Jak delegowa膰 zadania szybko i bezpiecznie [matryca decyzji] - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 4 min
Poziom trudno艣ci:

Jak delegowa膰 zadania szybko i bezpiecznie [matryca decyzji]

Podaj dalej

Streszczenie: Chcesz oddelegowa膰 cz臋艣膰 pracy, ale nie wiesz, kt贸re zadania mo偶esz bezpiecznie odda膰 w czyje艣 r臋ce? Matryca decyzji pomo偶e Ci zdecydowa膰 i unikn膮膰 b艂臋d贸w.

W 偶yciu ka偶dego przedsi臋biorcy przychodzi moment, w kt贸rym zaczyna mie膰 wi臋cej pracy ni偶 czasu. To z jednej strony pow贸d do rado艣ci 鈥 na og贸艂 oznacza to, 偶e biznes si臋 kr臋ci. Jednak druga strona biznesowego medalu nie b艂yszczy si臋 ju偶 tak bardzo. Brak czasu stresuje i szarga nerwy. Po艂膮czenie rado艣ci i frustracji to sygna艂, 偶e czas oddelegowa膰 cz臋艣膰 pracy. I tu cz臋sto pojawia si臋 problem.

Jak Delegowa膰 zadania – Paradoks czasu

Co kilka miesi臋cy zmieniamy czas z letniego na zimowy i odwrotnie. Robimy to 鈥 mi臋dzy innymi 鈥 aby mie膰 wi臋cej czasu. D艂u偶sze dni oraz kr贸tsze noce podnosz膮 produktywno艣膰 i wydajno艣膰. Ale ten system ma r贸wnie偶 drug膮 stron臋.

Wed艂ug bada艅, pod wp艂ywem zmian czasu gorzej 艣pimy, gorzej pracujemy i sp臋dzamy wi臋cej czasu bezproduktywnie przegl膮daj膮c Internet. Jednym s艂owem, zamiast wi臋cej czasu, mamy go mniej. To paradoks czasu. Chc膮c zaoszcz臋dzi膰 czas, w rzeczywisto艣ci go tracimy. To zjawisko dotyczy r贸wnie偶 innych narz臋dzi produktywno艣ci. Wymy艣lili艣my internet, aby oszcz臋dza膰 czas, ale w rzeczywisto艣ci internet czas nam zabiera.

Podobnie jest ze smartfonami: nosimy je w kieszeni, aby mie膰 wi臋cej czasu, ale paradoksalnie, b臋d膮c bez przerwy na 艂膮czach, mamy go mniej. Podobnie bywa z delegowaniem zada艅. Zamiast delegowa膰 zadania i mie膰 wi臋cej czasu, delegujemy i mamy go mniej. Jak to mo偶liwe?

Delegowanie zada艅 zabiera czas

Delegowanie zada艅 samo w sobie jest trudnym zadaniem. Szczeg贸lnie, je艣li jeste艣 osob膮, kt贸ra s膮dzi, 偶e sama najlepiej wie, czego jej trzeba. Nawet je艣li uda Ci si臋 g艂adko wybra膰 w艂a艣ciw膮 osob臋 do pomocy, to na etapie delegowania zada艅 zaczynaj膮 si臋 wyboje.

Bo jak wybra膰 zadania, kt贸re nale偶y oddelegowa膰? Czy powiniene艣 pozby膰 si臋 tych najbardziej czasoch艂onnych? Czy kierowa膰 si臋 trudno艣ci膮 zada艅? Je艣li pomocnik poradzi sobie z trudnym klientem, to zdob臋dzie Twoje zaufanie. Jednak je艣li zawiedzie, to konsekwencje spadn膮 na Ciebie.

Te pytania i brak pewno艣ci mog膮 przyt艂acza膰. Wtedy okazuje si臋, 偶e zamiast odj膮膰 sobie obowi膮zk贸w, masz ich wi臋cej. Na szcz臋艣cie nie musi to wygl膮da膰 tak dramatycznie. Tego, czego jednak potrzebujesz, to klucz, wed艂ug kt贸rego zdecydujesz, jakie zadania oddelegowa膰. Tym kluczem jest matryca decyzji.

Jak delegowa膰 zadania – matryca decyzji

Matryca to model, kt贸ry pomo偶e Ci zdecydowa膰, kt贸re zadania oddelegowa膰. Model opiera si臋 o konsekwencje wynikaj膮ce z zada艅, czyli o produkt ko艅cowy pracy. A ten przyjmuje r贸偶ne scenariusze.

Nowy opis produktu mo偶e przyci膮gn膮膰 albo odstraszy膰 klient贸w. Mo偶e on r贸wnie偶 wcale nie wp艂yn膮膰 na sprzeda偶. Nowa rolka na Instagramie mo偶e dotrze膰 do milion贸w widz贸w, ale mo偶e r贸wnie偶 znikn膮膰 w bezkresnej studni algorytmu. Konsekwencje mno偶膮 si臋, r贸偶ni膮 od siebie, ale 艂膮cz膮 je dwie cechy: trwa艂o艣膰 i waga.

Trwa艂o艣膰 okre艣la, jak 艂atwo lub trudno zmieni膰 konsekwencje pracy. Waga opisuje, jak bardzo konsekwencje wp艂ywaj膮 na Twoj膮 firm臋. Obie warto艣ci rozk艂adaj膮 si臋 na dw贸ch przecinaj膮cych si臋 po艣rodku osiach: poziomej i pionowej.

Jak delegowa膰 zadania

Pozioma to o艣 trwa艂o艣ci. Dzieli ona konsekwencje na odwracalne i nieodwracalne. Te pierwsze mo偶esz 艂atwo zmieni膰 i wymaza膰. Konsekwencje przemeblowania biurka s膮 odwracalne. W ka偶dej chwili mo偶esz od艂o偶y膰 spinacz na stare miejsce, a laptopa u