Dlaczego marketing nie działa - Łukasz Hodorowicz
pozostały min
Trzymam Ci─Ö za r─Ök─Ö. Jeste┼Ťmy tu: Strona g┼é├│wna Blog Artyku┼é
Czas czytania: 4 min
Poziom trudno┼Ťci:

Dlaczego marketing nie działa

Podaj dalej

Masz wra┼╝enie, ┼╝e w marketingu wszystko robisz, jak nale┼╝y, ale efekt├│w brak? Co prawda pojawiaj─ů si─Ö obserwuj─ůcy na Instagramie, lista mailowa ro┼Ťnie, a na stronie internetowej pojawia si─Ö ruch, jednak klient├│w nie przybywa. Znam przyczyn─Ö tego problemu i wiem, jak sobie z nim poradzi─ç. Nauczy┼é mnie tego, ┼╝yj─ůcy w III w.p.n.e kr├│l Epiru.┬á

W III wieku p.n.e. w┼éadca Epiru – Pyrrus – prowadzi┼é wojn─Ö z Rzymem. Po zwyci─Östwie pod Ausculum jeden z jego genera┼é├│w pogratulowa┼é kr├│lowi wygranej. Jak g┼éosi legenda, Pyrrus odpowiedzia┼é: „Jeszcze jedno takie zwyci─Östwo, a b─Ödziemy zgubieni„.┬á

Cho─ç kr├│l wygra┼é bitw─Ö, straci┼é 3,5 tysi─ůca ┼╝o┼énierzy, w tym kilkunastu swoich najlepszych dow├│dc├│w. Odbudowa armii na obcym terenie by┼éa niemo┼╝liwa. Natomiast Rzymianie, pomimo dwukrotnie wi─Ökszych strat w ludziach, szybko odbudowali szeregi i byli gotowi do nast─Öpnych walk. Ostatecznie Pyrrus musia┼é si─Ö podda─ç i opu┼Ťci─ç tereny rzymskie.

Czym jest pyrrusowe zwyci─Östwo

Dzi┼Ť pyrrusowym zwyci─Östwem nazywamy sytuacj─Ö, w kt├│rej kr├│tkoterminowe zyski prowadz─ů do przykrych nast─Öpstw w przysz┼éo┼Ťci.┬á

Kr├│l Pyrrus by┼é ┼Ťwiadomy dalekosi─Ö┼╝nych konsekwencji pozornego zwyci─Östwa. Niestety, nie ka┼╝dy z nas jest tak dobrym strategiem jak kr├│l Epiru. Na co dzie┼ä nie zdajemy sobie sprawy, ┼╝e cz─Östo ponosimy pyrrusowe zwyci─Östwa.

Przykłady pyrrusowego zwycięstwa

Kierowcy potrafi─ů podr├│┼╝owa─ç na drugi koniec miasta, aby kupi─ç ta┼äsze paliwo. Cho─ç na pierwszy rzut oka oszcz─Ödzaj─ů kilkadziesi─ůt z┼éotych, nie bior─ů pod uwag─Ö koszt├│w paliwa, kt├│re spal─ů podczas d┼éu┼╝szej podr├│┼╝y. Bagatelizuj─ů r├│wnie┼╝ stracony czas, kt├│ry mogliby po┼Ťwi─Öci─ç na prac─Ö, kt├│ra przyni├│s┼éby im wi─Öcej pieni─Ödzy ni┼╝ oszcz─Ödno┼Ťci wynikaj─ůce z ta┼äszego paliwa.

Partnerzy, kt├│rzy k┼é├│c─ů si─Ö, do kt├│rej restauracji wybra─ç si─Ö w weekend, r├│wnie┼╝ nie rozumiej─ů, ┼╝e sprzeczka zako┼äczy si─Ö pyrrusowym zwyci─Östwem. Jedna ze stron przeforsuje sw├│j pomys┼é na kolacj─Ö we w┼éoskiej restauracji. Ale k┼é├│tnia mo┼╝e nadwyr─Ö┼╝y─ç relacje mi─Ödzy partnerami.

Amator totolotka, który wygrywa 5000 zł, cieszy się z wygranej, ale zapomina, że przez całe życie wydał na kupony ponad 20 000 zł. On również choć zyskał, to jednak stracił.

Pyrrusowe zwyci─Östwo pojawia si─Ö w ka┼╝dej dziedzinie ┼╝ycia. R├│wnie┼╝ w biznesie i marketingu. W tym przypadku konsekwencje s─ů szczeg├│lnie gro┼║ne, poniewa┼╝ nie zawsze pojawiaj─ů si─Ö natychmiast. Zawsze jednak wi─ů┼╝─ů si─Ö z nim koszty finansowe.┬á

Dlaczego marketing nie działa

Kl─ůtwa vanity metrics

Pyrrusowe zwyci─Östwo w marketingu i biznesie pojawia si─Ö za ka┼╝dym razem, gdy skupiasz si─Ö na tak zwanych „vanity metrics„. S─ů to metryki, kt├│re nie maj─ů wi─Ökszego znaczenia, ale mile ┼éechcz─ů Twoje ego. To mi─Ödzy innymi: liczba obserwuj─ůcych na Instagramie, rozmiar listy mailowej czy odwiedziny na Twojej stronie www. Te metryki ┼éatwo zmierzy─ç, jednak w oderwaniu od kontekstu s─ů niewiele warte.

Sk─ůd bierze si─Ö pyrrusowe zwyci─Östwo?

Przyczyn─ů pyrrusowego zwyci─Östwa jest brak umiej─Ötno┼Ťci strategicznego my┼Ťlenia. Osoby, kt├│re mu ulegaj─ů, zamiast bra─ç pod uwag─Ö d┼éugofalowe konsekwencje swoich dzia┼éa┼ä, skupiaj─ů si─Ö na kr├│tkoterminowych efektach.┬á Widz─ů tylko to, co tu i teraz, bo to ┼éatwo zauwa┼╝y─ç. Szczeg├│lnie gdy informacja zwrotna i nagroda pojawiaj─ů si─Ö natychmiast.

Kierowca, kt├│ry nadk┼éada drogi, aby kupi─ç ta┼äsze paliwo, natychmiast zauwa┼╝a pieni─ůdze, kt├│re pozostaj─ů mu w portfelu. Niestety, konsekwencje straty czasu i koszt├│w poniesionych z d┼éu┼╝sz─ů drog─ů pojawiaj─ů si─Ö p├│┼║niej.┬á

Lista mailowa, kt├│ra szybko ro┼Ťnie pod wp┼éywem reklam na Facebooku to natychmiastowa nagroda. Natomiast konsekwencje wynikaj─ůce ze s┼éabej jako┼Ťci kontakt├│w pojawi─ů si─Ö dopiero za jaki┼Ť czas, gdy subskrybenci przestan─ů otwiera─ç maile. 

Jednak nawet osoby, kt├│re potrafi─ů spojrze─ç na ┼╝ycie z szerszej perspektywy, cz─Östo ponosz─ů Pyrrusowe zwyci─Östwa. Wiele os├│b wie, ┼╝e ┼╝yje w zwi─ůzkach, kt├│re prowadz─ů donik─ůd, tylko dlatego, ┼╝e zainwestowali w nie sporo emocji i trudu. 

Ludzie anga┼╝uj─ů si─Ö w firmowe projekty, cho─ç wiedz─ů, ┼╝e s─ů one skazane na pora┼╝k─Ö. Jednak oni r├│wnie┼╝ zainwestowali w nie du┼╝o pracy i serca, dlatego nie potrafi─ů si─Ö z nich wycofa─ç. 

Odpowiada za to efekt utopionych koszt├│w – koncepcja psychologiczna, kt├│ra sprawia, ┼╝e nie jeste┼Ťmy w stanie wysi─ů┼Ť─ç z poci─ůgu zmierzaj─ůcego w stron─Ö przepa┼Ťci, tylko dlatego, ┼╝e sami pomogli┼Ťmy go zbudowa─ç.

Dlaczego marketing nie działa

Jak unikn─ů─ç pyrrusowego zwyci─Östwa?

Aby unikn─ů─ç pyrrusowego zwyci─Östwa, naucz si─Ö robi─ç krok wstecz i zacznij dostrzega─ç szersz─ů perspektyw─Ö. Z tym, co teraz robisz, wi─ů┼╝─ů si─Ö dwa rodzaje konsekwencji: natychmiastowe i przysz┼ée. Zastan├│w si─Ö, czego nie dostrzegasz. Jakie inne, opr├│cz oczywistych, koszty wi─ů┼╝─ů si─Ö z tym, co robisz.┬á

To, co robisz teraz, por├│wnaj do kamienia wrzucanego do jeziora. Jakie b─Öd─ů pierwsze kr─Ögi wywo┼éane zetkni─Öciem z tafl─ů wody? A jakie nast─Öpne, a jakie pojawi─ů si─Ö na ko┼äcu?

Takie podej┼Ťcie na pocz─ůtku wyda Ci si─Ö trudne i m─Öcz─ůce. To dlatego, ┼╝e jest ono sprzeczne z intuicj─ů, ale im cz─Ö┼Ťciej b─Ödziesz w ten spos├│b my┼Ťla┼é, tym ┼éatwiejsze si─Ö to stanie, a Ty rzadziej b─Ödziesz odnosi┼é pozorne zwyci─Östwa. Chyba ┼╝e je zaplanujesz.

Czy Pyrrusowe zwycięstwo zawsze jest złe?

Cho─ç pyrrusowe zwyci─Östwo wywo┼éuje negatywne skojarzenia, bywa ono dobre. Szczeg├│lnie je┼Ťli je zaplanujesz. Na przyk┼éad ┼Ťwiadomie po┼Ťwi─Öcisz zasoby tu i teraz, aby odnie┼Ť─ç wa┼╝ne zwyci─Östwo p├│┼║niej.┬á

Wiele firm w pierwszych miesi─ůcach dzia┼éalno┼Ťci ponosi straty finansowe. Jednak przedsi─Öbiorcy s─ů na to gotowi. Wiedz─ů, ┼╝e aby zdoby─ç rynek i zacz─ů─ç zarabia─ç, trzeba czasem „do┼éo┼╝y─ç” do biznesu.

Rodzic, kt├│ry po┼Ťwi─Öca czas (i cz─Östo nerwy), aby pom├│c dziecku w nauce, r├│wnie┼╝ na pocz─ůtku nie widzi efekt├│w. Ba! Wsp├│lna nauka cz─Östo wywo┼éuje tarcia na linii dziecko – rodzic i na kr├│tk─ů met─Ö prowadzi do k┼é├│tni. Jednak ostatecznie wp┼éywa pozytywnie na oceny dziecka i jego poczucie warto┼Ťci.

Cz┼éowiek, kt├│ry codziennie rano zaczyna dzie┼ä od lodowatego prysznica, po┼Ťwi─Öca chwilowy komfort na rzecz odporno┼Ťci i lepszego samopoczucia w przysz┼éo┼Ťci.

Dlatego dzi┼Ť zostawiam Ci─Ö z dwoma my┼Ťlami.
Po pierwsze, naucz si─Ö patrze─ç na ┼╝ycie z szerszej perspektywy.
Po drugie, je┼Ťli zauwa┼╝ysz szans─Ö na chwilowe po┼Ťwi─Öcenie, kt├│re mo┼╝e przyczyni─ç si─Ö do zwyci─Östwa.

Powodzenia!

Podaj dalej