Tetrada Marshalla McLuhan - Łukasz Hodorowicz
pozostały min
Trzymam Cię za rękę. Jesteśmy tu: Strona główna Blog Artykuł
kategoria: Marketing
Czas czytania: 3 min
Poziom trudności:

Tetrada Marshalla McLuhan

Podaj dalej

Tetrada Marshalla McLuhana to narzędzie, dzięki któremu zrozumiesz, jak technologia wpływa na społeczeństwo i kiedy może stać się niebezpieczna. Korzystaj.

Żyjemy w czasach technologicznej rewolucji. Nowe narzędzia pojawiają się każdego dnia, zarówno w sferze cyfrowej, jak i fizycznej. Sztuczna inteligencja jeszcze bardziej napędza to zjawisko i jednocześnie sprawia, że trudno przewidzieć kierunek, w którym zmiany zmierzają.

To, co dziś zaskakuje nowością, jutro może stać się bezużyteczne i odwrotnie. Narzędzia, o których dawno zapomnieliśmy, wracają do łask dzięki sztucznej inteligencji.

Nowe technologie coraz wyraźniej dotykają różnych dziedzin życia oraz biznesu. Możliwości dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT, zdają się wykraczać poza granice ludzkiej wyobraźni.

Zadania, które wczoraj najlepiej wykonywali ludzie, dziś pięknie ogrania sztuczna inteligencja. Aż chcę się zadać pytanie: quo vadis technologio?  Paradoksalnie, żeby poznać odpowiedź na pytanie dotyczące przyszłości, musimy sięgnąć w przeszłość.

W 1988 roku kanadyjski filozof i badacz mediów, Marshall McLuhan, opublikował pracę pod tytułem „Laws of Media”. Publikacja pomogła nam zrozumieć, jak media (prasa, radio telewizja) zmieniają społeczeństwo i kulturę. 

Tetrada Marshalla McLuhan

W pracy McLuhan skonstruował narzędzie zwane dziś tetradą McLuhana. Tetrada składa się z czterech pytań, które pomagają zrozumieć, jak medium wpływa na społeczeństwo.

Czym jest tetrada McLuhana

Tetrada składa się z 4 pytań:

  • Co dzięki medium wzmacnia się? (WZMOCNIONE)
  • Co dzięki medium staje się przestarzałe? (PRZESTARZAŁE)
  • Co wcześniej było przestarzałe, a dzięki medium znów staje się przydatne? (ODZYSKANE)
  • Co zmienia się, jeśli medium staje się nadużywane? (ODWRÓCONE)
Tetrada Marshalla McLuhan

Odpowiedzi na powyższe pomogły zrozumieć między innymi kierunek rozwoju radia.

Co dzięki medium wzmacnia się? (WZMOCNIONE)
Radio wzmacnia dostęp do informacji oraz muzyki.

Co dzięki medium staje się przestarzałe? (PRZESTARZAŁE)
Radio sprawia, że gazety i czasopisma stają się przestarzałym medium.

Co wcześniej było przestarzałe, a dzięki medium znów staje się przydatne? (ODZYSKANE)
Radio sprawia, że słowo mówione znowu staje się ważne.

Co zmienia się, jeśli medium staje się nadużywane? (ODWRÓCONE)
Radio stanie się medium audiowizualnym (TV).

Jak korzystać z tetrady McLuhana

Choć McLuhan badał głównie nowe media, tetrada pomaga zbadać wpływ jakiejkolwiek technologii na społeczeństwo, na przykład sztucznej inteligencji.

Co dzięki ChatGPT wzmacnia się? (WZMOCNIONE)
Kompetencje. ChatGPT uzupełnia braki w wiedzy u osób zajmujących się edycją tekstów, analizą danych, planowaniem itd. Dzięki botowi ChatGPT możliwości tych osób rozszerzają się.

Co dzięki medium staje się przestarzałe? (PRZESTARZAŁE)
Niektóre zawody takie jak redaktor, copywriter, analityk danych stają się mniej przydatne. Poza tym sztuczna inteligencja zastępuje aplikacje do analizy danych oraz korekty tekstów.

Co wcześniej było przestarzałe, a dziś dzięki medium znów staje się przydatne? (ODZYSKANE)
ChatGPT ułatwia dostęp do starych publikacji. Dzięki temu dziś możesz korzystać z książek i opracowań, które wcześniej dostępne były jedynie w archiwach.

Co zmienia się, jeśli medium staje się nadużywane? (ODWRÓCONE)
„Przedawkowanie” sztucznej inteligencji prowadzi do błędów i pomyłek. Ta technologia nadal się rozwija i daleko jej do ideału. Poza tym zbyt agresywne delegowanie zadań do sztucznej inteligencji osłabia kompetencje. W myśl zasady: narząd nieużywany umiera, umierają również nasze umiejętności krytycznego myślenia, pisania, analizy itd., jeśli przestajemy z nich korzystać.

Tetrada Marshalla jest narzędziem teoretycznym, które pozwala spojrzeć z różnych perspektyw na technologię. Korzystaj z niego, aby lepiej zrozumieć narzędzia, z których korzystasz. Dzięki temu nie tylko lepiej niż inni docenisz ich potencjał, ale przede wszystkim będziesz korzystał z nich mądrze i bezpiecznie.

Podaj dalej

Co powiesz na darmowego
e-booka?

Archimedes powiedział „Dajcie mi punkt oparcia, a poruszę Ziemię”. Filozof miał na myśli dźwignię. Czyli mechanizm, który pozwala zamienić mały wysiłek w ogromne efekty. 

W ebooku zebrałem 10 pomysłów na marketingowe dźwignie.
Chcesz je poznać? Zapisz się.