Jak lepiej korzystać z AI? Bądź jak centaur albo cyborg. Nigdy jak śpiący kierowca.
Podaj dalej
W pracy ze sztuczną inteligencją jesteś cyborgiem, centaurem czy śpiącym kierowcą? Mam nadzieję, że nie tym ostatnim.
Założenie, że sztuczna inteligencja nadaje się do rysowania śmiesznych obrazków, sprawdzania literówek w tekście albo tworzenia zabawnych postów na Facebooku, jest błędne. Podobnie jak przekonanie, że Internet ma tylko zastosowanie do wysyłania maili.
Future is now
Duże modele językowe, takie jak ChatGPT mogą niwelować różnice w kompetencjach i zamienić przeciętnych pracowników w wybitnych. Warunek jest jeden: musimy ze sztucznej inteligencji korzystać we właściwy sposób.
Potwierdzili to profesorowie z Harvard Business School, inżynierowie z MIT oraz pracownicy Boston Consulting Group.
Wiosną tego roku naukowcy przyglądali się jakości pracy 758 konsultantów. Badanie obejmowało między innymi zdania kreatywne (zaproponuj 10 pomysłów na nowy produkt), analityczne (podziel rynek obuwia sportowego na podstawie charakterystyk klientów), twórcze (stwórz tekst na temat nowego produktu) oraz perswazyjne (napisz inspirującą notatkę, która przekona czytelników, że Twój produkt jest lepszy od produktów konkurencji).
Konsultantów podzielono na dwie grupy. Pierwsza pracowała i rozwiązywała problemy bez pomocy AI, natomiast pracownicy drugiej grupy wspomagali się botem ChatGPT.
Wyniki badań są jednoznaczne. Pracownicy korzystający z pomocy AI wypadli lepiej od pozostałych. Z zadaniami uwinęli się w czasie krótszym o 25%. Ponadto wykonali o 12% więcej zadań, a rezultaty ich pracy oceniono o 40% wyżej.
Ale to nie różnice między obiema grupami zaskakują najbardziej. Niesamowita jest przepaść w jakości pracy z i bez sztucznej inteligencji u poszczególnych osób. Dlatego przyjrzyjmy się bliżej osobom, którym w pracy pomagał ChatGPT.
Kto skorzysta najbardziej?
Przed rozpoczęciem badania, naukowcy ocenili jakość pracy każdego pracownika. Naturalnie, niektórzy wypadli lepiej, inni gorzej. Ot, klasyczny pejzaż przeciętnej firmy. Okazało się jednak, że pracownicy z najniższymi ocenami dzięki AI najbardziej poprawili swoje wyniki. W ich przypadku jakość pracy wzrosła o 43%. Natomiast osoby, które już na początku radziły sobie dobrze, poprawiły się 'tylko’ o 17%.
Jak