Dlaczego warto nauczy膰 si臋 perswazji - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
kategoria: Podcast Marketing
Czas czytania: 5 min
Poziom trudno艣ci:

Dlaczego warto nauczy膰 si臋 perswazji

Podaj dalej

Streszczenie: Perswazja to umiej臋tno艣膰 przekonywania innych do swojego zdania. Sprawd藕, dlaczego warto natychmiast si臋 jej nauczy膰.

Dw贸ch mnich贸w chcia艂o zapali膰 fajk臋 podczas popo艂udniowej modlitwy. Musieli jednak spyta膰 pra艂ata o pozwolenie. Pierwszy zapyta艂: 鈥濸ra艂acie, czy mog臋 zapali膰 fajk臋 podczas modlitwy?鈥 Pra艂at stanowczo odm贸wi艂. Ze spuszczon膮 g艂ow膮 i bez fajki mnich uda艂 si臋 na modlitwy. Na miejscu zasta艂 pal膮cego koleg臋.

鈥濪laczego pra艂at pozwoli艂 Ci pali膰, a mnie zabroni艂?鈥 – zapyta艂.

鈥濸oniewa偶 ty pyta艂e艣, czy mo偶esz pali膰 podczas modlitwy, a ja zapyta艂em, czy mog臋 si臋 modli膰 podczas palenia鈥 – odpowiedzia艂 kolega.

Ta anegdota doskonale obrazuje moc perswazyjnej komunikacji. Pozornie banalna zmiana perspektywy potrafi zmieni膰 stanowcze 鈥瀗ie鈥 w 艂agodne 鈥瀟ak鈥.

Dzi艣 poka偶臋 Ci, dlaczego warto nauczy膰 si臋 perswazyjnej komunikacji. Zacznijmy jednak od tego, czym jest perswazja.

Czym jest perswazja

Perswazja to umiej臋tno艣膰 zmiany czyjej艣 opinii pod wp艂ywem s艂贸w, argument贸w lub okoliczno艣ci. Zmiana bywa absolutna, na przyk艂ad: zmieniam nastawienie potencjalnego klienta z 鈥瀗ie kupuj臋鈥 na 鈥瀔upuj臋鈥, albo subtelna, na przyk艂ad: przekonuj臋 znajomego do wyj艣cia na pizz臋 zamiast na zapiekank臋.

Perswazja bywa mylona z manipulacj膮. Cho膰 obie style komunikacji wygl膮daj膮 podobnie, r贸偶ni膮 si臋 pod wzgl臋dem etycznym. W manipulacji jedna strona wygrywa, druga przegrywa. W perswazji wygrywaj膮 obie strony.

Perswazja – jak wcze艣niej napisa艂em – jest umiej臋tno艣ci膮, a to oznacza, 偶e mo偶na si臋 jej nauczy膰. Co wi臋cej, sporo argument贸w 艣wiadczy o tym, 偶e ka偶dy powinien t臋 umiej臋tno艣膰 opanowa膰. Ty r贸wnie偶.

Dlaczego warto nauczy膰 si臋 perswazji

By膰 mo偶e nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale ka偶dego dnia starasz si臋 co艣 sprzeda膰. Czasem s膮 to produkty i us艂ugi. Czasem idee, pomys艂y albo przekonania.

Gdy podczas rodzinnego spotkania chcesz wyt艂umaczy膰 w艣cibskiej ciotce, 偶e na 艣lub masz jeszcze czas – sprzedajesz swoje przekonanie. Innym razem w pracy starasz si臋 wyt艂umaczy膰, dlaczego Tw贸j pomys艂 na kampani臋 jest lepszy od pozosta艂ych pomys艂贸w i sprzedajesz ide臋. Natomiast gdy t艂umaczysz, dlaczego podwy偶ka nale偶y Ci si臋 w pierwszym kwartale zamiast w czwartym, sprzedajesz siebie, czyli produkt.

To, czy uda Ci si臋 sprzeda膰, zale偶y od tego, jak skutecznie potrafisz przekona膰 do swojego zdania. Umiej臋tno艣膰 przekonywania innych to jednak nie tylko przydatna kompetencja, kt贸r膮 zab艂y艣niesz podczas negocjacji. Ona po prostu si臋 op艂aca.

Szczeg贸lnie je艣li Twoje zyski zale偶膮 od zdolno艣ci komunikacyjnych. Dok艂adnie w takiej sytuacji znajdowa艂a si臋 copywriterka Coleen Szot. Kobieta w reklamie zmienia trzy s艂owa i przekszta艂ca zwyk艂y tekst w tekst perswazyjny. Wcze艣niej reklama ko艅czy艂a si臋 s艂owami: 鈥濳onsultanci czekaj膮 na Tw贸j telefon鈥. Po zmianie 鈥 鈥濲e艣li konsultanci s膮 zaj臋ci, zadzwo艅 ponownie鈥. Po zmianie liczba telefon贸w od klient贸w dramatycznie wzros艂a.

Dlatego szczeg贸lnie warto uczy膰 si臋 perswazji, je艣li twoja kariera opiera si臋 o sprzeda偶 i negocjacje. W tych sytuacjach ka偶de wypowiedziane s艂owo mo偶e by膰 na wag臋 z艂ota. Dos艂ownie.

Poza tym perswazja jest lekiem na tak zwany problem ostatniej mili w komunikacji. Tradycyjny copywriting czy techniki negocjacyjne dzia艂aj膮 tylko do