Przekaz podprogowy. Czym jest i czy działa? - Łukasz Hodorowicz
pozostały min
Trzymam Ci─Ö za r─Ök─Ö. Jeste┼Ťmy tu: Strona g┼é├│wna Blog Artyku┼é
Czas czytania: 6 min
Poziom trudno┼Ťci:

Przekaz podprogowy. Czym jest i czy działa?

Podaj dalej

Przekaz podprogowy lub percepcja podprogowa to forma nie┼Ťwiadomego wywierania wp┼éywu. Polega na stymulowaniu zmys┼é├│w impulsami, kt├│rych ┼Ťwiadoma cz─Ö┼Ť─ç umys┼éy nie zauwa┼╝a. 

Czym jest przekaz podprogowy / percepcja podprogowa

Nasza ┼Ťwiadomo┼Ť─ç dzia┼éa selektywnie. W jednym momencie mo┼╝emy skupi─ç si─Ö tylko na jednej rzeczy. Spr├│buj zaparkowa─ç samoch├│d ty┼éem na zat┼éoczonym parkingu i jednocze┼Ťnie obliczy─ç wynik mno┼╝enia 32*49. Nie da si─Ö. To jednak nie oznacza, ┼╝e m├│zg w danym momencie przetwarza tylko jedn─ů informacj─Ö.

Gdy ┼Ťwiadoma cz─Ö┼Ť─ç m├│zgu w danej chwili zajmuje si─Ö jednym zadaniem, nie┼Ťwiadom─ů cz─Ö┼Ťci m├│zgu bombarduj─ů tysi─ůce informacji-tak zwanych bod┼║c├│w. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nich nigdy nie przedostaje si─Ö do ┼Ťwiadomo┼Ťci.

Kiedy czytasz ten artyku┼é, nie zwracasz uwagi na to, co dzieje si─Ö za oknem. Czy to oznacza, ┼╝e bod┼║ce podprogowe s─ů bez znaczenia? Czy jednak maj─ů na nas wp┼éyw? A je┼Ťli tak, to jak du┼╝y i czy mo┼╝emy to wykorzysta─ç w marketingu?

Dzi┼Ť odpowiemy na te pytania. Cofniemy si─Ö w czasie. Przyjrzymy si─Ö jednemu z najbardziej kontrowersyjnych eksperyment├│w w historii. Dowiemy si─Ö, czy przekaz podprogowy dzia┼éa i dlaczego Marlboro musia┼éo zmieni─ç branding bolid├│w F1.

Jak działa przekaz podprogowy

W 1957 roku nijaki James Vicary przeprowadzi┼é eksperyment, kt├│ry na zawsze zmieni┼é oblicze reklamy. W trakcie seansu filmu „Picnic”, widzowie poza filmem ogl─ůdali co┼Ť jeszcze. Vicary wpl├│t┼é  w film dwa komunikaty. „Pij col─Ö” oraz „jedz popcorn”. Komunikaty pojawia┼éy si─Ö przez 1/20000 sekundy. Zbyt kr├│tko, aby ┼Ťwiadoma cz─Ö┼Ť─ç m├│zgu widz├│w je zarejestrowa┼éa. Jednak po seansie kino odnotowa┼éo wzrost sprzeda┼╝y coli o 18%, a popcornu o 58%.

przekaz podprogowy
James Vicary

Wyniki eksperymentu przeraziły społeczeństwo. To doprowadziło do całkowitego zakazu tego typu praktyk. Tak narodził się termin przekaz podprogowy.

By┼é tylko jeden problem. James Vicary okaza┼é si─Ö oszustem. 5 lat po s┼éynnym ÔÇťeksperymencieÔÇŁ Vicary przyzna┼é, ┼╝e sfa┼észowa┼é wyniki. Nie by┼éo ┼╝adnych dowod├│w na to, ┼╝e przekaz podprogowy i reklama podprogowa dzia┼éaj─ů. Jednak dla pewno┼Ťci zakaz podtrzymano.

K┼éamstwo Vicary’ego sk┼éoni┼éo naukowc├│w do bada┼ä nad wp┼éywem nie┼Ťwiadomych bod┼║c├│w na decyzje konsument├│w. Badacze twierdzili, ┼╝e oszustwo Vicary’ego mo┼╝e mie─ç drugie dno. Mieli racj─Ö. Wyniki rzetelnych bada┼ä dowiod┼éy, ┼╝e James Vicary rozmin─ů┼é si─Ö z prawd─ů zaledwie o w┼éos.

Przekaz podprogowy w reklamie przykłady

W 1993 roku Charles Areni i David Kim z uniwersytetu w Teksasie przeprowadzili podobne badanie. Naukowcy chcieli spraw