J臋zyk korzy艣ci – czym go zast膮pi膰? - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 4 min
Poziom trudno艣ci:

J臋zyk korzy艣ci – czym go zast膮pi膰?

Podaj dalej

Streszczenie: Chcesz lepiej opowiada膰 o swojej ofercie i uk艂ada膰 teksty, kt贸re przekonuj膮 do wsp贸艂pracy? Zapomnij o j臋zyku korzy艣ci i poznaj j臋zyk cech.

M贸wi si臋, 偶e aby pisa膰 przekonuj膮ce oferty, tworzy膰 opisy produkt贸w, kt贸re sprzedaj膮, nale偶y oswoi膰 si臋 z j臋zykiem korzy艣ci. Problem polega na tym, 偶e ten j臋zyk ju偶 nie dzia艂a. Zatem, je艣li s膮dzisz, 偶e umiej臋tno艣膰 opowiadania o korzy艣ciach Twojej oferty, da Ci przewag臋 nad konkurencj膮, to mylisz tak samo b艂臋dnie jak Elizabeth Taylor, kt贸ra 5 dni przed rozwodem powiedzia艂a do m臋偶a: 鈥濨臋dziemy zawsze razem鈥. 

Skoro nie j臋zyk korzy艣ci, to co? J臋zyk aspiracji. 

Zacznijmy jednak od pocz膮tku. A na pocz膮tku by艂o s艂owo „cecha„.

Dawno temu produkty na r贸偶nych rynkach policzy膰 mo偶na by艂o na palcach jednej 艂apy czteropalczastej ma艂pki. W tamtych czasach sprzedawca w sklepie pe艂ni艂 rol臋 鈥瀙odawacza鈥. Klient prosi艂 o cukier i cukier dostawa艂. Nikt nie pyta艂 o mark臋, wag臋 i sk艂ad, a 艣lad w臋glowy kojarzy艂 si臋 tylko z wycieczk膮 do kopalni.

Zakupy by艂y 艂atwe:聽cukier by艂 po prostu s艂odkim dodatkiem do herbaty, telefon by艂 urz膮dzeniem do rozm贸w, a ka偶de buty by艂y takie same.

wn臋trze starego sklepu - waga z odwa偶nikami, kobieta za lad膮

Klienci kupowali, gospodarka ros艂a, a konkurent贸w przybywa艂o. Aby przyci膮gn膮膰 klient贸w i wyr贸偶ni膰 si臋 na p贸艂ce, producenci musieli nauczy膰 si臋 nowego j臋zyka cech.

J臋zyk cech

J臋zyk cech opowiada艂 o parametrach produktu i odpowiada艂 na pytanie: 鈥瀓akie to jest?鈥.

Pod jego wp艂ywem buty przesta艂y by膰 tylko butami i sta艂y si臋 butami ze sk贸ry. Cukier przesta艂 by膰 tylko cukrem i sta艂 si臋 cukrem trzcinowym. Telefon sta艂 si臋 ma艂ym urz膮dzeniem do surfowania po internecie.

Cho膰 j臋zyk cech sporo zmieni艂 w marketingowej narracji, to produkt nadal by艂 bohaterem opowie艣ci. A dok艂adnie jego atrybuty: rozmiar, materia艂, waga itd.

J臋zyk korzy艣ci - czym go zast膮pi膰?