Jak pozna膰 swojego klienta? Droga do lepszej komunikacji - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 6 min
Poziom trudno艣ci:

Jak pozna膰 swojego klienta? Droga do lepszej komunikacji

Podaj dalej

Marketing bez okre艣lonej grupy docelowej jest jak rozmowa na imprezie z nieznajomym. Nie klei si臋. Po dw贸ch minutach rozprawiania na temat pogody zapada cisza i robi si臋 niezr臋cznie. Ostatecznie obie strony z niecierpliwo艣ci膮 wypatruj膮 w t艂umie znajomych twarzy, kt贸re uratuj膮 je z opresji. Znamy to.

Z drugiej strony wyobra藕 sobie rozmow臋 z kim艣, kogo znasz doskonale. Macie wsp贸lne tematy i zainteresowania, o kt贸rych rozmawiacie godzinami. Tak mo偶e wygl膮da膰 dialog Twojej marki z klientem. Pod warunkiem 偶e dobrze go poznasz.

Ignorancja kosztuje

Okre艣lenie grupy docelowej jest jednym z pierwszych etap贸w budowania skutecznej kampanii marketingowej. Wymaga sporej empatii. Musisz wej艣cia w sk贸r臋 klienta, mimo to warto si臋 tym zaj膮膰, poniewa偶 mo偶e Ci臋 to uchroni膰 od marketingowej katastrofy. Bole艣nie przekona艂a si臋 o tym jedna z sieci fast food.

Jak pozna膰 swojego klienta? Droga do lepszej komunikacji

W 2013 r. Burger King wprowadzi艂 na rynek nowy rodzaj frytek. Zawiera艂y 40% mniej kalorii i o 30% mniej t艂uszczu. Reklamowano je jako wersj臋 light tradycyjnych frytek. W ten spos贸b sie膰 postanowi艂a walczy膰 z rosn膮cym problemem oty艂o艣ci. Brzmia艂o 艣wietnie. Burger King zapomnia艂 jednak, 偶e jego klienci niezbyt przejmuj膮 si臋 kaloriami, a nowy produkt jedynie przypomina im o problemie, o kt贸rym woleliby zapomnie膰. Frytki znikn臋艂y z oferty po 11 miesi膮cach, puszczaj膮c z dymem miliony dolar贸w przeznaczonych na kampanie.

Gdyby Burger King lepiej zna艂 swoich klient贸w, wiedzia艂by, 偶e ta forma komunikacji si臋 nie sprawdzi. Jak wi臋c pozna膰 swoich klient贸w i unikn膮膰 podobnych b艂臋d贸w?

Im mniej, tym lepiej

Zacznij od zaw臋偶enia grupy docelowej. Cz臋艣膰 marek za wszelk膮 cen臋 chce sprzeda膰 sw贸j produkt wszystkim. To z艂a strategia. Tw贸j produkt lub us艂uga nie jest dla ka偶dego. Wiele os贸b, chocia偶 cz臋sto jada na mie艣cie, nigdy nie przyjdzie do McDonalda. Z drugiej strony mamy rzesze klient贸w fast food贸w, kt贸rzy szerokim 艂ukiem omijaj膮 restauracje wegetaria艅skie.

Kilka lat temu, kiedy na polskim rynku pojawi艂y si臋 tanie linie lotnicze, analitycy zapowiadali upadek LOT-u. Jednak LOT nie przejmowa艂 si臋 tym specjalnie. Doskonale wiedzia艂, 偶e s膮 osoby, kt贸re nie b臋d膮 korzysta艂y z ta艅szych alternatyw. Chocia偶by dlatego, 偶e w pewnych kr臋gach nie wypada lata膰 taniej.

Znajd藕 temat do rozmowy

Przedsi臋biorcy cz臋sto si臋 zastanawiaj膮, dlaczego klienci wybieraj膮 ich ofert臋. Aby odpowiedzie膰 sobie na to pytanie, powinni wiedzie膰, jak wypadaj膮 na tle konkurencji. Mo偶na wykorzysta膰 do tego proste narz臋dzie, kt贸re polega na okre艣leniu cech produktu lub us艂ugi. 

Za艂贸偶my, 偶e prowadzisz restauracj臋. Pomijaj膮c indywidualne preferencje kulinarne, dla Twoich klient贸w wa偶ne mog膮 by膰:

  • cena,
  • liczba da艅 w menu,
  • wielko艣膰 da艅,
  • mo偶liwo艣膰 zamawiania da艅 online,
  • czas dostawy,
  • program lojalno艣ciowy,
  • sala zabaw dla dzieci.

Twoje zadanie polega na okre艣leniu, jak ka偶da z cech wyr贸偶nia si臋 na tle konkurencji. Je艣li w okolicy znajduj膮 si臋 jeszcze inne restauracje, ale 偶adna z nich nie ma oddzielnej sali zabaw dla dzieci, to wykres m贸g艂by wygl膮da膰 tak:

Jak pozna膰 swojego klienta? Droga do lepszej komunikacji

Niesamowite jest to, 偶e tak proste narz臋dzie pozwoli Ci okre艣li膰, co wyr贸偶nia Ci臋 na tle konkurencji. Jeszcze lepsze jest to, 偶e w ten spos贸b z du偶ym prawdopodobie艅stwem okre艣lisz, czemu klienci wybieraj膮 Tw贸j produkt lub us艂ug臋. To dlatego warto zrobi膰 tak膮 analiz臋, chocia偶by teraz.

Rozmowa z klientami jest du偶o 艂atwiejsza, kiedy znasz swoje silne strony. Skoro na rynku wyr贸偶nia Ci臋 艣wietny program lojalno艣ciowy, nie ma sensu chwali膰 si臋 dostaw膮 d