸buje sforsowa膰 zamek wytrychem. Ale szybko okazuje si臋, 偶e wej艣cia do domu strzeg膮 drzwi antyw艂amaniowe. Jasne staje si臋, 偶e zadanie b臋dzie trudne. Jednak m臋偶czyzna nie poddaje si臋 i wyci膮ga wiertark臋. Stara si臋 rozwierci膰 zamek. Mijaj膮 kolejne minuty, na czole 艣lusarza pojawiaj膮 si臋 krople potu, a drzwi nadal s膮 zamkni臋te.

Wreszcie po ponad dw贸ch godzinach poddaj膮 si臋. Zm臋czony 艣lusarz wzdycha: 鈥濽f, uda艂o si臋!鈥. Zaraz potem dodaje: 鈥濶ale偶膮 si臋 trzy i p贸艂 st贸wki鈥. P艂acisz 350 z艂 i dorzucasz dodatkowe 30 z艂. W ko艅cu 艣lusarz si臋 napracowa艂.

A teraz wyobra藕 sobie nieco inn膮 sytuacj臋. Znowu zatrzasn膮艂e艣 klucze w domu. Znowu zjawia si臋 艣lusarz. Jednak tym razem otwiera drzwi jednym zwinnym ruchem, a Ty po chwili wchodzisz do domu. I w tym wypadku 艣lusarz 偶yczy sobie 350 z艂 za swoj膮 prac臋.

Czy p艂acisz r贸wnie ch臋tnie? A mo偶e intuicja podpowiada Ci, 偶e 350 z艂 za 2 minuty pracy to zbyt wyg贸rowana kwota? No w艂a艣nie. Wi臋kszo艣膰 ludzi w tej sytuacji uzna, 偶e kwota jest za wysoka. A przynajmniej nieproporcjonalna do czasu i trudu w艂o偶onych w prac臋. Ale je艣li 艣lusarz walczy z drzwiami 90 minut, 偶膮danie 350 z艂 b臋dzie ca艂kowicie usprawiedliwione.

Pozornie wydaje si臋 to logiczne. W ko艅cu za ci臋偶sz膮 prac臋 nale偶y p艂aci膰 wi臋cej. Je艣li jednak zastanowisz si臋 nad tym g艂臋biej, zrozumiesz, 偶e jest to ca艂kowicie pozbawione sensu.

Zacznijmy od tego, 偶e cena powinna odzwierciedla膰 jako艣膰 pracy. Im lepiej wywi膮zuj臋 si臋 ze swoich obowi膮zk贸w, tym wi臋cej zarabiam. I odwrotnie 鈥 im gorszy ze mnie specjalista, tym mniej zarabiam.

Jak wycenia膰 prac臋?

Co Twoim zdaniem jest miar膮 jako艣ci pracy 艣lusarza? Otwarte drzwi? Przy odrobinie si艂y i pomocy s膮siad贸w otworzy艂by艣 je sam. Pomy艣l raz jeszcze. Prac臋 艣lusarza nale偶y mierzy膰 miar膮 czasu, kt贸ry zaoszcz臋dzi艂e艣.

W pierwszym przypadku stercza艂e艣 przed drzwiami 90 minut. Nie pomyl臋 si臋, je艣li napisz臋, 偶e ten czas zmarnowa艂e艣. A raczej zmarnowa艂 go niezbyt kompetentny 艣lusarz. W drugim wypadku wszed艂e艣 do 艣rodka po 2 minutach. To oznacza, 偶e zaoszcz臋dzi艂e艣 88 minut.

Iluzja pracy

Dlaczego wi臋c intuicja podpowiada Ci, 偶e temu pierwszemu nale偶y si臋 wy偶sza zap艂ata? Poniewa偶 Tw贸j m贸zg robi Ci臋 w konia. A dok艂adniej 鈥 ulega iluzji pracy. To psychologiczne zjawisko, kt贸re sprawia, 偶e umys艂 wi膮偶e jako艣膰 z trudem w艂o偶onym w dzia艂anie.

M贸wi膮c inaczej, s膮dzimy, 偶e za pot i trud nale偶y wi臋cej zap艂aci膰. To zjawisko jest szczeg贸lnie silne, gdy oceniamy prac臋 ekspert贸w, na kt贸rej sami si臋 nie znamy. Wychodzimy wtedy z za艂o偶enia, 偶e lepsze rezultaty osi膮ga osoba, kt贸ra na dane zadanie po艣wi臋ci艂a wi臋cej czasu i wyla艂a przy tym wi臋cej potu.

Ale iluzja pracy wp艂ywa r贸wnie偶 na ocen臋 jako艣ci produkt贸w. Na przyk艂ad wyszukiwarek internetowych. Ludzie oceniaj膮 lepiej jako艣膰 wynik贸w, je艣li musz膮 na nie d艂u偶ej poczeka膰. Z kolei internauci, kt贸rzy wyniki otrzymuj膮 natychmiast, s膮dz膮, 偶e s膮 one niewiarygodne.聽To nie wszystko. Iluzj臋 pracy pot臋guje nawet animowana ikona k贸艂 z臋batych symbolizuj膮ca ci臋偶k膮 prac臋 wyszukiwarki.

Jak wykorzysta膰 iluzj臋 pracy w marketingu?

Co to wszystko oznacza? Na og贸艂 s膮dzimy, 偶e klienci nie lubi膮 czeka膰 鈥 na danie w restauracji; na meble zam贸wione u stolarza. Cz臋sto jest jednak odwrotnie. Ludzie wi膮偶膮 rezultaty pracy z czasem i u偶ywaj膮 tych jednostek zamiennie.

Dlatego w restauracji danie smakuje bardziej, gdy trzeba na nie poczeka膰 nieco d艂u偶ej. Wtedy intuicja podpowiada nam, 偶e d艂u偶szy czas wynika ze staranno艣ci kucharza, 艣wie偶ych sk艂adnik贸w i pracy w艂o偶onej w przygotowanie dania.

Podobnie zachowa si臋 przysz艂y w艂a艣ciciel nowej strony internetowej. Je艣li specjalista ka偶e mu poczeka膰 nieco d艂u偶ej, strona oka偶e si臋 艂adniejsza, szybsza i skuteczniejsza.

Chc臋, 偶eby艣 zrozumia艂, 偶e w pewnych sytuacjach czekanie si臋 op艂aca. Zar贸wno Tobie, jak i klientom. Pami臋taj jednak, 偶e iluzja pracy dzia艂a tylko wtedy, gdy Tw贸j produkt rzeczywi艣cie jest w porz膮dku. Biada Ci, je艣li ka偶esz klientom czeka膰 d艂u偶ej na kiepsk膮 jako艣膰.

Podaj dalej