Czym jest strategia i taktyka. Różnice, podobieństwa, przykłady. - Łukasz Hodorowicz
pozostały min
Trzymam Cię za rękę. Jesteśmy tu: Strona główna Blog Artykuł
kategoria: Marketing Podcast
Czas czytania: 5 min
Poziom trudności:

Czym jest strategia i taktyka. Różnice, podobieństwa, przykłady.

Podaj dalej

Streszczenie:
Jeżeli przyjmiemy, że marketing to podróż z punktu A – tu Twoja firma jest dziś, do punktu B – tu chcesz być za jakiś czas, to strategia określa cel podróży, a taktyka sposób, w jaki pokonasz drogę. Jedno i drugie jest niezbędne, aby dotrzeć do celu, nie zbłądzić i nie wydać majątku na podróż.

Strategia a taktyka – różnice

Różnica między strategią a taktyką polega na roli, jaką odgrywają w Twoim marketingu. Strategia określa kierunek, w którym zmierza Twój biznes. Taktyka wyjaśnia, jak chcesz tę drogę pokonać. Dlatego ta pierwsza skupia się na długoterminowych celach oraz na wizji przedsiębiorstwa. Ta druga stanowi codzienny plan działania.

Przedsiębiorcy i (o zgrozo) marketerzy często używają określeń taktyka i strategia zamiennie. To błąd, którego konsekwencje bywają porównywalne do zamiany gazu z hamulcem w samochodzie. Dlatego dziś wyjaśnię Ci, czym jest strategia i taktyka, oraz jak je ułożyć.

Czym jest strategia?

Strategia marketingowa to cel, który chcesz osiągnąć. Określa długoterminową wizję oraz odpowiada na pytanie: jak wyobrażam sobie swoją firmę za jakiś czas.

Na przykład: za rok od dziś zwiększymy nasze udziały w rynku z 30% do 40% albo w ciągu 18 miesięcy zdobędziemy 12 000 subskrybentów newslettera.

Choć planowanie strategii wydaje się proste, w rzeczywistości takie nie jest. Największym problemem są strategie zbyt ambitne. Marki często porywają się z motyką na słońce i ustalają cele niemożliwe do zrealizowania.

W lipcu 2012 Yahoo przypominało tonący wycieczkowiec. Roczne zyski internetowego giganta spadały o 30%, ponieważ większość klientów wolała przesiąść się do nowszego i wygodniejszego statku – Google.

Aby ratować to, co z Yahoo zostało, ster przekazano Marisse Mayer. Kobieta nie tylko planowała utrzymać tonącą firmę na powierzchni, ale postanowiła wyciągnąć ją z opresji i znów umieścić w pierwszej trójce internetowych wyszukiwarek. W połowie roku 2016 jasne stało się, że strategia Mayers okazała się zbyt ambitna. Yahoo nadal tonęło, a zyski spadały. Kilka tygodni później spółka Verizon zgodziła się kupić Yahoo, a Marissa Mayer straciła stanowisko.

Ambitne cele kuszą. Dlatego przerost ambicji dotyka nawet tak doświadczonych 'kapitanów’, jak Mayer. Każdy z łatwością potrafi wyobrazić sobie, jak jego firma triumfuje nad konkurentami. Dużo trudniej wyobrazić sobie mniej optymistyczny, ale realny scenariusz. Jak zatem ułożyć dobrą strategię marketingową? Mądrze.

Jak ułożyć strategię marketingową SMART

Strategię marki pomoże Ci ułożyć model S.M.A.R.T. Cele oparte na tym modelu są: konkretne (Specific), mierzalne (Measurable), atrakcyjne (Achievable), realne (Realistic) oraz określone w czasie (Time-bound).

Strategia: „zdobędę nowych klientów” jest skazana na porażkę. To cel zbyt ogólny (ilu klientów?), niemierzalny (skąd będę wiedział, czy go osiągnąłem?), nieatrakcyjny (czy dwóch klientów wystarczy?), nierealny (a może chodzić o 1000 klientów?) oraz nieokreślony pod względem czasowym (do kiedy? Jutro, za rok?).

Strategia zgodna z modelem S.M.A.R.T. powinna brzmieć: W ciągu 6 miesięcy zdobędę 30 nowych klientów na kurs online. Tym razem precyzyjnie określasz, co dokładnie chcesz osiągnąć (30 nowych klientów na kurs online), kiedy planujesz osiągnąć cel (w ciągu 6 miesięcy), jak zmierzysz postępy (liczba nowych klientów). Ponadto cel jest atrakcyjny i realny. Zdobycie 30 nowych klientów oznacza zastrzyk gotówki i wiesz, że jest to możliwe do osiągnięcia.

Jednak nadal nie wiesz, jak osiągnąć ten cel. Strategia nie podaje konkretnych kroków, które powinieneś podjąć w kierunku celu. Dlatego strategia jest bezużyteczna bez taktyki.

Czym jest taktyka?

Taktyka i strategia to dwie strony tej samej monety. Strategia określa kierunek, a taktyka określa sposób podróży. Strategia odpowiada na pytanie „co”, a taktyka na pytanie „jak”. W praktyce taktyka marketingowa to zestaw konkretnych kroków, które pomogą Ci osiągnąć wcześniej ustalony cel S.M.A.R.T.

Wróćmy do naszego przykładu. Nadal chcesz za 6 miesięcy mieć 30 nowych klientów na kurs online. W taktyce określasz konkretne kroki, dzięki któ