Jak walczy膰 z konkurencj膮 – 10 pomys艂贸w - 艁ukasz Hodorowicz
pozosta艂y min
Trzymam Ci臋 za r臋k臋. Jeste艣my tu: Strona g艂贸wna Blog Artyku艂
kategoria: Marketing Podcast
Czas czytania: 7 min
Poziom trudno艣ci:

Jak walczy膰 z konkurencj膮 – 10 pomys艂贸w

Podaj dalej

streszczenie: Wi臋kszo艣膰 os贸b s膮dzi, 偶e w konkurencyjnej bran偶y najlepsza strategia przyci膮gania klient贸w polega na obni偶ce cen. To jednak nieprawda. Niskimi cenami nie pokonasz konkurencji. Jak wi臋c zdoby膰 klient贸w na zat艂oczonym rynku? Dzi艣 poznasz 10 skutecznych pomys艂贸w.

Jak walczy膰 z konkurencj膮 – 10 pomys艂贸w

Jest koniec lat 70. Ben Cohen i Jerry Greenfield inwestuj膮 5 dolar贸w w korespondencyjny kurs produkcji lod贸w. Kurs kosztuje niewiele, poniewa偶 ch臋tnych do nauki jest r贸wnie偶 niewielu. Bran偶a lodziarska to nieatrakcyjny rynek. Lody s膮 tanie, sezonowe i og贸lnie dost臋pne. Ben i Jerry s膮 jednak amatorami. Nie zdaj膮 sobie sprawy, na co si臋 porywaj膮.

Ko艅cz膮 kurs i za po偶yczone pieni膮dze otwieraj膮 lodziarni臋. Szybko okazuje si臋 jednak, 偶e kolorowy szyld to zbyt ma艂o, aby przyci膮gn膮膰 klient贸w na konkurencyjnym rynku. Dlatego Ben i Jerry zmieniaj膮 strategi臋.

Zamiast sprzedawa膰 lody w tradycyjny spos贸b – „z okienka” – dogadali si臋 z lokalnymi restauratorami. Przekonali w艂a艣cicieli lokali, aby Ci sprzedawali jako deser lody dw贸jki przyjaci贸艂. Czy strategia uratowa艂a topniej膮cy biznes przyjaci贸艂? I to jak!

Ben i Jerry zaczynali jako ma艂a lodziarnia przy stacji paliw. Dzi艣 lody Ben & Jerry’s s膮 dost臋pne na ca艂ym 艣wiecie.

Panowie wykorzystali jedn膮 z dziesi臋ciu strategii, kt贸re poznasz w tym artykule.

USP czyli sta艅 si臋 inny

Klient kupuje, gdy rozumie r贸偶nice mi臋dzy Twoim produktem, a ofert膮 konkurencji. Konsumenci bez przerwy – 艣wiadomie b膮d藕 nie – por贸wnuj膮 Twoj膮 ofert臋 do oferty konkurencji. Kupuj膮, je艣li potrafi膮 zauwa偶y膰 r贸偶nice mi臋dzy tym, co sprzedajesz Ty, a innymi. W marketingu narz臋dzie, kt贸re pomaga uwypukli膰 te r贸偶nice, nazywa si臋 USP.

USP, czyli unikalna propozycja sprzeda偶y (unique selling proposition). To element oferty, kt贸ry dystansuje Ci臋 od konkurent贸w. Termin narodzi艂 si臋 w latach 40. ubieg艂ego wieku i dos艂ownie oznacza艂 „rzecz, kt贸r膮 robisz lepiej ni偶 konkurencja”.

Jednak od tego czasu rynki ewoluowa艂y. Dzi艣 konsumenci nie szukaj膮 lepszych produkt贸w. Szukaj膮 produkt贸w innych. Dlatego USP ewoluowa艂o do „rzeczy, kt贸re robisz inaczej ni偶 konkurencja”.

Unikalna propozycja sprzeda偶y marki M&M brzmi: czekoladki, kt贸re rozpuszczaj膮 si臋 w ustach, a nie w d艂oniach. Pizza Domino’s obiecuje klientom: ciep艂膮 pizz臋 w 30 minut lub mniej, albo pizza za darmo.

Je艣li potrafisz stworzy膰 swoje USP, poka偶esz klientom, jak bardzo r贸偶nisz si臋 od konkurencji, a klienci przyjd膮.

Je艣li chcesz dowiedzie膰 si臋, jak znale藕膰 USP swojej oferty, kliknij tu. Przygotowa艂em dla Ciebie film ze szkolenia na ten temat.

Wsp贸艂pracuj z innymi

Zamiast odebra膰 klient贸w konkurencji, poszukaj klient贸w w firmach, z kt贸rymi mo偶esz wsp贸艂pracowa膰.

Tw贸j produkt rozwi膮zuje pewien problem. Buty do biegania s膮 niezb臋dne dla biegacza. Fotograf 艣lubny zatrzymuje ulotne wspomnienia. Jednak ka偶dy problem jest cz臋艣ci膮 wi臋kszego problemu.

Buty do biegania to cz臋艣膰 stroju sportowca. Zdj臋cia z wesela to tylko cz臋艣膰 艣lubnego ceremonia艂u. Konsument, aby ca艂kowicie pozby膰 si臋 wi臋kszego problemu, musi skorzysta膰 z innych produkt贸w, tak zwanych produkt贸w komplementarnych.

Sportowiec nie wybierze si臋 na trening w samych butach. Potrzebuje dresu, r臋cznika, bidonu oraz stopera. 艢lub z samym tylko fotografem nie odb臋dzie si臋. Potrzebna jest sala weselna, DJ, catering itd. One stanowi膮 naturalne uzupe艂nienie oferty fotografa.

To oznacza, 偶e klienci, kt贸rzy szukaj膮 DJ-a na wesele, potrzebuj膮 r贸wnie偶 fotografa, a sportowcy, kt贸rzy kupuj膮 bidon, pr臋dzej czy p贸藕niej kupi膮 nowe buty do biegania.

Dlatego zr贸b list臋 firm, kt贸rych oferta uzupe艂nia Twoj膮 i zaproponuj im wsp贸艂prac臋. Na przyk艂ad w艂a艣ciciel si艂owni dogaduje si臋 z dietetykiem i wsp贸lnie dbaj膮 o zdrowie i kondycj臋 klient贸w. Kosmetyczka poleca swoim klientkom zaprzyja藕niony salon fryzjerski, a fryzjerka od razu umawia na zabieg piel臋gnacji d艂oni do salonu kosmetycznego.

Sp贸jrz na konkurencj臋 szerzej

Zamiast walczy膰 z konkurencj膮, zastan