Czym jest strategia i taktyka. R贸偶nice, podobie艅stwa, przyk艂ady. - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
kategoria: Marketing Podcast
Czas czytania: 5 min
Poziom trudno艣ci:

Czym jest strategia i taktyka. R贸偶nice, podobie艅stwa, przyk艂ady.

Podaj dalej

Streszczenie:
Je偶eli przyjmiemy, 偶e marketing to podr贸偶 z punktu A – tu Twoja firma jest dzi艣, do punktu B – tu chcesz by膰 za jaki艣 czas, to strategia okre艣la cel podr贸偶y, a taktyka spos贸b, w jaki pokonasz drog臋. Jedno i drugie jest niezb臋dne, aby dotrze膰 do celu, nie zb艂膮dzi膰 i nie wyda膰 maj膮tku na podr贸偶.

Strategia a taktyka – r贸偶nice

R贸偶nica mi臋dzy strategi膮 a taktyk膮 polega na roli, jak膮 odgrywaj膮 w Twoim marketingu. Strategia okre艣la kierunek, w kt贸rym zmierza Tw贸j biznes. Taktyka wyja艣nia, jak chcesz t臋 drog臋 pokona膰. Dlatego ta pierwsza skupia si臋 na d艂ugoterminowych celach oraz na wizji przedsi臋biorstwa. Ta druga stanowi codzienny plan dzia艂ania.

Przedsi臋biorcy i (o zgrozo) marketerzy cz臋sto u偶ywaj膮 okre艣le艅 taktyka i strategia zamiennie. To b艂膮d, kt贸rego konsekwencje bywaj膮 por贸wnywalne do zamiany gazu z hamulcem w samochodzie. Dlatego dzi艣 wyja艣ni臋 Ci, czym jest strategia i taktyka, oraz jak je u艂o偶y膰.

Czym jest strategia?

Strategia marketingowa to cel, kt贸ry chcesz osi膮gn膮膰. Okre艣la d艂ugoterminow膮 wizj臋 oraz odpowiada na pytanie: jak wyobra偶am sobie swoj膮 firm臋 za jaki艣 czas.

Na przyk艂ad: za rok od dzi艣 zwi臋kszymy nasze udzia艂y w rynku z 30% do 40% albo w ci膮gu 18 miesi臋cy zdob臋dziemy 12 000 subskrybent贸w newslettera.

Cho膰 planowanie strategii wydaje si臋 proste, w rzeczywisto艣ci takie nie jest. Najwi臋kszym problemem s膮 strategie zbyt ambitne. Marki cz臋sto porywaj膮 si臋 z motyk膮 na s艂o艅ce i ustalaj膮 cele niemo偶liwe do zrealizowania.

W lipcu 2012 Yahoo przypomina艂o ton膮cy wycieczkowiec. Roczne zyski internetowego giganta spada艂y o 30%, poniewa偶 wi臋kszo艣膰 klient贸w wola艂a przesi膮艣膰 si臋 do nowszego i wygodniejszego statku – Google.

Aby ratowa膰 to, co z Yahoo zosta艂o, ster przekazano Marisse Mayer. Kobieta nie tylko planowa艂a utrzyma膰 ton膮c膮 firm臋 na powierzchni, ale postanowi艂a wyci膮gn膮膰 j膮 z opresji i zn贸w umie艣ci膰 w pierwszej tr贸jce internetowych wyszukiwarek. W po艂owie roku 2016 jasne sta艂o si臋, 偶e strategia Mayers okaza艂a si臋 zbyt ambitna. Yahoo nadal ton臋艂o, a zyski spada艂y. Kilka tygodni p贸藕niej sp贸艂ka Verizon zgodzi艂a si臋 kupi膰 Yahoo, a Marissa Mayer straci艂a stanowisko.

Ambitne cele kusz膮. Dlatego przerost ambicji dotyka nawet tak do艣wiadczonych 'kapitan贸w’, jak Mayer. Ka偶dy z 艂atwo艣ci膮 potrafi wyobrazi膰 sobie, jak jego firma triumfuje nad konkurentami. Du偶o trudniej wyobrazi膰 sobie mniej optymistyczny, ale realny scenariusz. Jak zatem u艂o偶y膰 dobr膮 strategi臋 marketingow膮? M膮drze.

Jak u艂o偶y膰 strategi臋 marketingow膮 SMART

Strategi臋 marki pomo偶e Ci u艂o偶y膰 model S.M.A.R.T. Cele oparte na tym modelu s膮: konkretne (Specific), mierzalne (Measurable), atrakcyjne (Achievable), realne (Realistic) oraz okre艣lone w czasie (Time-bound).

Strategia: „zdob臋d臋 nowych klient贸w” jest skazana na pora偶k臋. To cel zbyt og贸lny (ilu klient贸w?), niemierzalny (sk膮d b臋d臋 wiedzia艂, czy go osi膮gn膮艂em?), nieatrakcyjny (czy dw贸ch klient贸w wystarczy?), nierealny (a mo偶e chodzi膰 o 1000 klient贸w?) oraz nieokre艣lony pod wzgl臋dem czasowym (do kiedy? Jutro, za rok?).

Strategia zgodna z modelem S.M.A.R.T. powinna brzmie膰: W ci膮gu 6 miesi臋cy zdob臋d臋 30 nowych klient贸w na kurs online. Tym razem precyzyjnie okre艣lasz, co dok艂adnie chcesz osi膮gn膮膰 (30 nowych klient贸w na kurs online), kiedy planujesz osi膮gn膮膰 cel (w ci膮gu 6 miesi臋cy), jak zmierzysz post臋py (liczba nowych klient贸w). Ponadto cel jest atrakcyjny i realny. Zdobycie 30 nowych klient贸w oznacza zastrzyk got贸wki i wiesz, 偶e jest to mo偶liwe do osi膮gni臋cia.

Jednak nadal nie wiesz, jak osi膮gn膮膰 ten cel. Strategia nie podaje konkretnych krok贸w, kt贸re powiniene艣 podj膮膰 w kierunku celu. Dlatego strateg