W tym tygodniu z oczywistych względów pukam do Twojej skrzynki mailowej we wtorek. Mam nadzieję, że udało Ci się odpocząć, a Święta były udane.
Jeśli ten wtorkowy mail choć trochę Cię zaskoczył, to dobrze się składa, bo dziś porozmawiamy o tym, jak zaskoczenie wpływa na marketing.
Za moment opowiem Ci zaskakującą historię, która wydarzyła się w sennym szwedzkim miasteczku Dalaro.
Najpierw jednak…
📅 Kartka z kalendarza
79 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie. W tym pierwszym polskim powstaniu przeciwko miażdżącym siłom niemieckim stanęło mniej niż tysiąc osób.
Pomimo tak dużej przewagi wroga, mieszkańcy getta bronili się przez blisko miesiąc.
Cześć i chwała Bohaterom!
🎯Tajemnica Dalaro
W miasteczku Dalaro mieszka około 1200 osób, a miejscowość do pewnego momentu nie wyróżniała się niczym szczególnym.
Jednakże 25 października 2003 roku w jedynym w mieście salonie samochodowym sprzedano więcej samochodów, niż w całym poprzednim roku.
Najdziwniejsze jednak było to, że wszyscy klienci wybrali tę samą markę i model – Volvo s40.
Nie było mowy o zbiegu okoliczności, a media nazwały ten fenomen tajemnicą Dalaro. Ani wywiady z mieszkańcami i klientami, ani eksperci nie umieli wyjaśnić, co takiego wydarzyło się w miasteczku. Wspominano coś o grupowej świadomości i koniunkcji planet.
Jednak im dłużej badano sprawę, tym więcej pojawiało się pytań, a wszystkie ślady prowadziły do jednego miejsca. Na stronę internetową marki Volvo.
Jeśli podejrzewasz, że zaskakująca historia okazała się misternie przygotowaną akcją marketingową, to masz absolutną rację.
Wydarzenia w Dalaro nigdy nie miały miejsca. Jednak szum wywołany przez zaskakującą historię zwiększył ruch na stronie internetowej Volvo dwukrotnie.
Zaskoczenie to klucz, który w głowach klientów otwiera kilkoro drzwi. Treści przyprawione odrobiną zaskakujących informacji aktywują komórki nerwowe odpowiedzialne za skupienie uwagi oraz utrwalanie wspomnień.
Mówiąc wprost, na zaskakujące informacje zwracamy uwagę i lepiej je zapamiętujemy.
Wobec tego warto wykorzystać to w Twoim marketingu, prawda? Zaskakującym zbiegiem okoliczności jest fakt, że właśnie nagrałem odcinek podcastu, w którym opowiadam, jak zaskakiwać klientów.
🔊 Nowy odcinek podcastu Marketing z Głową
W życiu cenimy sobie przewidywalność. Chcemy znać pogodę na kolejne dni, lubimy, gdy autobus przyjeżdża na czas i gdy spodnie sprzed roku pasują pomimo pandemii.
Przewidywalność ma na drugie imię – bezpieczeństwo. Jednak czy bezpieczeństwo sprawdza się również w marketingu? A może klienci oczekują od nas odrobiny zaskakującego szaleństwa? Jeśli tak, to jak zaskakiwać klientów i co może dać Twojej firmie zaskakujący marketing?
Pewnego pięknego dnia kilkoro równie pięknych ludzi wstało z łóżka i pomyślało: stwórzmy platformę, na której zbierzmy marketingowe newsy, najciekawsze podcasty i wybitne gwiazdy polskiej sceny marketingu. Jak to dobrze, że ci wspaniali ludzie mieli więcej samozaparcia niż ja i nie skończyło się tylko na pomyśle.
Tak w kilku słowach można przedstawić genezę platformy Aspirate, która jest marketingową Wirtualną Polską, tudzież OLX-em. Znajdziesz tam wszystko, czego przedsiębiorca lub marketingowiec z krwi i kości potrzebuje.
Oczywiście o platformie aspirate.pl wspominam całkowicie bezinteresownie. Fakt, że znaleźliśmy się na niej i ja, i podcast Marketing z Głową, nie ma żadnego znaczenia. 🙂
❓ Zagadka z głową
<<Imię>>, jeśli na stole leży 10 jabłek i zabierzesz 2, to ile jabłek Ci zostanie?
Daj znać, jeśli znasz odpowiedź.
Rozwiązanie zagadki z poprzedniego tygodnia:
Jak to możliwe, że pewien człowiek spędził 8 dni z rzędu bez snu?
<<Imię>>, nawet 20 dni bez snu to nie wyczyn, o ile śpisz w nocy.
Tym razem prawidłowo odpowiedzieli: Anka, Ilona, Karolina, Tomek i Ryszard.
Gratuluję!
Na dziś to wszystko. Przybijam Ci piątkę i do następnego. Łukasz Hodorowicz
Piszę do Ciebie, z dwóch powodów. Po pierwsze, wiem, że chcesz robić lepszy marketing. Po drugie, zdarzyło Ci się wpaść na stronę lukaszhodorowicz.pl i dopisać do newslettera Marketing z głową.
Możesz wypisać się w każdej chwili ale będę za Tobą tęsknił.
Twoje dane są u mnie bezpiecznie. Strzeże ich: StudioGO Reklama i Marketing ul. Kartuska 23a 83-340 Sierakowice