Jak stworzy膰 ofert臋 nie do odrzucenia? - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
Czas czytania: 4 min
Poziom trudno艣ci:

Jak stworzy膰 ofert臋 nie do odrzucenia?

Podaj dalej

Jak stworzy膰 ofert臋 nie do odrzucenia?

Wi臋kszo艣膰 przedsi臋biorc贸w, przygotowuj膮c ofert臋, skupia si臋 na tzw. rozpraszaczach. Pisze o rzeczach najmniej wa偶nych dla klienta i jednocze艣nie zapomina o jej najistotniejszym elemencie 鈥 pierwszej zasadzie. Dzi艣 poka偶臋 Ci, czym ona jest i jak j膮 odnale藕膰.

Test przedsi臋biorczo艣ci

Profesor Tina Seelig prowadzi zaj臋cia z przedsi臋biorczo艣ci na Uniwersytecie Stanforda. Jak sama m贸wi, w biznesie najwa偶niejsza jest tzw. inteligencja biznesowa 鈥 spos贸b my艣lenia nastawiony na generowanie zysk贸w. 呕eby nauczy膰 student贸w takiego my艣lenia, opracowa艂a zadanie, kt贸re przynios艂o zaskakuj膮ce wyniki.

Jak stworzy膰 ofert臋 nie do odrzucenia?
Tina Seelig

W pewien wtorkowy poranek 2009 r. profesor Seelig podzieli艂a student贸w na 14 dru偶yn. Ka偶da dru偶yna otrzyma艂a w zaklejonej kopercie 5 dol. Zadanie by艂o proste: zarobi膰 jak najwi臋cej pieni臋dzy. Termin up艂ywa艂 za pi臋膰 dni, w niedziel臋. By艂 jednak pewien haczyk. Od momentu otwarcia koperty studenci mieli tylko 2 godziny na wygenerowanie dochodu. Grupy ko艅czy艂y zadanie 3-minutowymi prezentacjami dotycz膮cymi wynik贸w.

Jak poradzili sobie studenci? Niekt贸rzy za 5 dol. kupili kilka przedmiot贸w, a nast臋pnie pr贸bowali je sprzeda膰 za wy偶sz膮 cen臋 鈥 wybrali wi臋c tradycyjne podej艣cie do handlu. Te grupy zamieni艂y 5 dol. w 艣rednio 10 dol., czyli podwoi艂y sw贸j kapita艂, i wypad艂y najgorzej.

Inni zainwestowali we w艂asne biznesy. Na przyk艂ad kupili pompk臋 do roweru i oferowali us艂ug臋 pompowania k贸艂 za 1 dol. albo sprzedawali lemoniad臋. Te grupy zarobi艂y 艣rednio 20 dol. Nie藕le jak na 2 godziny pracy.

Ale to i tak nic w por贸wnaniu z ostatni膮 grup膮. Ta dru偶yna pomno偶y艂a kapita艂 pocz膮tkowy 12 900 razy, zarabiaj膮c w sumie 650 dol. Najlepsze jest jednak to, 偶e wcale nie wyda艂a 5 dol. Jak jej si臋 to uda艂o?

Wi臋kszo艣膰 dru偶yn skupi艂a si臋 na kapitale pocz膮tkowym. Studenci uznali, 偶e 5 dol. odgrywa w zadaniu kluczow膮 rol臋. M艂odzi przedsi臋biorcy ze zwyci臋skiej grupy ca艂kowicie zignorowali pieni膮dze i skupili si臋 na czym艣 innym. Na czasie, kt贸rym dysponowali. I nie chodzi o 2 godziny, kt贸re dostali na realizacj臋 zadania, ale o 3 minuty, w ci膮gu kt贸rych mieli zaprezentowa膰 wyniki przed kolegami i kole偶ankami z klasy. Sprzedali te 3 minuty firmie, kt贸ra desperacko szuka艂a pracownik贸w. W zamian za 650 dol. wy艣wietlili spot rekrutacyjny przed idealn膮 publiczno艣ci膮 鈥 studentami.

Gdy wi臋kszo艣膰 student贸w skupi艂a si臋 na zawarto艣ci koperty 鈥 5 dol., studenci ze zwyci臋skiej dru偶yny skoncentrowali si臋 na tzw. pierwszej zasadzie.

Czym jest pierwsza zasada?